Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Anttti-Pekka Männistö
Liittynyt: 17 Hel 2008 Viestejä: 346
|
Lähetetty: 12.09.2010 09:03 Viestin aihe: Totta vai tarua? |
|
|
Jokkiksen pystyssä pitäjä on perusharrastaja, joka yleensä karsiutuu viimeistään välierissä tai semeissä. Jos kilpailussa on 300 kuljettajaa niin semeissä heitä on yleensä 30-36 eli reilut 10 % kilpailijoiden kokonaismäärästä ja tuo reilu 10% ainakin arvokisoissa koostuu hyvinkin tutusta porukasta.
Eikö sääntöjä pitäisi kehittää niille jotka mahdollistavat tämän lajin siis esimerkkitapauksessani niille jotka eivät yleensä esiinny finaaleissa. Ilman tätä oikean jokkishengen omaavaa porukkaa ei suomessa järjestetä ainuttakaan kilpailua.
Muutamia huomioita :
- radat aivan liian nopeita, ennen max.suositus 80 kmh nyt mennään miltei tuplasti
- radoille lisää mutkia ja leveyttä
- radat hitaiksi – antaa uusia mahdollisuuksia tekniikan / turvallisuuden suhteen – muutuu edullisemmaksi
- säännöt ”viritetty” pihalle
- järjestäjien ahneus hinnoittelun suhteen täysin ”alokasmaista”
- liikaa luokkia samassa kilpailussa – venyvät – yleisökato
- vähemmän luokkia ja lisää kierroksia lähtöihin – ainakin semeihin – lähtöpainotteisuus vähenee ja ”ranteet” tulevat paremmin esiin
- joku tolkku toimitsijalappujen jakoon
- tuomarityöskentely haisee – tuomiot usein nimen eikä numeron perusteella
- kuka tai ketkä hyötyvät uusista ajovarustesäänöistä, kaikilla ei firmaa minne upottaisi kuluja.
- hauskuus kadonnut – syynä ylipanostus laitteisiin / palkintoihin
- jokkiksen hyvinvointia mitataan muilla mittareilla kuin ostotarjousten määrällä
- auton hintaa ei nykymuodossa missään nimessä saa enää nostaa – kuilu perusharrastajaan vain kasvaa
- eivät jobbarit ole syypäitä vaan ylipanostavat kilpailijat / järjestäjät jotka antavat mahdollisuuden kikkailuun
- kilpailun järjestämisessäkin pitäisi olla kilpailua – saataisiin ne ennalta tiedetyt ”surkeat” kisat pois, jotka syövät myös muita järjestäjiä
- enemmän yhteishenkeä, vaatimusten painoarvo kasvaa päättävissä elimissä
SUMMASUMMARUM: päättäjät ja järjestäjät, nostakaa takaisin se perusharrastajan arvostus joka mahdollistaa tämän lajin ja kilpailujen järjestämisen.
Lajin jatkuminen ja hyvinvointi on täysin perusharrastajien päätettävissä, siihen voi AKK, läjiryhmä ja seurat vaikuttaa vain kuuntelemalla tätä vuodesta toiseen oikealla asenteella mukanaolevaa PERUSHARRASTAJAA.
ps. väittämieni suhteen saa olla myös samaa/eri mieltä.
Mikäili et halua kommentoida julkisesti, voit myös kertoa mielipiteesi: a-p.mannisto(at)rivakka.net
pss. en ole katkera mutta kuitenkin rakastamani lajin tämänhetkiselle tilalle!(lue kustannusten) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 12.09.2010 10:12 Viestin aihe: |
|
|
Olen AP:n kanssa täysin samaa mieltä. Asiat on juurikin näin. Jotain tarttis tehdä eikä vain suunnitella. Ensivuonna nähdään kuinka kävi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Keronen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 56 Paikkakunta: Pyhäselkä
|
Lähetetty: 12.09.2010 10:25 Viestin aihe: |
|
|
Kilpailuja järjestävät seurat voisivat päättää etteivät järjestä jm kilpailua,
jos uusi varuste sääntö tulee voimaan. Sehän on samalla kilpailijoitten "ääni" kun jokkis väki niitä suurimmaksi osaksi järjestää.
Siihen pitäisi saada Talvimestis, Kemora, SM, Pello, Kartaani kunkku ja molemmat Liiga järjestäjät mukaan. Nyt syksyn kokouksessa päätös ja yhteinen ilmoitus ylläolevilta kilpailunjärjestäjiltä akk:n suuntaan.
Samalla voidaan jättää lisenssi hankkimatta kun ei kilpailuitakaan ole.
Luulen että vappuna oltaisiin jo Kemorassa nykyisillä ajovarusteilla ajamassa.
Bonuksena: Samaan tiedotteeseen ilmoitus akk:lle ettei jokkis väki jouda ralli / sprint ym tapahtumiin ensi vuonna toimitsijoiksi. Menee aika suunnitellessa jokkiksen tulevaisuutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Matti Karppinen
Liittynyt: 02 Maa 2009 Viestejä: 93
|
Lähetetty: 12.09.2010 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Niko oot oikeessa. Ei adressit ja vetoomukset pure, mutta miten pärjää AKK ilma jokkisporukan panosta niin rahallista kuin myös työpanosta muiden lajien parissa?
Painostamalla ja kisoja perumalla vois vaikuttaa, vai pitääkö oikeesti rakentaa uusi AKK:sta riippumaton laji tilalle.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Veli-Pekka Leppänen
Liittynyt: 06 Maa 2008 Viestejä: 16
|
Lähetetty: 12.09.2010 15:09 Viestin aihe: |
|
|
A-P:n kanssa täysin samaa mieltä! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pioneer
Liittynyt: 24 Syy 2009 Viestejä: 30 Paikkakunta: Pyhäjoki
|
Lähetetty: 12.09.2010 17:31 Viestin aihe: |
|
|
Todellakin lisää mutkia ratoihin ja kierroksia enemmän niin tulee kuskin taidot enemmän esille. Ei ole pelkästään että kenen auto irtoaa viivasta ja nopeasti 2 kierrosta ajellaan peräkannan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 12.09.2010 19:09 Viestin aihe: |
|
|
Kaikkien kanssa samaa mieltä, perusharrastaja kun olen. Olen koittanut puhua siitä lakosta jo kauan, sillä uskoisin, että AKK ei pärjää ilman meitä (ainakaan hyvin)!
Hienoa, että myös A-P on tuota mieltä asioista! _________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 12.09.2010 19:35 Viestin aihe: |
|
|
AaPee puhu+u asiaa.
Ei ajovarusteilla estetä onnettomuuksien syntyä. Niihin on aivan toiset keinot, sitä ei tunnu liiton kaliffit ymmärtävän. Tai osa jopa ymmärtää, mutta vähät välittävät ja osa on voimattomia jumalan edessä! Pitää saada kaikki suomalaiset järjestäytyneet autourheilijat samaan viralliseen kirjainyhdistelmän sisältämään kaapuun. FIA on taho jota nuollaan, siksi että MM-ralli pysyisi Suomessa. Siksi kaikissa ajovarusteissamme pitää olla tuo kirjainyhdistelmä ja uusimman mukaan. Nyt ollaan sitomassa hiirtä kettingillä. Ei osata virittää hiirenloukkua, turvaudutaan kirveeseen! Sillä lyödään ohi uhan, kohti suonta.
Tuo järjestäjien boikotti voisi vaikuttaa mutta sen toteutuminen on hyvinkin epävarmaa. Epävarmaa siksi että seuroista puuttuu uskallus olla liittoa vastaan, silloinkin kun sen oman jäsenen harraste on uhattuna. Uhka tulee järjettömästä (perusteiltaan järjettömästä) kustannustasojen noususta.
Vanha suomalainen sananlasku kuvaa tilannetta hyvin; Miksi ostaa lehmä jos tarvitsee vain litran maitoa? Myös tämä; Miksi tappaa lypsävä lehmä? _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Viimeinen muokkaaja, emppu tuominen pvm 13.09.2010 10:44, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttti-Pekka Männistö
Liittynyt: 17 Hel 2008 Viestejä: 346
|
Lähetetty: 12.09.2010 20:34 Viestin aihe: |
|
|
Toivottavasti "kolleekalta" puuttuu tekstin alkuosan eräästä sanasta yksi pieni u!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jarno Lahnalahti
Liittynyt: 30 Kes 2010 Viestejä: 10
|
Lähetetty: 12.09.2010 22:17 Viestin aihe: |
|
|
Täysin samaa mieltä aapeen kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
raketti77
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 12.09.2010 23:34 Viestin aihe: |
|
|
Täysin samaa mieltä.On aika toimia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 13.09.2010 07:38 Viestin aihe: Re: Totta vai tarua? |
|
|
aapeeämmä kirjoitti: | Jokkiksen pystyssä pitäjä on perusharrastaja, joka yleensä karsiutuu viimeistään välierissä tai semeissä. Jos kilpailussa on 300 kuljettajaa niin semeissä heitä on yleensä 30-36 eli reilut 10 % kilpailijoiden kokonaismäärästä ja tuo reilu 10% ainakin arvokisoissa koostuu hyvinkin tutusta porukasta.
Eikö sääntöjä pitäisi kehittää niille jotka mahdollistavat tämän lajin siis esimerkkitapauksessani niille jotka eivät yleensä esiinny finaaleissa. Ilman tätä oikean jokkishengen omaavaa porukkaa ei suomessa järjestetä ainuttakaan kilpailua. |
Tässä totuus jota itsekin olen ajanut takaa kirjoituksillani
aapeeämmä kirjoitti: | Muutamia huomioita :
- radat aivan liian nopeita, ennen max.suositus 80 kmh nyt mennään miltei tuplasti
- radoille lisää mutkia ja leveyttä
- radat hitaiksi – antaa uusia mahdollisuuksia tekniikan / turvallisuuden suhteen – muutuu edullisemmaksi
- säännöt ”viritetty” pihalle
- järjestäjien ahneus hinnoittelun suhteen täysin ”alokasmaista”
- liikaa luokkia samassa kilpailussa – venyvät – yleisökato
- vähemmän luokkia ja lisää kierroksia lähtöihin – ainakin semeihin – lähtöpainotteisuus vähenee ja ”ranteet” tulevat paremmin esiin
- joku tolkku toimitsijalappujen jakoon
- tuomarityöskentely haisee – tuomiot usein nimen eikä numeron perusteella - kuka tai ketkä hyötyvät uusista ajovarustesäänöistä, kaikilla ei firmaa minne upottaisi kuluja.
- hauskuus kadonnut – syynä ylipanostus laitteisiin / palkintoihin
- jokkiksen hyvinvointia mitataan muilla mittareilla kuin ostotarjousten määrällä
- auton hintaa ei nykymuodossa missään nimessä saa enää nostaa – kuilu perusharrastajaan vain kasvaa
- eivät jobbarit ole syypäitä vaan ylipanostavat kilpailijat / järjestäjät jotka antavat mahdollisuuden kikkailuun
- kilpailun järjestämisessäkin pitäisi olla kilpailua – saataisiin ne ennalta tiedetyt ”surkeat” kisat pois, jotka syövät myös muita järjestäjiä
- enemmän yhteishenkeä, vaatimusten painoarvo kasvaa päättävissä elimissä
SUMMASUMMARUM: päättäjät ja järjestäjät, nostakaa takaisin se perusharrastajan arvostus joka mahdollistaa tämän lajin ja kilpailujen järjestämisen.
Lajin jatkuminen ja hyvinvointi on täysin perusharrastajien päätettävissä, siihen voi AKK, läjiryhmä ja seurat vaikuttaa vain kuuntelemalla tätä vuodesta toiseen oikealla asenteella mukanaolevaa PERUSHARRASTAJAA.
ps. väittämieni suhteen saa olla myös samaa/eri mieltä.
Mikäili et halua kommentoida julkisesti, voit myös kertoa mielipiteesi: a-p.mannisto(at)rivakka.net
pss. en ole katkera mutta kuitenkin rakastamani lajin tämänhetkiselle tilalle!(lue kustannusten) |
Eli kaikki jotka ovat jobbaamista vastaan niin uskokaa ettei lajin hintojen nousu ole sen vika. A-P:n kertoi tässä tekstissään syyn.
Jos kierrrosmäärää nostetaan niin melkovarmasti joudutaan autojen viritysastetta laskemaan jotta kestäisivät useammat kierrokset per kilpailu jolloin kustannukset laskevat.Tässä myös kääntöpuolensa, jotkut voivat tämän ajatella myös sillä että vielä kalliimpia osia joudutaan käyttämään jotta kestää pidempään kasvavan rasituksen myötä.
Tuomaristo kyllä voisi hoitaa linjauksen kaikille samaksi. Samoin katsastus koko suomen kattavaksi täysin samoilla periaatteilla eikä poikkeuksia sallita.Koulutukset tarkemmiksi ja säännöt kaikkien tuntemaksi. Ja tähän myös kuuluu näiden sääntöjen tarkennus mikä nyt tällä hetkellä mahdotonta kun ei tietävää johtoa... Ei ole olemassa säännöissä kohtaa jossa sanotaan ja voidaan todeta jonkun auton olevan tässä kisassa laillinen mutta seuraavassa laiton. Joskushan näinkin ollut... _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 13.09.2010 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Onhan se autojen nopeus noussut,samalla tekniikka kehittynyt ennen oli lähes jokaisella vw:n bokseri nykyään golffia ja tc:tä jossa lähtötehokin jo kymmeniä heppoja enemmän vakiona. Ja kun nopeus nousee turvavarusteita täytyy parantaa (aiheellista) ensin 4 pistevyöt 6 pistevöiksi yms. ja nyt uudet ajovarusteet ja penkki fia hyväksytyt. Kierrosmäärän nosto olisi kyllä mielekästä,mutta miten käy isoissa kilpailuissa jos määrää nostetaan,venyykö kisat tajuttoman myöhään.
Jos radoista tehdään liian hitaita onko ajaminen enää yhtä mielekästä,kuitenkaan kemoran tasoisiin nopeuksiin ei taideta muualla päästä ja onhan nuo autot suhteessa aika turvallisia kaatojen kannalta KUN kopat on ehjiä ja ne TARKASTETAAN ruostevaurioiden osalta kunnolla katsastuksessa. Nascar verkko pakolliseksi ja samalla autojen sähköihin sulakkeet pakolliseksi joka vähentää palovaaraa (vaikka se päävirtakatkaisin löytyykin). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.09.2010 16:34 Viestin aihe: |
|
|
Kierrosmäärät on jokaisen järjestäjän omassa harkinnassa. yhden kierroksen ajattaminen lisää esimerkiksi semeistä lähtien ei lisää kilpailunkestoa kuin vajaa puolituntia, jos ei lasketa mukaan lisääntyviä hinauksia.
6-pistevyöt on OK, samoin uudet ajopuvut, varikkohaalareiden tilalle. Penkinkin todennus autourheiluun tarkoitetuksi on myös perusteltu.
Perusteetonta on vaatia alusasua, sukkia, FIA-leimaisia kenkiä ja HANS-tukea, jokamiehenluokassa. Jos katsotaan että jotkut radat on niin nopeita ja vaarallisia, niille voisi määrätä HANS-tuen käytön pakollisiksi.
Tälläinen kaikkien valaminen samaan muottiin on kohtuutonta, hätävarjelun liioittelua. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 13.09.2010 21:38 Viestin aihe: |
|
|
Samaa mieltä Empun kanssa. Formula 1 onnettomuuksiin kehitetty hans ei välttämättä edes toimi halutulla tavalla jokkiksessa tyypillisissä kaadoissa.
Jos hanssi pakolliseksi tulee niin boikottien ym. sijaan voisi katsastuksissa ehkä kiinnittää huomio johonkin muuhun asiaan ja ikäänkuin unohtaa tarkistaa hanssin olemassaolo. En tiedä onko mahdollista mutta jäähän niitä säännöissä mainittuja asioita nytkin tarkistamatta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|