Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 443 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 16.09.2010 22:28 Viestin aihe: |
|
|
Onkohan v.2011 aikana kilpailutoimistossa allekirjoitettava vielä paperi jossa sitoudut osallistumaan ko:n kilpailuun omalla vastuullasi ![Question](images/smiles/icon_question.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 16.09.2010 23:50 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: |
Ihmettelen miksi tuupparikuskit vastustaa minimipainojen nostoa koska nimenomaan heille se toisi eniten helpotusta uusien aihioiden hankintaan, -90 ja uudempia etuvetojen koreja saa paljon helpommin, halvemalla, ruosteettomampia jne. kuin esim Fiat 133, 850, 600 Sumppi, Simca jne.
|
Mites luulisit kummastako tekee helpommalla takamoottorisen kilpa-auton Fiat esim. 850/133:sta vai -90 ja uudemmasta etuvetovessasta? ja kumpaanko koppaan on "valmiit kaavat" miten tehdään? Ja mitä enemmän sitä painoa siihen autoon tulee sitä pahemmin tulee pyörivää massaa ilmalennossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 17.09.2010 05:51 Viestin aihe: |
|
|
Ihmettelen purnausta mahdollisesta painojen nostosta. Perustellaan että auto pyörii enemmän kun massaakin on enemmän. Peruste voi olla oikeakin, mutta kuitenkin mitätön. Ymmärtäkää että vauhti on se joka sen pyörimisnopeuden ja keston suurimmaksi osaksi määrää.
Onko näiden purnaajien mielestä sitten kiellettävä EVK-kalusto, jotka melkein kaikki on painavampia kuin tuupparit?
Pitääkö kieltää niiden kuljettajien osallistuminen jonka painoindeksi on suurempi kuin 25. Siis että kielettäisiin ylipainoisten osallistuminen kilpailuun.
Pitäisikö autot punnita kilpailuissa, jotta voitaisiin tarkkailla ettei autoissa ole ylipainoa - nämä purnaajathan ovat sitä mieltä että ylipaino on kilpailessakin turvallisuusriski.
Nykyään on ikävä suuntaus että jopa EVK-kalustosta tehdään "ultrakeveitä" asentamalla esim mp:n jarrulaitteita akseleihin.
Painotaulukoihin voisi tehdä korotuksen seuraavan mallin mukaan.
alle 1050 cm3 520 kg + 10 kg
1350 cm3 600 kg + 20 kg
1650 cm3 680 kg + 60 kg
1680 cm3 680 kg + 60 kg
2050 cm3 760 kg + 20 kg
2500 cm3 840 kg + 20 kg
yli 2500 cm3 920 kg + 20 kg _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
jukka heittola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 223 Paikkakunta: kemi
|
Lähetetty: 17.09.2010 06:41 Viestin aihe: |
|
|
Olen ymmärtänyt että ongelmana ei ole hyvät ehdotukset vaan AKK ei mitään kentältä tulevia ehdotuksia hyväksy siis ehdotukset kirjoitukset on turhia.
Tulisi ryhtyä tekoihin Jokkis Race kisat pystyyn kai järjestäjiä löytyy.Miksikähän näitä ongelmia ei RokkiRallissa ole eikä pahoja onnettomuuksia kymmenen vuoden aikana ole ollut lajit on kuitenkin hyvin samankaltaisia.
A-P kirjoitus oli hyvä siinä ongelmat oli juuri niin kuin ne ovat. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jani Vähäkangas
Liittynyt: 09 Kes 2010 Viestejä: 77 Paikkakunta: Martinniemi
|
Lähetetty: 17.09.2010 10:16 Viestin aihe: |
|
|
Mitä olen vähän vajaan kymmenen vuoden ajan kiertänyt kisoissa niin tähän mennessä en ole nähnyt liian nopeaa rataa. Kyllähän Kemorassa ajetaan se 150 km/h, mutta kävikös tänä vuonna liigassa kenellekään pahasti? Useampi kaato oli kyl hurjan näköinen, mutta onneksi Kemorassa turva-alueet on kunnossa. Pellossakin on sentäs suoran päässä kunnon turva-alueet missä kierittää autoa ilman suurempia haavereita.
Mut moni pikkurata on paljon vaarallisempi vaikka niillä ajetaan maks 80-100 km/h. Esimerkki äkkipysäyksestä. Tuon kuvan kuski törmäsi kuuseen noin 30-40 km/h vauhdilla. Jos kuskin puoli olisi osunut puuhun, kaatokyyti olisi saanut pakata hänet arkkuun.
Kaikenmaailman kaiteiden päät yms ovat hengenvaarallisia, mutta eipä niistä jakseta välittää. Kattojärjestön pitäisi antaa jonku kymppitonnin tuet ratoja omistaville seuroille/kaupungeille, jotta radat saataisiin turvallisiksi. Kyllä ne keltaiset liput näkee vaikka lippupisteet olisivat esmes 5 metrin päässä ajoradan reunasta.
Ja sitten kun ihmetellään miksei edes osaa turvavarusteiden hankinnasta voisi jättää vapaaehtoiseksi. Eipä ollut edes liigassa kaikilla Fiat kuskeilla Nascar-verkkoa. Ehkäpä se 50 euroa maksava verkko on sitten arvokkaampi kuin oma käsi/pää/jalka tms. Lähes poikkeuksetta Fiateissa kuskin ovi lentää mäelle kaadon sattuessa. Ja ei siihen paljon tarvita, että vasen käsi jää matkan varrelle. Eipä sillä, erittäin hyödyllinen kapistus se olisi jokaisen kilpailijan autoon.
Aina ei kykene pitämään ratista kiinni
Tällä en kumminkaan tarkoita sitä, että oisin AKK:n kanssa samoilla linjoilla. Järkevämpää olisi ollut laittaa toi verkko pakolliseksi ja Hanssit yms Kalsarit vapaaehtoiseksi.
Ja mitä rokkiralliin tulee niin ihmettelen vähän miksi osa jokkiskuskeista suhtaatuu siihen niin nyrpeästi. Siksikö kun he eivät hyväksy tuuppareita? Enempi kait se on lähellä sitä entisajan jokkista, kuin tämä nykyinen jokkis. Vai ovatko he vain kateellisia siitä, että he saivat paletin toimimaan ilman AKK:ta ja jokkisväestä ei ole tarpeeksi intohimoista vetäjää siihen löytynyt. _________________ http://www.nopsatracingteam.com |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 17.09.2010 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Arvoisa ykköstyypin volkkari, mitä eroa näissä kummassakaan vaihtoehdossa on toisiinsa nähden? Valitsipa kumman tahansa aihion, lähestulkoon kaikki muu paitsi katto jää käsittelemättä. Enemmän käyttökelpoista materiaalia on uudemmassa kalustossa, ainakin etupään osalta, molempiin kun kumminkin ollaan tunkemassa volskin laatikkoa? Ei tässävaiheessa 2000-lukua mihinkään kaavoihin kangistu kukaan, mielikuvituksen puutetta, mikäli tämänpäivän jokamiesautot ovat jonkunmielestä teknisesti loppuun kehitettyjä ja 'näin tulee tehdä' ajatus saa vallan. Entisaikain jokamiesharrastaja, joka itse teki autonsa, kehitteli enemmän ja vähemmän toimivia ratkaisuja ja valitsi niistä parhaimmaksi havaitsemansa. Nykyisin jokamies ostaa osan sieltä, toisen täältä ja tekee juuri niin kuin joku muukin on jo tehnyt. Kehitys makaa harvojen harteilla. Väittämä painon vaikutuksesta pyörimiseen aika vekkuli. Minkälaisella kaavalla tähän päädytään, eli siis samalla voimalla pyöritettynä raskaampi pyörii kovempaa?
Emppu, en purnaa, mutta kannatan osittain kieltämistä. Miksi ylipäätään pitää samaan luokkaan yhdistää ja sotkea kaksi täysin eri maailmaa (tuupparit vs. evvk), kun toisille on jo hyvin useasti järjestetty ihan oma luokkansa? Nämä harvat kilpailut, jossa on vain 'samanlaisia', on todella mielekkäitä seurata, esim. kardaanikunkku ja varsinkin kuplakuhmuissa kuplaluokka. Painotaulukkoa voisi ihan huoletta hieman rukata, lisää joka tilavuusluokkaan vaikka nelisenkymmentä kiloa ei vaikuttaisi vielä mihinkään. Ja kun turvakehikkoihin lisättäisiin minimivaatimuksia, paino täyttyisi itsestään, eli ei palattaisi karmivaan takavuosien lisäpainoaikakauteen, jolloin isot puntit hengenvaarallisesti missä sattuu, miten sattuu kiinni. Ja mitä sen väliä, vaikka paino olisi mitä tahansa, kunhan se on kaikilla sama, eli kontrolloida sitä jotenkin myös pitäisi.
Onkin varmasti turhaa kirjoitella yhtikäs mitään, kuten jh54 asian näkee, mutta saadaksemme laji takaisin sellaiseksi tai edes sinnepäin, mitä se joskus oli, on pakko tapahtua jotain kehitystä. Edes turhaa kirjoittelua täälä, ainahan saa ja pitääkin haaveilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 17.09.2010 21:23 Viestin aihe: |
|
|
qaz kirjoitti: | Arvoisa ykköstyypin volkkari, mitä eroa näissä kummassakaan vaihtoehdossa on toisiinsa nähden? Valitsipa kumman tahansa aihion, lähestulkoon kaikki muu paitsi katto jää käsittelemättä. Enemmän käyttökelpoista materiaalia on uudemmassa kalustossa, ainakin etupään osalta, molempiin kun kumminkin ollaan tunkemassa volskin laatikkoa? Ei tässävaiheessa 2000-lukua mihinkään kaavoihin kangistu kukaan, mielikuvituksen puutetta, mikäli tämänpäivän jokamiesautot ovat jonkunmielestä teknisesti loppuun kehitettyjä ja 'näin tulee tehdä' ajatus saa vallan. Entisaikain jokamiesharrastaja, joka itse teki autonsa, kehitteli enemmän ja vähemmän toimivia ratkaisuja ja valitsi niistä parhaimmaksi havaitsemansa. Nykyisin jokamies ostaa osan sieltä, toisen täältä ja tekee juuri niin kuin joku muukin on jo tehnyt. Kehitys makaa harvojen harteilla. Väittämä painon vaikutuksesta pyörimiseen aika vekkuli. Minkälaisella kaavalla tähän päädytään, eli siis samalla voimalla pyöritettynä raskaampi pyörii kovempaa? |
Lähinnä tarkoitin sitä että ainakin itsellä olleet 133:set fiatit on kaikki tehty samalla kaavalla korien osalta+laatikon kiinnitykset jne ja monella korin rakentajalla on tiedossa valmis hyvä toimiva malli eri osakokonaisuuksille. "Uuteen" koriin taas joutuu kaikki ratkaisut suunnittelemaan alustapitäen uusiksi jos sellaista ei kukaan ole vielä tehnyt,ja se on aikaavievää/kokeilemista. Ja onhan se moottori helpompi laittaa sellaiseen autoon taakse jossa se on jo tehtaalta lähtiessä takana,pääsee vähemmällä työllä apurunkojen ja/tai kiinnikkeiden kanssa jotta saadaan se vw laatikko sinne. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 17.09.2010 21:53 Viestin aihe: |
|
|
vwtyp1 kirjoitti: | ILVES-Joe kirjoitti: |
Ihmettelen miksi tuupparikuskit vastustaa minimipainojen nostoa koska nimenomaan heille se toisi eniten helpotusta uusien aihioiden hankintaan, -90 ja uudempia etuvetojen koreja saa paljon helpommin, halvemalla, ruosteettomampia jne. kuin esim Fiat 133, 850, 600 Sumppi, Simca jne.
|
Mites luulisit kummastako tekee helpommalla takamoottorisen kilpa-auton Fiat esim. 850/133:sta vai -90 ja uudemmasta etuvetovessasta? ja kumpaanko koppaan on "valmiit kaavat" miten tehdään? Ja mitä enemmän sitä painoa siihen autoon tulee sitä pahemmin tulee pyörivää massaa ilmalennossa. |
Niinpä, ihan varmasti siitä -70 luvun Fiatista on helmpompi se kilpuri tehdä mutta joku (en minä tässä) voisi sanoa että -90 uudemmasta autosta kilpurin tekeminen on kehitystä.
Tuo että pyöriminen lisääntyy painon myötä on pelkkää provosointia. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 17.09.2010 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Onko tämä joku 'kaava', että aiemmat kommentit pitää sulloa omaan kommenttiin? Miksi?
Itse aiheesta: No eihän perusasiat oikein paljoa voi erota millään, jos samaa laatikkoa ollaan samoin päin asentamassa olipa se alkuperäisen moottorin paikka missä tahansa? 'vähemmällä työllä' taitaa olla synonyymi 'siitä mistä aita on matalin'? Aiemmin mainitut entisaikain harrastajat nimenomaan kehittelivät ja kokeilivat, nykyään kaikki tuntuu olevan enemmän tai vähemmän copy/paste sukupolvea, kuten menestykseekkästi on ollut havaittavissa radalla ja sen ulkopuolella, jopa netissä.. JOs kukaan ei koskaan mitään kehittäisi ja kokeilisi, odottelisimme edelleen tulen keksimistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Samu Myllyniemi
Liittynyt: 12 Syy 2010 Viestejä: 2 Paikkakunta: 013
|
Lähetetty: 17.09.2010 22:48 Viestin aihe: |
|
|
Kattelin tuossa nettiautosta takamootorisia fiat aihioita (siviili)126,133,600,850.Noin 6kpl myynnissä alle1000,alk 500€,skodaa 2,kuplaa noin 10.Kuplien loppumisesta vaahdottiin jo 20 vuotta sitten ja aina vain niitä on.90 luvun aihioita vaikka kuinka alk.muutama 10€.Meilläkin yksi 90 luvun fiesta odottaa jalostusta.Kyllä muutamassa vuodessa pitäisi jo tulla luonnollista poistumaa vai mitä sanoo jorkki siellä joen toisella puolella virvoitusjuomatehtaan varjossa ![Very Happy](images/smiles/icon_biggrin.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jalmari
Liittynyt: 29 Tou 2008 Viestejä: 29
|
Lähetetty: 19.09.2010 17:40 Viestin aihe: |
|
|
No kun jokkis on kohta uudistettu niin "änkyrät" hoitaa vaikka F-ryhmän autot seuraavaksi? Ne kun on kanssa vanhoja ja ruosteisia paskoja? Ja sitten päästään jo historic-autojen kimppuun?
Eikö se ole sama mitä ikäluokkaa auto edustaa kunhan kori on kunnossa/hitsattu kuntoon? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Toni Jokilehto
Liittynyt: 27 Huh 2008 Viestejä: 49 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Lähetetty: 19.09.2010 18:50 Viestin aihe: |
|
|
Jalmari kirjoitti: | No kun jokkis on kohta uudistettu niin "änkyrät" hoitaa vaikka F-ryhmän autot seuraavaksi? Ne kun on kanssa vanhoja ja ruosteisia paskoja? Ja sitten päästään jo historic-autojen kimppuun?
Eikö se ole sama mitä ikäluokkaa auto edustaa kunhan kori on kunnossa/hitsattu kuntoon? |
Oon täysin samaa mieltä, mitä näitä "vasta tehtyjä" fiatin koreja kattelee niin ovat paljon paremmassa kunnossa kun se 89 corolla mihin oon vaan heitetty kaaret sisälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 19.09.2010 20:41 Viestin aihe: |
|
|
qaz kirjoitti: | Onko tämä joku 'kaava', että aiemmat kommentit pitää sulloa omaan kommenttiin? Miksi? |
Selvyyden vuoksi, jos olisin ottanut pelkän "vastauksen" kysymykseeni olisi välissä ollut viisi postausta.
Anteeksi aiheuttamani mielipaha mutta jatkan samalla tyylillä jos tarvetta on ja vain selvyyden vuoksi, en "kaavan" vuoksi.
Jotain asiaa sitten tähänkin postaukseen.
Aina on tärkeää että kori on turvallinen, oli se tehty -60 tai -90 lukuisesta.
Ihmettelen sitä "vastarintaa" kun ehdotellaan sellaista että uudemmasta korista (-90 lukuisesta) saisi tehtyä minimipainon lähelle kilpailukykyisen tuuppariauton.
Miksi niitä "uudensäännön" tuuppareita ei haluta viivalle ja kilpailukykyisiksi painomuutoksilla, miksi pitäisi pakottaa tekemään auto siitä vanhasta korimallista, miksi ei saisi kehitellä uudempaa kalustoa?
Eikös se taasen olisi vanhankoulun rakentajien etu kun niitä väheneviä Fiatteja olisi pienempi porukka haalimassa aihioiksi?
Kuplien ja Fiat 133 aihioiden "loppumista" ei voi käsitellä samalla "viivalla" koska kuppeleita on tuotu maahan monikymmenkertainen (ellei peräti monisatainen) määrä 133 verrattuna. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|