Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jukka heittola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 223 Paikkakunta: kemi
|
Lähetetty: 29.06.2016 12:38 Viestin aihe: Racen foorumissa turvallisuus asiaa |
|
|
Racen foorumissa on läheltä piti tilanne käykää lukemassa uskon että kannattaa osaatte varoa hyvin monessa Fiatissa on tämä riski. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Keimo _
Liittynyt: 07 Tou 2014 Viestejä: 33
|
Lähetetty: 29.06.2016 13:52 Viestin aihe: |
|
|
Kelvollista click-bait juttua taas. Onneksi et viitsinyt pistää suoraa linkkiä kyseiseen tekstiin.
https://www.raceforum.com/ En onnistunut löytämään Fiat riskejä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kalle keskinen
Liittynyt: 30 Tou 2015 Viestejä: 22
|
Lähetetty: 29.06.2016 14:22 Viestin aihe: |
|
|
Juu, kelvollista clickbaittia tosiaan jos älyää oikean forumin etsiä. Eli kyseessä www.jokkisrace.net
http://www.jokkisrace.net/phpBB3/viewtopic.php?p=10829#p10829
Lainaus: | MITÄ TAPAHTUI
Kaadon jälkeen auto syttyi palamaan palo oli alusta lähtien voimakas kuski tuli tuulilasin kautta ulos 20 sekunnissa palomies oli tässä vaiheessa paikalla toiset palomiehet alkoivat sammuttaan autoa hyvin nopeasti auto oli tulessa myös sisältä ,sammutus toimista huolimatta autosta paloi kuskin penkin selkänoja vyöt ja nascar verkko käyttökelvottomiksi tämä huomio siksi että ellei kuski päässyt niin nopeasti autosta ulos jokainen ymmärtää että vammoja olisi tullut myös kuljettajalle 1...2 minuutin sisään, kiitän palomiehiä ripeästä toiminnasta koko tilanne oli ohi noin 5 minuutissa.
MIKSI TAPAHTUI
Kaatoja sattuu lajissa palo tilanne on harvinaisempi .Ilmeisesti bensa valui kaasareista joka palon aiheutti ,ennen paloa paloseinä oli kunnossa ja tiivis .
Tuli levisi ohjaamoon ilmaputkia myöten jotka oli alumiinia toinen suli täysin putket oli kunnossa ennen tulipaloa.
Tässä on suuri turvallisuusriski koska alumiinin sulamispiste on alhainen suli noin minuutin palon jälkeen .
Miten estetään
Kuljettajien on syytä huomioida tämä seikka emme ala Racessa muutaan sääntöä ellei muut sitä tee koska autot pyritään pitämään saman kaltaisina toisen toimijan kanssa.
On keveitä teräksisiä ilmastointi putkia joilla pystyy korvaamaan alumiinin käytön sulamispiste on 1480 astetta alumiinilla se on 660 astetta ero on niin iso että antaa poistumis aikaa huomattavasti enemmän saumat tiivistäen palamattomalla massalla.
Kuten totesin tämä ei ole sääntö muutos enkä tietenkään niitä voi muutella suosituksena tämä on syytä huomioida .
Kehoitan kuljettajia testaamaan kuinka nopeasti kukin autostaan ulos pääsee kun se on normaali asennossa toki aikaa voi mennä enemmän kun auto on kyljellään tai katollaan ,ja erikoisesti että lukot toimii sekä kumilenkin saa sisätäkin auki.
Tämä teksti liitty tapaturmia o toleranssi ohjemaan mitä pyrimme toteuttaan nyt olemme ajaneet 62 normaali kisaa ilman että kuljettajia olisi viety terveyskeskukseen.
Toimitsijoita 1 kerta viety tarkastukseen mahdollisen päävamman vuoksi ei onneksi ollut kuin paha haava.
Samaan ohjelmaan kuuluu että läheltä piti tilanteet kuten myös sattuneet tapaturmat käsitellään foorumissa avoimesti,
Jukka Heittola
jh54
Viestit: 1144
Liittynyt: 15.12.2010 08:38
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapio Rautiainen
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 60
|
Lähetetty: 29.06.2016 14:38 Viestin aihe: |
|
|
Kaadon filmiltä nähneenä eka palomies auttoi kuskia tuulilasista ulos,sitten tulee toinen takki ja kypärä kainalossa ilman mitään välineitä . Filmi loppui ennen kuin palomies sammuttimen kanssa paikalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Pohjaniemi
Liittynyt: 02 Kes 2015 Viestejä: 100 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 29.06.2016 14:39 Viestin aihe: |
|
|
Honkajoella lauantaina tuli tilanne missä kuljettajan autosta ulospääsy oli vaikeaa vaikka ei kaatunutkaan tai tullut ruttuja.. Autosta ilmeisesti petti tekniikka jonka seurauksena pölläytti savut pihalle.. auto seis ja ukko alko repiä vöitä pois.. tähän asti kaikki ok. Ovikin aukesi vielä suhteellisen nopeasti mutta sitten tuli eteen Nascar verkko joka esti kuljettajan ulospääsyn.
Verkko oli kiinnitetty niin hankalasti että radan sivusta tullut toimihenkilö sai vasta nascarin revittyä pois tieltä.
Mitäpä jos auto olisikin ollut tulessa.. Tai kytkimen hilut tullut kuljettajan syliin..
Tilanne olisi ollut todella paha ja aikaa kului autosta poistumiseen luvattoman paljon ( yritys oli kyllä kova päästä pois, kuitenkin oli kopissa jonkin verran savua ) Näissä tilanteissa varsin helposti pelästyy ja hätääntyy ja se vielä lisää sen tärkeyttä että autosta pääsee nopeasti pois.
Tähän nascarin kiinnitykseen pitäisi puuttua katsastuksessa ja tarkistaa, että kuljettaja itse saa vyöt auki ja oven kumilenkin ja nascarin pois edestä ripeästi _________________ On se joskus valmis! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 29.06.2016 14:46 Viestin aihe: |
|
|
Ja linkki ko. asiaan;
http://www.jokkisrace.net/phpBB3/viewtopic.php?p=10829#p10829
Kirjoittelenpa pikkasen omaa näkemystä.
Asia 1) Säännöissä lukee ilmanottotorvista sellaista, että tulis olla "hyvänlaatuset" .. onko sitten vanha eltaantunut "kurttuputki" sitä?
Mitä siis säännöllä haetaankaan?
Kun auto saa tällin, niin helposti ko. kurtut repeää. Samoin kun jos kaariputkien takatuet on kiinni hattuhyllyssä, joka joskus näkyy olevan ohuttakin peltiä. Samassa paikassa saattaa olla vöiden takakiinnitys, ja kun tälli tulee, niin vyöt saattaa kiristyä tai löystyä. Samalla paloseinä repeää. Palo voi levitä ohjaamoon myös takalasin säryttyä..sille ei voi mtn.
Asia 2) Ohjaajan poistuminen autosta nopeasti. Tätä asiaa ei ainakaan helpota se, että auto on helekatin "takaa-ajettava". Ratin ja b-pilarin välissä ei juurikaan tilaa. Ja sitten se, että jos yrittää päästä kartturin puolelta pois, niin siinä edessä on keskikonsolirävellykset ja metrin varressa oleva käsijarrukahva.
Asia 3) Kuljettajan nopea pelastaminen autosta. Nyt ohessa kerrotussa jutussa kaikki oli ohi noin 5 minuutissa..hyvä niin!
Mutta ongelma on myös siinä. Että "palohenkilöä" ei välttämättä ole juuri siinä lähellä. Osassa kisoista pelastusyksikkö miehistöineen on lähtösuoran vierellä autossaan, ja henkilöstöä ei ole hajautettu radan varrelle. Ongelmana se, että missään päin pelastajia ei tahdo saada riittävästi. Tätä toimintaa suorittaa usein sopimuspalokunnat, ei vakinaiset laitokset. Sopimuspalokunnissa on nykyään hyvin vähän henkilöstöä , ja etenkin kesäviikonloppuina on hankalaa saada toimijoita kasaan, onhan siellä osan hoidettava kuntiensa varallaolovelvoitekin.
Turvallisuusasia on erittäin tärkeä, ja näkisinkin, että lähes joka kisassa "turvapäällikön" tulisi briiffata ennen kisaa palohenkilöstö ja lippumiehet niin sammuttimen, murtautumisen kun pelastamisen suhteenkin.
Ja muutama pikku juttu vielä: edelleenkin näkee monia kuskeja, jotka kaadon jälk ottaa kaulurin ja kypärän pois, joskus tietysti osa näyttäs tärräyksen jäkleen olevan hhieman tolaltaan. Osalla kuskeista kaulurit roikkuu miten sattuu, kun ne ei ole edes kiinni .
Joskus voisi miettiä, kun rankavammainen otetaan kilpa-autosta pois, niin sen sijaan että tungetaan selän ja penkin väliin kauhapaareja/rankalautaa, niin voisiko tuumata sitä, että etenkin sivukiinnitteinen penkki on nopeasti otettavissa neljästä pultista auki, ja ottaa kuskin penkkeineen. Mikä sen tukevampi olisi rangalle, kun se jakkara..jossa jo kantokahvatkin valmiina.. (ja tämä penkin kanssa nostaminen vie saman tilan kun rankalaudan ujuttaminenkin, oli sitten katto poistettu, tai kaariputkia leikattu). Ja kun vanhoista autoista kyse, niin jos leikkaatte kaarikehikkoa poikki leikkureilla, niin stabiloikaa vanha kori hyvin ensin.
Joskus välillä näkee sen..että kun auto katollaan tai kyljellään ja kuski vielä sisässä, niin hirmu kiire on työntämään auto pyörilleen! Sillä nytkäyksellä annetaan niskoille viimeinen niitti sitten, jos ei aiemmin vielä ole vammaa tullut. Varmistakaa, että kuski on täysin kunnossa. Tieliikenneonnettomuuksissakin aina pyritään stabiloimaan (vakauttamaan) ajoneuvo suunnilleen siihen asentoon missä se on..
Sellasia ajtuksia,
mukavata SM-viikonloppua kaikille
Härkösen Heikki
pelastaja
Etelä-Savon pelastuslaitos |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jukka heittola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 223 Paikkakunta: kemi
|
Lähetetty: 29.06.2016 15:11 Viestin aihe: |
|
|
Se vaikka tilanne saatiin nopeasti hallintaan ei tarkoita sitä että parannettavaa ei olisi periaatteessa homma meni oikein.
1. Pelasta henkilöt
Tämä on ykkösasia eli ensimmäinen palomies toimi oikein
sorkkarauta mukana.
2. Sammuta palo
Sammuttimet tuotiin lippupisteiltä meni pikkusen enemmän aikaa, paloauto ja ampulanssi oli tulossa pieni viive varmistus että kaikki kilpailijat näkivät punaiset liput.
En voinut siirtää tekstiä Jokkisnetin puolelle kun rehellisesti ottaen en osaa.
Mutta katsoin että mahdollisimman monen täytyy saada tietää tuo riski kuinka nopeasti alumiini sulaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 29.06.2016 15:16 Viestin aihe: |
|
|
Ja pikkasen kommentoisin tuota Rautiaisen Tapsan asiaa: monisäikeinen juttu tuo asustepolitiikka ja ilman muuta tuen käsitystä, että asustus/varustus pitäs olla toimenkuvan mukainen...viime kädessä asiasta vastaa pelastusyksikön yksikönjohtaja ... turvapäällikkö ... pelastaja itse..
..nykyään emme onneksi näe niitä oransseja "pumpul-haalareita".. mutta sanon kokemuksesta sen, että kun itse kukin kiipeää keikalle lähtiessä paloauton kyytiin ja vetäsee nykyisen kolmekerros-nomexhaalariin päälleen ,niin saman tien on selkä märkänä. Jos vaadittaisiin, että hellepäivänä jokainen pitää radan varressa ko. nomexia päällä koko pvän... niin kyllä kuolo korjaa . Ehkä olisi mietittävä kevyempää suoja-asua, tai saahan sen tosi nopeasti yläosan ja kypärän päälle vetästyä. Valitettavasti lippupistehenkilöstö joutuu samaan tilanteeseen joskus, kun palohenkilöä ei juuri siinä vieressä ole. Ei heilläkään kovin kummoinen varustus ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jukka heittola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 223 Paikkakunta: kemi
|
Lähetetty: 29.06.2016 15:20 Viestin aihe: |
|
|
Vielä toista turva asiaa kaatokiito on iso riski kisoissa pahan ulosajon tai kaadon jälkeen on syytä ensivaste henkilöstön hakea kuljettaja he ovat ammattilaisia ja auto on tehty sitä varten kaatokiito on yleensä henkilöauto ja kuljettaja kouluttamaton tästä on ikävä ennakkotapaus missä kuljettajan halvaantumis riski oli iso. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapio Rautiainen
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 60
|
Lähetetty: 29.06.2016 16:06 Viestin aihe: |
|
|
Itsekin aikoinaan palomiehenä toimineena ymmärrän täysin tuon varusteet päällä olon tuskaisuuden,mutta pointtini olikin että olisi sammutin palomiesten matkassa eikä tyhjin käsin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
trotanen
Liittynyt: 08 Maa 2016 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 29.06.2016 20:22 Viestin aihe: |
|
|
Viimesimmässä Huittisten kisassa kesti muutaman minuutin kaadon jälkeen saada ovi auki ja kuski pihalle. Eli vääntörautakin olisi hyvä olla palomiehillä, tuolloin taisi olla mukana yksi kpl ja sekin varikon puolella paloautossa. Onneksi ei leimahtanut... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|