Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 248 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 15.02.2016 16:41 Viestin aihe: valot talvella? |
|
|
Sääntökirjan mukaan päävirtakatkaisijan pitää katkaista kaikki sähköt. Ja jokkiksen säännöt vain sanovat että auton jäädessä radanvarteen pitää valot jättää päälle.! Eli virrat pitää jättää päälle että valot palaa, ei sääntö anna lupaa ""ohittaa"" päävirtakatkaisijaa?!? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kalle keskinen
Liittynyt: 30 Tou 2015 Viestejä: 22
|
Lähetetty: 15.02.2016 16:45 Viestin aihe: |
|
|
"Talvikaudella takasumu- ja huomiovalojen pitää jäädä päälle keskeytettäessä radan varteen.
Kytkentä siis päävirtakatkaisijan ”ohi”." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 15.02.2016 18:19 Viestin aihe: |
|
|
Tähän samaan asiaan tiedustelin jo selvyyttä tässä "säännöt" -osiossa: JM Säännöt 2016 (lue T.H herra Peltokosken selkeä vastaus )
..että kun päävirrat pittää kaik hävitä autossa päävirtakatkasijasta, ni nyt ohitettaan valokytkimillä ja piuhoilla ne... samassa yhteydessä kyselin mm. jätetäänkö päävirrat päälle, että valot saa pallaa radan varressa. Mutta sitä suurta viisautta ei ole keltään tullu; poikettaneenko nyt talvimestiksessä asiassa eri vapaudella, tai kilpailukohtaisella lisämääräyksellä.. Ja kuten kysyin asiaa, niin autohan voi jäädä radan reunaan myös nokka tulosuuntaan, ni silloin pittää vissiin etuajovalot / keltaiset huomiovalot jäädä palamaan... mutta siteeraten leikkisästi J.P;n kommenttia; kannattanee tehdä kytkennät niin, ettei ns. turhat laitteet (bensapumput , flektit yms) ole päällä..kun päävirrat on kytketty |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hannu korkka
Liittynyt: 15 Hel 2016 Viestejä: 1
|
Lähetetty: 15.02.2016 19:54 Viestin aihe: |
|
|
Tämä valohommahan on ollut rallicrossissa jo pari vuotta niin, että valot jäävät palamaan vaikka päävirrat katkaistaan. Samaa on haettu tässä jokkiksen säännössäkin, on vaan kirjoitettu vähän sekavasti. Voi olla vaikea muistaa jättää virtoja päälle, jos niiden katkaiseminen on " selkärangassa".
Hannu Korkka, talvimestaruuden katastuspiälikkö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Markku Kankare
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 272 Paikkakunta: Somero
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jani Koivunen
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 42 Paikkakunta: Raum o ai Raum
|
Lähetetty: 16.02.2016 08:50 Viestin aihe: |
|
|
Ihan hyvin vois olla tollasetkin ledilamput. Nuokin vois olla sellainen tavara, minkä saa kaupanteon yhteydessä ottaa itselleen. Ihan samalla lailla kun ei olis yhtään huono et noihin sallittais laittaa turvatankki, jonka saa sitten kaupan käydessä pitää itsellään (vaikka niin että sit tarvii olla jokin väliaikainen säiliö jonka avulla auton saa liikkumaan kauppojen jälkeen.)
Joo, tulis lutraamista ja pelaamista ja luonto menee piloille mut silti, miksei? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 17.02.2016 21:47 Viestin aihe: |
|
|
En tiedä mitä leikkisää vastauksessani on ollut... mutta.
Crossissa on sanottu tuo päävirtakatkaisijan ohittaminen mutta jokkisen säännöissä ei missään kohtaa mainita päävirtakatkaisijaa sumuvalojen palamisen yhteydessä.
Radan varteen keskeyttäessä/jättäessä pitää sumuvalo jäädä palamaan, yksinkertainen lause, ei mitään tulkinnanvaraa.
Toteutuksen voi tehdä miten itse parhaaksi näkee.
Valmiiseen autoon helpoin on lisätä sumuvalo ohi päävirtakatkaisijan mutta muistakaa säännön kohta: "sähköjohdot ovat suojattava oikosuluilta" elikkäs sulake sinne valojohtoonkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|