Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Jokamiehenluokan tarkoitus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 11.09.2010 06:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni tuo 1.8 kone uudemmissa vierastuuppareissa ei kuulosta mielekkäältä siksikään että koneet eivät olisi vaihtokelpoisia vanhempien korien kanssa. Painoa lisää vanhempiin on parempi ratkaisu ja edullisempikin kaikenkaikkiaan.
Jotkut tuntuvat vierastavan tuota painojen nostoa, esittävät että lisäpaino luo turvattomuutta. Pitäisi sitten varmaan kieltää meitä lihaviakin osallistumasta kisoihin kun painamme jopa 50kg enemmän kuin kesänkuivat oravat Embarassed
Olemme riski jopa radalla..

Alkuperäiseen aiheeseen palataksemme - Jokkiksen tarpeellisuus:

Laitan sen tähän alle että tärkein ei unohtuisi, sääntöjä pohtiessamme. Toki on hyvä myös niitäkin pohtia, eroaa sitten tie tai ei, säännöt pitää rakentaa keskustellen, ei sanellen.

33 vuotta lajin parissa olleena, minulle vasta nyt, Kari O Sohlbergin liigafinaalissa pitämän avauspuheen myötä selvisi Jokamiehenluokan todellinen tarkoitus.
Sehän on tietysti ostotarjousmaksujen kerääminen.
Tuskin Porilaisilla lajin pioneereilla silloin n.35 vuotta sitten oli ihan tämä mielessä lajia aloittaessaan.

Jokkiksella menee hyvin kun tässäkin kisassa on odotettavissa noin 5000 kpl ostotarjouksia, sanoi Sohlberg.
Tällä mittarilla mitattuna hyvin menee ihan joillakin muilla kun Jokkiksella.
Lisäksi hän painokkaasti ilmoitti,että alusasut ja hans-tuet tulee käyttöön suunnitellusti.

Turvallisuutta pitää vaalia,mutta ei sen tarvitse olla yliampuvaa.
Ja kuitenkin AKK sallii jokkisautoilla ajettavan 150km/h vauhdeilla.
Jospa sekin sitten on turvallista kun on hyvin pukeutunut.

Vielä alkuvuodesta olin jonkinverran AKK-myönteinen,mutta en ole sitä enään.Minä jopa kuvittelin tämän yhdistyksemme voivan vaikuttaa päätöksentekoon AKK:n sisällä,mutta siihen ei voi vaikutta kukaan eikä mikään.
Jokamiehenluokka on AKK:n lypsylehmä ja sellaisena se halutaan myös pitää.
Ja lisää on tulossa,kun siellä nyt kaavaillaan ostotarjoussäännön laajentamista myös kuskeille(5kpl tarjouksia mistä tahansa autosta).

Ja järjestäjän kassa kilisee!

Seuraavassa Jokkis Race ry:n kokouksessa pohditaan mitenkä tästä eteenpäin, pitäisikö lahteä kulkemaan omia polkuja?

jarmo mellin



_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Teppo Kankare



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 41
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 11.09.2010 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos nyt siellä Jokkis Racessa tulette ehdottaneeksi painojen lisäystä autoihin, niin kirjatkaa sääntöihin vaakojen pakollisuus jokaisella kilpailupaikalla. Turhaa niistä painoista on edes keskustella ennenkuin niitä todella valvotaan... Ja aktiivisemmin moottoreita auki kisapaikalla !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 11.09.2010 10:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinne AKK:n suuntaan on ilmeisen turha esittää yhtään mitään.
Nyt sinne näkyy olevan lajiryhmäpaikkoihin haku auki,sinne vaan hakemaan.
Sitäkään ei saatu 5 paikkaiseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Janne Kivenmäki



Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 11.09.2010 11:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos nyt kuitenkin joku sattuu jotain ehdotuksia eteenpäin laittamaan niin älkää nyt hyvät ihmiset ainakaan tuota autojen vähimmäispainoa alkako nostamaan! Näillä nykyisillä radoilla/suorilla ei ole juurikaan merkitystä, onko auto 150 kiloo kevyempi tai painavampi. Toisella kiekalla suoran päässä silti liki samat nopeudet, painavampi pyörii pidemmälle ja kovemmilla tössäyksillä.
Lähdössä, 0-150m:n matkalla, painolla on paljon enemmän merkitystä.
Painon lisäys ei vaikuta turvallisuuteen, ei ainakaan lisää sitä!

Jotain muita vaihtoehtoja on pakko löytyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa-Matti Junnila



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 11.09.2010 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Painon noston ainoa tarkoitus mun kirjoituksissa on saada lisää kilpailukykyisiä aihioita. Fiiatit loppuu tai ainakin ovat harvassa siihen nähden paljonko työtä/rahanmenoa niissä on ennen viivallepääsyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
raketti77



Liittynyt: 06 Hel 2008
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 11.09.2010 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni ei kohta ole muuta vaihtoehtoa kuin AKK:sta irtautuminen,mutta kuka/ketkä tekee ja miten?Tuo ajovarustesääntö on kyllä viimeinen niitti joka vie 90% mahdollisista tulevista harrastajista muiden lajien pariin.Tosi on että jokkis,jos haluaa pärjätä edes joskus on liian kallista nykyään.Nyt pitäis mennä itseensä niidenkin jotka hamuaa sitä hirsimökkiä 5000e autolla,ei koko lajin tulevaisuutta voi ohjata teidän ehdoilla.Jokainen työntäköön vaikka satatonnia autoonsa vaan myyköön sen 1150e kisoissa.Mielestäni tässä pitäisi mennä enemmistön ehdoilla joka on kuitenkin niitä perusharrastajia suht kohtuuhintaisilla ajokeillaan.On turhaa kinastella lillukanvarsista täällä kun pitäisi toimia yhdessä niin että laji jatkuu vastakin.Kyllä nuo paino ym.sääntöasiat saadaan ratkaistua jos tarvetta siihen ilmenee.Nämä 1kpl/tarjous per ukko,suorakytkyjen kielto ym. ovat hyviä keinoja tähän viilaukseen.Mielestäni asia numero 1 on nyt tämä lajin kallistumisen ja epäterveen kehityksen pysäyttäminen vaikka sitten eroamalla akk:sta.Tähän pitäis pistää paukkuja eikä keskenään kinasteluun vetotavoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 11.09.2010 19:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kerroppa miksi suorakytkentä pitaisi kieltää???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
raketti77



Liittynyt: 06 Hel 2008
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 11.09.2010 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no eikö tuo nyt ala jo olla selvää että jos vauhteja pitää saada alemmas niin jotain pitää muuttaa.Voi se olla joku muukin sääntömuutos.Mutta pointti on ymmärtääkseni enemmistöllä se että autojen tehoja rajoitetaan säännöillä ennemmin kuin lisätään kalliita turvavarusteita.Tätä vain ei ilmeisesti AKK:ssa haluta edes ajatella.[/b]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
keijo nieminen



Liittynyt: 09 Syy 2010
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 11.09.2010 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toistan itseäni, ettei nykysäännöt kovin kaukana ole oikeasta. Pienellä fiksaamisella saa sellaiset, että valtaosa hyväksyy. Ainahan joku ruikuttaa, olipa säännöt minkälaiset tahansa... Vaaka kallistuu yhä enemmän irtaantumaan kattojärjestöstä, siksi kyselin näistä mahdollisista liikennevakuutuksista lisenssin vastineena yms. Jokamiesluokan harrastajia on ollut hyvä rahastaa lisenssien, kilpailulupien yms. muodoissa, siihen tarvitsisi ensin tulla loppu, ennenkuin näistä muista 'karanneista' tekniikkakuluista aletaan tarkempaa tilinpäätöstä laatimaan.

Kuvittelen edelleen, omassa pienessä mielessäni, että mikäli vetävien pyörien renkaat olisi mallia ilmaiset, eli rengasfirmojen hylkypinosta saadut sakkorenkaat, alkaisi voiman merkitys pienenemään, kun sitä ei saada välitettyä (vino/suorahampaisesta laatikosta riippumatta) rataan. Suurempana hyötynä näkisin ratojen kestävyyden huiman paranemisen, ei lanaustaukoja jne. Ja josko autonkäsittelytaidot nousisivat enemmän ratkaisevaan asemaan eikä pelkkä lähtökiihdytys?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 11.09.2010 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sehän on enemmän kuin varmaa että akk:oo ei varustesäännöstä tingi! ja ei se suorakytkentä huippuvauhtia nosta ja on melko olematon ero myös sadalla metrillä mutta vaihde kytkeytyy melko varmasti päälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teppo Joutsi



Liittynyt: 21 Hel 2010
Viestejä: 28

LähetäLähetetty: 11.09.2010 20:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

qaz kirjoitti:


Kuvittelen edelleen, omassa pienessä mielessäni, että mikäli vetävien pyörien renkaat olisi mallia ilmaiset, eli rengasfirmojen hylkypinosta saadut sakkorenkaat, alkaisi voiman merkitys pienenemään, kun sitä ei saada välitettyä (vino/suorahampaisesta laatikosta riippumatta) rataan. Suurempana hyötynä näkisin ratojen kestävyyden huiman paranemisen, ei lanaustaukoja jne. Ja josko autonkäsittelytaidot nousisivat enemmän ratkaisevaan asemaan eikä pelkkä lähtökiihdytys?


Ei se kuvio siinä renkaassa vaikuta lähtölaatalla mitenkään(renkaan seos jonkin verran)..Korkeintaan märällä on kuviolla väliä..Samanlailla ne erot tulis esille(koska kaikilla olis ne loppuun vedetyt marakatit alla) ku nytkin ei nää muutaman kympin "huippu" renkaat muuta sitä asiaa mihinkään..nm.kohta kymmenen vuotta rengasalalla..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ari koivisto



Liittynyt: 06 Syy 2010
Viestejä: 15
Paikkakunta: alaveteli

LähetäLähetetty: 11.09.2010 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pive kirjoitti:
JJo kirjoitti:
Mitäs jos ens vuonna kukaan ei hommaa lämpökalsareita ja hansseja tullaan kaikki saamaan kisoissa merkintä katsastuskorttiin että puuttui kalsarit ja hans. Tuskin kisoja perutaan kun kaikilta puuttuu, eli ollaan kansalaistottelemattomia.

Kärsijänä ovat seurat eli kohde on väärä.Niin no tietysti jos pelkällä korttimerkinnällä selviäis että ei hylättäis mut viittiikö sitä kärryä vetää montaa sataa kilometriä kun epävarmaa annetaanko ajaa.Tosin ei kai ne s Laughing itä korttiin merkittis jos varusteet puuttelliset?En aio kokeilla Very Happy
olisihan se kiva katsoa mitä järjestäjä tekisi.Kannatan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Teppo Joutsi



Liittynyt: 21 Hel 2010
Viestejä: 28

LähetäLähetetty: 11.09.2010 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

koiva kirjoitti:
pive kirjoitti:
JJo kirjoitti:
Mitäs jos ens vuonna kukaan ei hommaa lämpökalsareita ja hansseja tullaan kaikki saamaan kisoissa merkintä katsastuskorttiin että puuttui kalsarit ja hans. Tuskin kisoja perutaan kun kaikilta puuttuu, eli ollaan kansalaistottelemattomia.

Kärsijänä ovat seurat eli kohde on väärä.Niin no tietysti jos pelkällä korttimerkinnällä selviäis että ei hylättäis mut viittiikö sitä kärryä vetää montaa sataa kilometriä kun epävarmaa annetaanko ajaa.Tosin ei kai ne s Laughing itä korttiin merkittis jos varusteet puuttelliset?En aio kokeilla Very Happy
olisihan se kiva katsoa mitä järjestäjä tekisi.Kannatan.


Täällä ollaan mukana kans..Olishan se mahtavaa kattoo miten akk reagois jos joka kisassa kaikki hylättäis katsastuksessa puutteelisista ajovarusteista..Tää pitäis toteuttaa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Janne Kivenmäki



Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 11.09.2010 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pekko kirjoitti:
Painon noston ainoa tarkoitus mun kirjoituksissa on saada lisää kilpailukykyisiä aihioita. Fiiatit loppuu tai ainakin ovat harvassa siihen nähden paljonko työtä/rahanmenoa niissä on ennen viivallepääsyä.


Viimiset 15v on puhuttu että kohta kuplat loppuu ja kuplat loppuu. Vittu ne mihinkään lopu niin kuin ei varmasti fiiatitkaan! Ja mitä sit vaikka loppuisivatkin, ei silti ole järkeä nostaa vähimmäispainoja.

Siinä vaiheessa kun vieraskoneet sallittiin ja alettiin sovittamaan esim. tc:tä ja kolffia fiiatin tai sumpin perään, alkoi tämä uusi aikakausi jokkiksessa. Tämän myötä myös kytkyt ym on tullut pikkuhiljaa kuvioihin.
Näin se vaan on.

Siihen en ota kantaa onko tämä nykyinen "jokkis" hyvä vai huono mutta veikkaisin aika monen olevan valmis palaamaan vanhaan "hiekkakuoppa-aikaan".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha Lähteenmäki



Liittynyt: 25 Lok 2009
Viestejä: 11

LähetäLähetetty: 11.09.2010 21:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kait se erkaantuminen tosta haisevasta akk.sta olis se ainoo ja oikee vaihtoehto,löytys vaan ne oikeet puuhamiehet siihen hommaan.Toi varustesääntö olis ihan riittävä pikku muutoksilla,esim.ne -70 luvun nomexit,papan rippikoulu mokkasiinit ja näppylähanskat vois kats.miesten toimesta polttaa heti katsastuxessa.Luulis tommosen 2-3 vuotta vanhan vekun 2-kerros puvun kelpaavan vaik siin ei tota "cia.n" leimaa ookka.Noista s.kytkylaatikoista oon samaa miältä T.H.n kans,niitten kiellolla ei saavuteta mitn.Lähdön jälkeisiä nopeuxia vois monella radalla pudottaa, lyhentämällä lähtölaattaa tai siirtämällä lähtöpaikkaa etiäpäin.tämmösiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 4 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)