Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Jokamiehenluokan tarkoitus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
keijo nieminen



Liittynyt: 09 Syy 2010
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 09.09.2010 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajovarustesääntö nykyisellään ihan riittävä. Ei siinä ruosteet autoista mihinkään häviä, vaikka komeissa kalsareissa ja ajopuvuissa fia-jakkaralle istahtaa.
Nykysääntöjä ylipäätään ei mielestäni ole järkeä alkaa radikaalisti muuttamaan, eli kieltämään suorakytkentöjä jne. Pienin lisäyksin, inhimillisin kustannuksin, saavutettaisiin lähes sama tulos. Hieman lisää turvakaariputkea (saumallinen putki sallittava edelleenkin) joihin penkin ja vöiden kiinnityskohdat, nascar-verkko ja kypärähuppu pakollisiksi (lienee kohtuu edullinen hankintahinta?) sekä sammutin asianmukaisesti kiinnitettynä autoon (nämä kaikkihan jää myyjälle autokaupan sattuessa, paitsi tietty turvakaaret :o )
Nopeuksien ja soraratojen kestävyyden kannalta rengassääntö voisi (huom oma ehdotus) olla vetävillä pyörillä käytetyt kesärenkaat, jossa kuluneisuuden osoittavat nappulat oltava muun kulutuspinnan kanssa samalla tasolla. Eli siis sellaiset, joista rengasratsiassa saisi jo sanktioita. Ei vetävillä nykysäännönmukaiset, niin säilyy jarrutus-ja ohjausominaisuudet vesikelilläkin ja nykyiset rengasvarastot pystyisi käyttää jokainen hyväkseen. Eipä niillä kalleimmilla hevosvoimilla olisi enää merkitystä, kun ei yksinkertaisesti olisi pitoa? Josko saataisiin nämä kardaaniautotkin sitten sivuluisuun...Poikkeussääntönä etuvetoiset, jossa maksimi urasyvyys etupyörissä olisi nolla ja takana oltava tyhjät renkaat ;)
Hieman riistäytyneen palkintoasian suhteen vois ostotarjousrahojen jakaminen finalisteille olla hyväksi (matkakorvauksina tms peitetarina). Rahat jaetaan fifty-sixty kilpailun järjestäjän ja kilpailun finalistien kesken, pokaalit tietysti ilmoittaumisrahoista. Järjestäjän ei tarvitsisi stressata palkinnoista etukäteen. Ja jos joku nyt alkaa änkyttää verottajista sun muista, mallia voi sitten ottaa soraovaaleiden puolelta, eli Hippos varmasti konsultoi, mikäli asian sisäistämisestä muodostuu ongelma.
Ai niin:Pakollinen liikennevakuutus autoon kilpailupäiväksi? Ajattelin vain vakuutusasioita lisenssin korvikkeeksi, jos ja kun kilpailuja toivonmukaan aletaan järjestää ilman akk:n siunauksia harrastajille, jotka haluavat ajaa ja harrastaa nimenomaan jokamiesluokkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
H Camber



Liittynyt: 10 Mar 2009
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: 10.09.2010 06:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JM:n kisoja vuos`kymmeniä seuranneena ihmettelen tasapainottelua turvallisuuden rajoilla. Kovin vaikeaa on uudempien korien päästäminen kilpailuihin. Siinä näyttäisi olevan samassa veneessä AKK ja kilpailijat. Jos autot uudistuisivat lähestyttäisiin ns parempia lajeja ( Akk ) Voitosta ajavat kilpailijat ovat mukautuneet tähän starttikisaan Fiatin koreilla. Jos Akk antaisi mahdollisuuden käyttää nyt aluksi vaikka 1.8 L vieras moottoreita -90 ja nuoremmissa koreissa tehtaan alkuperäisellä ( moottori) tekniikalla tilanne muuttuisi radikaalista. Esim Opel , Golf , jne autoja mätänee ja paalataan koko ajan kun taas ruosteisia Fiati ja Impin koppeja haeskellaan ympäri maata.

Ihmettelen kun HANS aika tulee ja 150 km /h nopeudesta ajetaan kierien nurin. Kuinka Fiatista tulee esim noin 100 kg ukko ulos jos kottero jää vaikka katolleen. Kuinka hanssin remmit avataan palomiehen innokkaasti purkuraudalla väännellessä ovea auki ja bensa vuotaa tankista asfaltille.
Tuleeko jo se päivä hanssin aikana että auto käännetään ensin pyörilleen ja sitten kuski sieltä ulos.

Tässä kaatotapauksessa olisi uudemman mallin tilavampi auto turvallisempi.

Ratkaisu 1 ehdotus:
-Autoihin lisäpainot esim ralliautojen painotaulukosta moottoritilavuuden mukaan.

Ratkaisu 2 JM lajin sääntöihin:

Akk nöyrtyy näppärästi kuuntelemaan myös JM harrastajia jos esim Neste rallin järjestelyihin, tai muihin vastaaviin kilpailuihin ( järjestysmiehiksi jne ) ei oikein ole JM harrastajilla aikaa.

Vanhanajan talkoomiehet on niin harvassa että Herra X joutuu käyttämään kopterilentorahat järjestysmiesten palkkaamiseen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 10.09.2010 07:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos mittarina käytetään sitä kuinka paljon autoista on tarjouksia voidaan mielestäni aivan perustellusti puhua että lajilla menee hyvin. Kilpailusta on mahdollista saada arvan osuessa tonnilla kolmen tonnin arvoinen auto. Toinen osapuoli menettää ja toinen saa kaksituhatta euroa. Kilpailun järjestäjäkin hyötyy tästä, hekin saavat osansa tästä käsittelymaksun muodossa. Vuonna 2010 on melkein pääsääntöisesti yksipäiväisissä kilpailuissa tarjouksia useita satoja. Muutamat kilpailunjärjestäjät suorastaan rypevät rahassa kun heidän kilpailuistaan jää viivan alle useita kymppitonneja joka vuosi. Varmaan he käyttävät tuloksensa autourheiluun ja jakavat runsaskätisiä avustuksia että stipendejä kilpaileville jäsenilleen. Tästä siis hyötyy koko suomalainen autourheilu lajista riippumatta. Näihin seurojen jäsenmäärät kasvaa kun tiedossa on tukea. ..No, viime lauseet on piruilua, kun tiedän että näin ei todellakaan tapahdu. Huhujen mukaan rahaa on mennyt jopa laskettelurinteisiin 

Huomattavissa on ollut mitä on käymässä kyläkilpailuissa. Niiden osanottajamäärät tippuvat vuodesta toiseen. Viivalle tuotava kalusto on mitä on, kaikkea ei voi raakata katsastuksessakaan kun lähtöihinkin pitää kalustoa saada. Tarjouksia on sata tai alle, tee siinä sitten tulosta. Palkinnotkin on maksaneet enemmän kuin mitä ostotarjouksista jää.

Kyläkilpailussakin on se sata toimitsija, kuten myös näissä TOP-kisoissa. Toimitsijamäärä on vakio, oli viivalla sitten 50 tai 200 autoa. Tämä nykysuuntaus on valitettavasti vain se että kyläkisat loppuu ja isot sen kuin porskuttaa. Samalla usean seuran toiminta kuihtuu ja jopa loppuu sen myötä. Taas yksi EK järjestäjä vähemmän…vaikutukset siirtyy muiden lajien puolellekin. Tätäkään nämä kaliffit ei ole vieläkään ymmärtäneet ja tuskin osaavat edes ymmärtää.

Meillä on päätöksenteko järjestelmä sekä koneisto jota ohjaa vain raha ja muutaman henkilön vahvat päämäärät.
Jäsenistön päätösvalta on kadotettu aikaa sitten. Tai jos sitä valtaa vielä on, sen valta kulkee aina kaksi vuotta jäljessä. Päätöksiin vaikuttaminen on siis aina kaksi vuotta perässä, ja sitä kautta auttamattomasti myöhässä.

JOKKIS ON LAJI JOKA ON TUONUT AUTOURHEILUUN LISÄÄ TEKIJÖITÄ. Kun katsoo esimerkiksi rallin erikoiskokeilla henkilöstöä niin todella suuriosa väestä on jokkiksen harrastajia tai toimitsijoita. Kun katsoo jokkiskisoja ei siellä näy muiden autourheilulajien kuskeja taikka toimitsijoita. Samaa väkeä kuin siellä rallin erikoiskokeella näkyy kyllä!

Laji on karannut käsistä liian vapaiden tekniikkasääntöjen myötä ja siitä on tullut kallis. Se ei ole edullinen muoto harrastaa autourheilua. Toiset hyväksyvät nämä nykyiset säännöt toiset ei. Sen mielipiteen uskon harrastajien mielestä olevan lähes 100% että laji on liian kallis.

Mitä tulee tähän varustesääntöön. Se saattaa olla perusteltu joiltain osin ja joissain kilpailuissa/radoilla. Mitään järkeä ei ole siinäkään kun tätä HANSssin käyttöä tuodaan kisoihin. Jotkut viisaat määrittivät että SM-kisoissa 2011 sen on pakollinen. Tämän päätöksen tekohetkellä ei ollut tietoa millä radalla näitä SM-kisoja ajetaan. Siis perusteena ei olekaan turvallisuus vaan jotkut aivan tuntemattomat seikat, joita ei ymmärrä kukaan. Varmaan 150 vauhdissa on turvallisuus uhatumpi kuin 100 vauhdissa. Tätä ei ole huomioitu vaan on valettu kaikki samaan muottiin.

Liitossa ihmetellään vastustusta. Tekisivät perusteltuja ja tarpeellisia päätöksiä. jotka kaikki voisivat hyväksyä. Kaikii tuodaan nykyään eteen valmiina, jopa lajiryhmille, meidän harrastajien ei tarvitse kuin vain hyväksyä ne. Eikö olekkin yksinkertaista ja mukavaa?
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jyrki Siekkinen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 143
Paikkakunta: Jkl Rock City

LähetäLähetetty: 10.09.2010 09:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

arsi kirjoitti:
Tietääkös siitä suuresta ja mahtavasta lajikyselystä kukaan mitään?


Olen asiaa sähköposteilla kesän aikana kysellyt toimistolta, vastausta ei ole tullut. Nyt laitoin myös lajiryhmän suuntaan viestiä, katsotaan josko sieltä tulisi jotain lisätietoa. Jos joku jaksaisi soittaa, niin se olisi tietty nopeampi konsti.
_________________
Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 10.09.2010 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka nämä asiat on jo moneen kertaan käyty läpi niin en malta olla kirjoittamatta topicin otsikosta. Mikä on jokamiesluokan tarkoitus? Tässä lainaus AKK:n sivuilta:
” eli jokkis on autourheiluharrastajan peruslaji. Sen perusideana on edullinen kalusto, joka kiertää kuljettajalta toiselle eri kilpailuissa.”

Mielestäni jo tässä kohden mennään metsään että heilahtaa. Jos perusidea on pitää autojen huutokauppaa, ollaan aika kaukana autourheilusta. Myyntivelvoitteen tarkoitus pitäisi olla autojen rakentelukustannusten rajaaminen, ei kierrättää niitä viikonlopusta toiseen uusille omistajille, joista suuri osa ei edes aja saamillaan autoilla, vaan myy ne eteenpäin kohtuullisella voitolla. Autojen todellisen hinnan voi jokainen tarkastaa vaikkapa Nettiautosta, hieman rakennellut ja remonttia kaipaavat aihiot maksavat n. 1000€ ja valmiit autot sitten siitä ylöspäin.
Yleisimmin syytetään tekniikkasääntöjä lajin kustannusten karkaamisesta, todellisuudessa niiden vaikutus on ollut varsin pieni. Todelliset syyt ovat yleinen kustannustason nousu ja sitä kautta myyntihinnan jääminen pahasti jälkeen sopivasta tasosta. Tässä kohden täytyy varmaan perustella:
Viimeisen reilun 25 vuoden aikana, jonka olen lajin parissa pyörinyt on tapahtunut kaksi merkittävää muutosta tekniikkapuolen säännöissä:
- Vaihteiston välitysten vapauttaminen 80-luvun alkupuolella
- Vierasmoottorin salliminen 90-luvun alussa
Vaihteiston vapauttaminen on lisännyt kustannuksia pikkuhiljaa. Alkuun vain Kuplissa oli puolikaslaatikoita, muutamaa vuotta myöhemmin tuli enemmän välitettyjä laatikoita kun saatiin sopivamman hintaisia osia ja nykyään jonkinlainen suorakytkentä löytyy jo hyvin monesta takamoottoriautosta. EVK-laitteet tulevat perässä samaa latua muutaman vuoden jälkijunassa.

Vierasmoottorit sallittiin, että Kuplalle saataisiin vakavasti otettavia kilpailijoita. Ja tässä on onnistuttu, joidenkin mielestä varmaan liiankin hyvin. Vaikutus kustannuksiin on kuitenkin ollut pieni, sillä vierasmoottorin rakentaminen kipailukykyiseksi maksaa kutakuinkin samanverran kuin niiden autojen omienkin koneiden rakentaminen. Lisäkustannuksia tuo vain välilevy, jolla moottori sovitetaan vaihteistoon, siinä kaikki.

Todellinen syy kustannusten nousuun on lajin jämähtäminen paikoilleen vuosikymmeniksi. Kun 20 vuotta sitten vanhoja takamoottoriautoja sai viinapullolla hakea pihan täyteen niin nykyään ei riitä edes korillinen kyseistä tuotetta. Samoin on käynyt halutuimmille moottoriaihioille. Jotta tästä typeryydestä päästään eroon, on nykyaikaisempaa kalustoa suosittava, lähes keinolla millä hyvänsä.

Lisäksi keskustelu on keskittynyt vain kilpailijoihin, kilpailunjärjestäjiin ja pieniin sääntöasioihin, kuten esimerkiksi ajovarusteet, kukaan ei tunnu muistavan että kilpailuja ei järjestetä ilman autoja. Ja lajin luonteeseen liittyen korit ovat kulutustavaraa, joten uusien, kilpailukykysten korien tekemistä tulisi helpottaa kaikin keinoin. Valitettavasti uudemmat aihiot painavat enemmän, joten painoja on pakko nostaa myös vanhoille autoille. Vanhoihinkin autoihin saa rakennettua kunnolliset jarrut ja vahvemmat turvakehikot, mutta uusista autoista ei painorajoja muokkaamatta saa kilpailukykyisiä.

Ja myyntihintaa on nostettava vastaamaan kasvaneita kustannuksia, ei tämä homma muuten pyöri järkevästi ja tasapuolisesti. Hinnannoston voisi aloittaa vaikka uudemmasta kalustosta, nyt sopiva raja voisi olla 1990 ja uudemmat mallivuodet, rajaa voitaisiin nostaa vaikka viiden vuoden välein. JÄRKEVÄ hinta on kokolailla 2500€, siihen rahaan käsistään taitava kaveri tekee vaikka SM:n voittoauton. Tämä kaksihintajärjestelmä antaisi mahdollisuuden harrastaa nykyisellä kalustolla ja kannustaisi tekemään uuttakin kalustoa kansan ihmeteltäväksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha Korpela



Liittynyt: 03 Maa 2008
Viestejä: 20
Paikkakunta: Ilmajoki

LähetäLähetetty: 10.09.2010 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka nämä asiat on jo moneen kertaan käyty läpi niin en malta olla kirjoittamatta topicin otsikosta. Mikä on jokamiesluokan tarkoitus? Tässä lainaus AKK:n sivuilta:
” eli jokkis on autourheiluharrastajan peruslaji. Sen perusideana on edullinen kalusto, joka kiertää kuljettajalta toiselle eri kilpailuissa.”

Eihän tuo kalusto niin kallista ole, jos itse näkee vaivaa auton eteen. Hinnat kohoavat kun tuetaan toisten ammattia teetättämälla kalliita moottoreita ym osia.
Sekään ei minun mielestä ole väärin. Harrastus aina maksaa, toiset vaan on valmiita laittamaan enempi rahaa kiinni. Itse kuulun Pers Aukisten joukkoon. joten koitan tehdä mahdollisimman paljon itse.
Sama mitä sääntömuutoksia tehdään niin aina löytyy niitä joilla on paalua enempi laittaa pöytään.

Korien kunnosta en ota kantaa muutakuin rumaksi on mennyt kalusto.

Laji on karannut käsistä liian vapaiden tekniikkasääntöjen myötä ja siitä on tullut kallis. Se ei ole edullinen muoto harrastaa autourheilua. Toiset hyväksyvät nämä nykyiset säännöt toiset ei. Sen mielipiteen uskon harrastajien mielestä olevan lähes 100% että laji on liian kallis.

Nimen omaan lähes. Harrastaa pystyy edelleen varsin pienillä kustannuksilla. Jos haluaa pärjätä niin tarvii sioittaa enempi. Itse en kuulu tähän LÄHES 100%
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Korpela



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 214

LähetäLähetetty: 10.09.2010 10:14    Viestin aihe: Folkrace to sweden... Vastaa lainaamalla viestiä

Tror inte wall har speciellt många bulvaner (Bulvaani eli haamuostaja) då han vet att han har större chans att vinna storvinsten på triss än att få behålla sina bilar. Sen om man gör sina egna motorer, då kostar det inte speciellt mycket. Wall lägger inte ner så mycket pengar hans pappa äger typ and motor renoverings firma så ja resten kan du rälna ut själv Cool

Viimeinen muokkaaja, Ari Korpela pvm 10.09.2010 10:24, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.09.2010 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hinnan nostolla mennään perse edelle puuhun ja vauhdilla... Ei missään tapauksessa.
-----
Vierasmoottorin kielto,viritysasteeen rajoittaminen,urheiluautojen käyttö kielto kuten nykyäänkin,keskimoottorien kielto,välitysten lukitseminen vakioon, tasauspyörästön lukon kielto.
-----
Näillä eväillä saadaan vauhteja tiputettua todella REILUSTI sekä Lajia turvallisemmaksi uusien koppien "käyttöpakolla" sekä hinnat tippuvat kun Nettiautosta voi ottaa minkä tahansa max 500€ maksavan kopan ja tuupata kaaret sisään ja mennä ajamaan. Miksei näin voi tehdä? Ettekö voi ajaa ajamisen ilosta kuten koko jokkiksen perimmäinen idea on. Miksi on pakko sysätä rahaa,ei ole pakko pärjätä......
------
Nämä Keskustelut aina jakautuvat kahteen osioon, Ne jotka ovat rahamiehiä ja sanovat että kustannukset ovat nousseen ja autojen hintoja pitäisi nostaa ja niihin joihin itsekin kuulun jotka sanovat että ei kustannukset ole mihinkään nousseet, vain se menestyksen paine on kasvanut ja tästä syystä sysätään rahaa kilpureihin ja silloin ne kustannukset nousee, Edelleenkään ei ole pakko harrastaa rahalla vaan myös voi ajaa halvemmalla kalustolla ja joskus jopa pärjätä vahigossa.

Olen myös lukenut että kun jotkut ovat puhuneet että kuplan sylinterisarja maksoi vuonna 80 x€ ja tänä päivänä se on x€ kertaa 2 niin onko sitten pakko ostaa niitä jos ovat niin kalliita? Samalla hinnalla ostaa sen ropposen sieltä nettiautosta ja pistää vielä kaasareiden hinnan kiinni niin saa kaaret ja se autohan oli sillä valmis kun kuitenkin kaikilla jo ajovarusteet on.
------
Ja todella moni ketä on myynyt autoja kalliilla eteenpäin rahoittaa omaa harrastustaan sillä, Hankkii kalsareita,hansseja,kypärää,kuljetuskalustoa,renkaita yms ja ajelee itse sitten niillä halvemmilla ropposilla. Onneksi on näitä rahamiehiä niin muillakin on varaa harrastaa...

En edes tiedä miksi tästä keskustellaan aina samalla tavalla. Kukaan ei kuitenkaan tee asialle mitään. Jokkis Race on ainoa joka asioita miettii ja että mitä niille tekisi. Itse lähtisin sille linjalle että perustetaan n.30 erillaista luokkaa joihin yksityiskohtaiset ja porsaanreijättömät säännöt niin jokaiselle löytyisi jotain. tällä saataisiin myös ne pikkuradat jotka ovat jo melkeen kuolleet niin uudelleen henkiin kun ei muuten meinaa löytyä tarpeeksi ratoja suomesta.
Itse harrastan halvalla ja osaan säästää myös rahaa jotta on varaa myös uusien varusteiden hankinnan jälkeen harrastaa mutta kannatan myös oman organisaation perustamista jotta saataisiin yhteinenjärki tähän.

??Miksei muuten rokkirallissa ole lähtenyt kustannukset käsistä? = kaikki harrastajat ajattelevat samalla tavalla, ovat fiksumpia kuin jokkisharrastajat eivätkä pilaa omalla tyhmyydellään lajin ideaa...
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tami



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 81
Paikkakunta: Somero

LähetäLähetetty: 10.09.2010 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun väitetällään fiattien, sumppien, ym vanhojen "parhaiden" autojen haalimisesta ja ruostemääristä, haluaisin tietää että millä perusteella -90 autot ovat turvallisempia siihen nähden fiatteihin jne jne kun pohjat tehdään UUDESTA sääntöjen mukasesta pellistä? jos joku haluaa ajaa autolla jossa ruostemääriä on, se on täysin itse kuskin "omaa tyhmyyttä" ja oma asia jos ei sitä halua asiallisesti paikata ajatellen pelkästään omaa turvallisuuttaan..! viimeistään kisan katsastuksessa tälläset "liikaruosteet" pitäis huomata jos sellasia on, ja niistä merkintä jos tarve vaatii.. tällänen korihöpötys ja vauhotus on aivan turhan päivästä, ne jotka tekee niitä etuvedosta---> takatuuppareita niin tehköön, sekin täysin oma valinta..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 10.09.2010 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos jatketaan näillä nykyisillä tekniikkasäännöillä on hintaa ehdottomasti nostettava. Hinnan nosto poistaisi muutamia epäkohtia, mm jobbausta. Oikea hinta olisi luokkaa 2000-2500€.

Jos auton hinta pidetään tasossa 1150-1500€ on tekniikkaa ehdottomasti rajoitettava.

Mitään kahden hinnan kisoja emme tarvitse! Meillä on nyt jo luokkia kaikkien tarpeisiin. Sääntöjä pitää selkeyttää ja yksillä säännöillä pitää jatkaa.

Miksi rokkiallissa ja ruotsissa tekniikka ei ole karannut (muutamia harvalukuisia poikkeuksia lukuunottamatta) jaloista ja käsistä. Siksi kun ei ole arvokkaita palkintoja ja palkintorahaa kiihokkeena. Se on yksi ja ainoa selitys.

Tarjouksia tehdään yksi per ukko. Poikkeuksena ajavat kuljettajat 1 omasta + 1 mistä tahansa. Toimitsijan yksi ja ainoa tarjous olisi ilmainen!
Ostotarjouksen käsittelymaksu á 10€ ja pokaalit pakinnoiksi, ei muuta!
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tami



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 81
Paikkakunta: Somero

LähetäLähetetty: 10.09.2010 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

myöskään rokkirallin vertailua jokamiesluokkaan en ymmärrä ollenkaan, eivät kulje keskenään millään lailla samaa polkua, ja jos kisojen hyvät palkinnot kiellettäisiin, niin ketäköhän tässä sen jälkeen mahtaa kiinnostaa tehdä hyviä ja kulkevia autoja, takaraivossa tietäen koko ajan että "noh saanpahan 5euron pokaalin vitriiniin", lähteä tälläsellä mielellä esim etelä-suomesta PELLOON??? eli ei ketään.. joka tekee sen että autot tämän jälkeen kahdella pytyllä käyviä paskakasoja, joka taasen tekee seuraavan kysymys merkin, kuka niitä autoja jaksaa enää tehdä, tälläisiä autoja enää ostaa saati niistä tehdä tarjouksia..???? ja edelleenkin vaikka se auton hinta onkin 1150€, autoihin panostamisen määrä on täysin jokasen henkilökohtanen asia, kukaan ei ole ollut siihen tähän päivään mennessä pakottamassa! Ja painon lisäämisestä, onkohan kukaan ottanut huomioon sitä, että mitä enemmän sitä painoa autoihin lisätään, sen kauemmin sen auton kestää pysähtyä lähtiessään kaatumaaan kun auto painaa enemmän tehden lisää vahinkoa?!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 10.09.2010 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaa sivuten, koska nämä arvon evk kuljettajat ymmärtävät ettei tällä vastakkain asettelulla voi milloinkaan perustaa mitään uutta? Johan teillä on oma luokka melkein joka kisassa! Minusta tämä keskustelu oli aihe mikä tahansa on aina tuupparit vastaan muut. Minusta kilpa-auton kuuluu olla suorituskykyinen ja varmasti myös yleisö on tätä mieltä! Ruvetkaa tekemään itse autonne (edes vähän kilpailukykyinen) niin tiedätte että kaikki maksaa nykypäivänä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 10.09.2010 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harrastatko yleisöä viihdyttääksesi vaiko itsesi takia? Mun mielestä on ainakin hauskaa ajaa alitehoisella huono ajettavuuksisella kipolla jolla saa tehdä töitä että pysyy muiden perässä kun siinä on jännitystä itselleni ja haastetta. Mun mielestä olisi enemmän haastetta jos nimen omaan näitä nykyisiä sääntöjä vain tarkennettaisiin sekä sitä sääntökirjaa oikeasti noudatettais kuin uskovaiset raamattua.Ei kovin moni EVK-autokaan ole sääntöjen mukainen mutta asioihin ei puututa koska ovat monien mielestä epäolennaisia asioita.(Sääntökirja siis turha)

Saahan etanarallistakin jännittävän kun lyödään vedonlyönti pystyyn. Onhan Endurancekin etanarallia ilman vedonlyöntiä mutta kyllä sitäkin harrastetaan, katsojia ei välttämättä ole paljoa aina paikalla mutta siellä osataankin pitää porukassa hauskaa ja se jokkiksesta on kadonnut kun kaikki menee liian vakavaksi.

Olen samaa mieltä asiasta että panostaminen on jokaisen henkilökohtainen asia mutta mielestäni lajista katoaa hohto kun ruvetaan puhumaan yli kisahintaisesta autosta.

kuten tiedätte näistä asioista voidaan kiistellä maailman loppuun asti ja sen tietää jokainen ettei lopputulos ole kuitenkaan jokaista miellyttävä Smile
Alkuperäiseen kysymykseen mikä on jokamiesluokan tarkoitus niin menee juuri niin kuin ensimmäisessä viestissä kirjoitettu, LYPSYLEMÄ jolla AKK-pysyy pystyssä perimäisestä hauskanpidon ajatuksesta poiketen.
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 10.09.2010 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JUSAlle:
Oletko sitä mieltä että jokkisautokaupalla pitäisi rahoittaa omaa harrastamista? Jos olet niin kieroutunut on ajatuksenjuoksusi. Verottaja jo tasaa tuloerot niin samalla viivalla siinä ovat lähes kaikki, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. AINOA syy ostaa näitä autoja pitäisi olla tarkoitus ajaa sillä itse. Muuten voidaan koko homma kuopata. Ja näihin haluan yksiselitteisen vastauksen:

Millä autojen myynti moninkertaiseen hintaan kisojen ulkopuolella estetään? (Minun mielipide, hintaa nostamalla)

Mitä tehdään nykykalustolle jos haluamasi vakioautoilu korvaa jokamiesluokan nykyisellään? (Minun mielipide, tilalle tulee korvaava organisaatio joka pyörittää tätä "vanhojen" jokkisautojen luokkaa ja halpaluokassa ei aja kukaan)

Vastauksia, kiitos!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 10.09.2010 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksiköhän joku lähtee ajamaan rallia Rovaniemelle, useana vuotena peräkkäin. Ei Tunturirallissa ole koskaan jaettu moottoripyöriä eikä peräkärryjä palkinnoksi. Ilmoittautumismaksutkin 23 kertaa suuremmat kun esimerkiksi Pellossa.

Minä olen lähtenyt ja lähden Pelloon sen kaiken muun vuoksi mitä kyseinen kilpailu ja ympäristö tarjoaa, en perkele niiden tavarapalkintojen vuoksi. Olen siis ollut kilpailemassakin siellä.
Onneksi samoin ajattelee usea sata muutakin, jos ei ajattelisi olisi Pokkinainnissa useampi sata kilpailjaa vähemmän.

Sillä tavarallako ne autot säädetään ja rakennetaan - ja lannoite!!

Jos teille on tavara niin tärkeää - hakekaa sitä vaikka Kärkkkäiseltä matkaan jos ilman sitä ette tule toimeen.

..ylläolevaa ei pidä lukea kuin raamattua, mutta harkiten kuitenkin Laughing
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 2 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)