Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Jokamiehenluokan tarkoitus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 27.09.2010 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa edellisessä kiteyttyy paljonkin mitä on pielessä, ja mitä taas on menemässä pieleen.

Laadukas ajovaruste heitetään roviolle ja siirrytään mahdollisesti vastaavaan huonoon - ei läheskään niin turvalliseen.

Esimerkiksi laadukkaat ja turvalliset Pirkka- ja Lico-kengät (esimerkkeinä) ei kelpaa enään ensi vuonna. Syynä vain se että niissä ei ole FIA merkintää.
Turvallisuusnäkökohdilla ei tässäkään ole mitään tekemistä.
Kaikki tietää että em kengät on turvallisia, ilmankin että niissä on joku kirjainyhdistelmä.

Järki on kadonnut useissakin asioissa Kellokukantieltä. Lehdessä kirjoitellaan turvallisuustyöryhmän nimissä. Kenekähän tuo kirjoitus on oikeasti kirjoittama, tai kenekän aloitteesta tuo kirjoitus ja sen selitteet on kirjoitettu? Pistää eittämättä epäilemään tuonkin kirjoituksen todellista tarkoitusta ja perää.
Harmillista kaiken kaikkiaan.

Parasta turvallisuutta saavutettaisiin estämällä onnettomuuksien syntyminen. Siihen ei taida olla kykyä, ja varsinkaan halua.

Minä olen vakavasti pohtinut sitä että miksi minä teen vapaaehtoistyötä tälläisen kattojärjestön eduksi. Järjestön mikä viis veisaa sen perustasta, eli autourheilun harrastajasta ja varsinkin niistä ketkä sitä autourheilua tekevät. seuroista ja niiden aktiivijäsenistä - heidän mielipiteistään!
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754


Viimeinen muokkaaja, emppu tuominen pvm 28.09.2010 04:49, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Siuko Kari



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: 27.09.2010 17:26    Viestin aihe: Turvallisuus Vastaa lainaamalla viestiä

Olen seurannut keskustelua uusista turvallisuus säännöistä pitkin vuotta. Aluksi olin samaa mieltä, että nyt taidetaan mennä asioissa vähän liiankin pitkälle, mutta mieleni muuttui, tosin vähän liian myöhään.
Sattui kilpailuissa pieni vaarattoman näköinen kolari, jonka johdosta minun kisani ovat kisattu. Uskon, että Hans-tuki olisi auttanut.
Kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää; kisaaminen vai oma terveys. Muutaman kisan/yhden auton ostamisen väliin jättämisellä säästäisi rahat uusiin varusteisiin. Poikani ja ehkä tyttärenikin tulee ajamaan jokkista, mutta heillä tulee olemaan asialliset varusteet. En halua samaa kohtaloa heille.
Enemmän kannattaisi käyttää energiaa siihen, miten saataisiin varusteiden hinnat järkevälle tasolle ja kilpailuttaa eri valmistajia/maahantuojia, onhan harrastajamäärä iso. Varmaan löytyisi kiinnostusta kauppiailta, koska puhutaan kuitenkin isoista rahoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 27.09.2010 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minä sen hansin justiin ymmärrän, kun siitä voi olla hyötyä, mutta en kalsareita. Tiiäsitte, kuinka paljon autosta pois pääseminen hidastuu hansin kans, jos tuli sattuu pääsemään irti. Jos ne kalsarit pitää siksi olla? Mutta en kyllä todellakaan niitä kalsareita silti ymmärrä, kun sammuttimia on kuitenkin hieman tiheämpään mitä esim. rallissa (paitsi onhan siellä autossa).

Hinta kun ei tosiaan olis niin älytön (itse kun en tosiaan autoja ostele joka kisasta, niinkuin ei varmasti kovin moni muukaan), niin ei siinä sitten olis mitään. Se on harhaluulo, että jokaisella olis varaa yrittää ostaa autoa joka kisasta ja sitten muuten vaan täällä itkee varustesäännöistä. Eiköhän niillä aktiivisilla auton ostajilla oo varaa ostaa varusteetki, toisin kuin pienellä budjetilla kisaavalla perusharrastajalla niinkuin minä!
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Toni Jokilehto



Liittynyt: 27 Huh 2008
Viestejä: 49
Paikkakunta: Jyväskylä

LähetäLähetetty: 27.09.2010 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tälleen kun 5 vuoden tauon jälkeen jokkis-kipinä iski uudestaan, tuntuu aika karulle että liki uudet ajovarusteet (mitkä on ostettu rallikrossia varten aikanaan) on ihan roskis-kamaa. Minäki tuon hanssin ymmärrän jollain tavalla, mutta nämä kalsaripelleilyt on ihan asia erikseen. Montako ihmistä on loukannu ittensä esim ajopuvun, hanskojen, kenkien tai huppujen takia jokkiksessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri korpela



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 140
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 27.09.2010 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tonin kanssa ihan samalla linjalla. Tuosta hanssista en osaa sanoa juuta enkä jaata. Luulempa samanten kuten eräs aikaisempi keskustelija että siitä päinvastoin on vain haittaa. Pää ei pääse normaalisti kääntymään sivuttain(monestihan peilit on niin heikot ettei niistä näe joten katotaan konkreettisesti sivulle onko siellä ketään). Perään ajo tilanne tai yleensäkkin äkkipysäys on se jossa hanssi voisi auttaa ymmärtääkseni. No joka kolikossa on kääntöpuoli. Itse nyt aion joka tapauksessa keskittyä lopultakin järjesämispuolelle ja jättää nämä ajohommat ne paremmin osaaville. Ei kertakaikkiaan kiinnosta ostaa puolentoista tonnin varusteita kun ajan 1-2 kisaa vuodessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Solkinen



Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 102
Paikkakunta: äetsä

LähetäLähetetty: 27.09.2010 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen seurannut keskustelua pitkään, ja koittanut olla ihan sanomatta mitään, mutta enää ei saa hillittyä... Koittakaa kestää, ja saada selvää, sillä tämä juttu poukkoilee rajusti.

1. Näiden uusien varusteiden tarpeellisuudesta voidaan olla ihan mitä mieltä tahansa. Itse vastustin alusta asti kalsareita sanoen, että eihän kukaan ole palanut vuosikymmeniin... sitten heinäkuussa yhden palavan sekunnin kävi mielessä, että ne olis ollu kivat. Vieläkään en silti niitä ole hankkinut, mutta hankin kyllä ensi vuodeksi. Hanssin toimivuutta kuskin vaihtuessa autoissa jatkuvasti en vielä ole pystynyt hahmottamaan, mutta hankin senkin kun pakko on. Jos katsotaan isompaa kuvaa, yhteiskunta kehittyy tähän suuntaan joka asiassa, turvallisuutta pyritään maksimoimaan kaikin keinoin. Eipä saa enää absitonta uutta autoakaan rekisteriin, vaikka pärjättiin niillä ihan hyvin ennen.

2. Ihmettelen tässä keskustelussa tuota mystistä hahmoa, jota kutsutaan "perusharrastajaksi". Itse koen olevani juurikin sellainen, mutta en sovi silti yhtään täällä esitettyyn profiiliin. Olen normaali palkansaaja, käytössä on pieni budjetti, mutta empä ole silti koskaan ajanut kisaa 1150 euron autolla (halvimmillaankin on maksanut kisahinnan + jokusen tarjouksen + pikkulaittoa) Olen ostanut muutaman auton sovulla, kun ei ole kisoista tullut tai ei ole ollut aikaa kierrellä tekemässä tarjouksia (kohtuuhintaisia) ja myynytkin muutaman kun olen autoon kyllästynyt. Olen myös rakentanut autoja. Ajamme n. 10 kisaa vuodessa, perheporukalla. Isoa menestystä ei meidän panostuksella ole tullut eikä varmaan tule, mutta muutama a-finaalipaikkakin kuitenkin. Siltikään en haluaisi ajaa tai seurata jokkista, jossa kisoja pitäisi voittaa viikonlopusta toiseen kisahintaisella autolla. En oikein ymmärrä ajatusta, että kilpa-auton harrastusvälineenä tulisi olla ilmainen? (myyntihinta osto/rakennushintaa suurempi) Tekniset säännöt ovat minusta nyt ihan kohtuu hyvät, pikkuviilauksilla esim. painoihin oikeinkin hyvät.

3. Keskustelu turvallisuudesta on tässä käyty muutamaa kommenttia lukuunottamatta vain keskusteluna varuste- ja teknisistä säännöistä. Uudet varusteet eivät varmaan lisää vahinkoja, ja ajetaan sitä turvallisesti kilpaa hurjemmillakin laitteilla.

Tärkein on minusta unohdettu; ajotapa. Tässä pitää kuljettajien katsoa peiliin ja tuomariston selvästi koventaa linjaa. Vauhdit ovat kahdenkymmenen vuoden, jotka olen lajia harrastanut, aikana nousseet huomattavasti, ja ajotavan on muututtava vauhdin mukana, näissä vauhdeissa ei vaan enää voi yrittää ohi kaikin mahdollisin keinoin. Monena vuonna on ennen liigafinaalia keskusteltu, että nyt tulee pahoja kaatoja, mutta ei ole tullut; miksi? ->koska ei ole varaa ottaa lippuja ja ajotapa on siistimpi. Hyvin harva pahalta näyttävä tilanne alkaa ilman kontaktia.

4. -> jussi koskinen -> ennenkuin teet siitä penkistä kissanraapimispuun... eikös ne penkit nyt kuitenkin käy, kunhan on hyväksyttyjä, leiman vanheneminen ei haittaa? (http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/24529.aspx)

5. Ja kun nyt aloitin niin ihan offtopic... toimitsijoiden tarjoustentekoetu on ylikorostunut, minusta hyvä olisi esim. 2 tarjousta/per toimitsija. Muuten nykyinen tarjoussääntö on ihan ok.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 28.09.2010 05:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä mieltä olette siitä että ollaan tuomassa uutta luokka jokkikseen/jokkiksen rinnalle. Kaikesta salakähmäisyydestä huolimatta, jotain on auennut kuitenkin. Tosin kaikki oletuksena, ei varmana tietona.
Se kuitenkin on varmaa että jotain tämän suuntaista on valmisteilla.

Tämä luokka olisi niin kutsuttu vakioluokka, jossa kaikenlainen tekniikan virittäminen/muuttaminen olisi kieletty ja moottorin koko olisi rajattu johonkin 1600ccm paikkeille.
Sitä en tiedä tuleeko tämä luokka jokamiehenluokan kilpailujen oheen, ajettavaksi samassa kilpailussa, vai järjestetäänkö tälle luokalle kokonaan omia kilpailuja. Luokka olisi suunnattu etenkin nuorille, jopa 12-vuotiaista lähtien. Ja jopa niin että myös yli 18-vuotiaille olisi oma luokkansa näillä vakioautoilla.
Luokan ajovarustesäännöt olisivat tiettävästi ne joilla nyt ajetaan.

Kilpailunjärjestäjät, toimitsijat ja yleisö laitetaan entistä kovemmalle. Päivät venyy entisestään uuden luokan myötä. Vai joko nyt on uskallusta kirjoittaa sääntöön rajata päivää kohden ajettavat luokat. Tuskin, kun tällä uudella luokalla on ilmiselvä tarkoitus pehmentää syntynyttä arvostelua tulevasta ajovarustesäännöstä.

Vierailin tuossa äsken KITIssä.

Päivämäärällä 28.9.2010:

Kansallisia lisenssejä 7825 kpl
Huoltaja/mekaanikko 570 kpl

Tarkastellaan tilanne samalla päivämäärällä vuonna 2011, jos vielä KITIin silloin pääsemme näitä tietoja tarkastelemaan.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
janne peltonen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 44

LähetäLähetetty: 28.09.2010 05:38    Viestin aihe: UUS LUOKKA Vastaa lainaamalla viestiä

Toi uus luokka olis kyllä ihan hieno juttu sais nuorempana monetkin alottaa ja kustannukset pysyisivät aisoissa ja moni todennäköisesti hamstraisi turvallisuuteen enemmän niinkuin se jokkiksessa olis pitänyt olla jo ajat sitten.. ja toden näköisesti tulisi paljon uusia harrastajia itse tiedän jo monta.. ja autoja löytyisi luokkaan monen talon takaa mutta pitäkää kuitenkin harrastajat joilla on varusteisiin varaa jokkis hengissä onhan laji jo kohta 40 vuotta päristellyt varuste sääntöjä tulee ja menee kerran se vain kirpasee ja marko puhuu asiaa eihän sitä ennen tiedä kunnes omalle kohdalle sattuu.. ja silloin kun turvavyöt tulivat siviili liikenteeseen pakolliseksi ihmiset kokivat että vyö vain painaa rintaa kun sitä käyttää mutta kun tarpeeksi hautoja kaivettiin -70 luvun alussa niin aloimmehan hiukan tajuamaan asian laitaa.. ja joka asiassa elämässä isommat käskee ja me pienet mennään kun sika narussa sitä tämä elämä TÄMÄ ON OMA MIELIPITEENI EN ELÄNYT VIELÄ 70-LUVULLA MUTTA TUTKIMALLA JA LUKEMALLA OLEN PÄÄTÄNI VAIVANNUT Ja onhan tuo totta että kengät on ainakin ihan kelvollisia ilman FIA:n hyväksyntää,ja radat turvallisemmiksi ja kattonopeus saisi olla niinkuin jokus sellainen suositus oli.. AAMEN!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Niko Keronen



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 56
Paikkakunta: Pyhäselkä

LähetäLähetetty: 28.09.2010 06:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuka se on Empulle tämmöisestä luokasta puhunut? Itse Luokka ei huono idea, mutta jos tähän luokkaan käy "vanhan" säännön varustet niin silloin mennään kyllä taas päin honkia. Jos lähes samanlaista luokkaa kuin jokkis voi ilman FIA hössötystä AKK:n alaisuudessa ajaa,niin silloin pitää myös jokkis harrastus ilman FIA kalsareita onnistua.

FIA hyväksytyt varusteet ei ole ratkaisu onnettomuuksien syntymiseen.
Jos lajia halutaan turvallisemmaksi niin helpoin / halvin se on ajotapaa säätämällä tehdä. Solkinen yllä siitä jo kirjoittikin. Liputuksiin mustaa herkemmin.

EVK-Liigassa olin kakkospisteellä Sunnuntaina. Useita tapauksia oli että surutta ajettiin takaa sisäkurviin ja jarrutettiin toisen autoon törmäämällä.

Takakulmiin tulevat töytäisyt ja tönimiset vaikeuttaa auton (edellä ajavan ) hallintaa huomattavasti vaikkei kontakti kovin kova olisikaan, nämä olisi saatava pois. Silloin vähenisi ulos ajot ja kaadot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 28.09.2010 07:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"pikkulinnut" on kertoneet. Odotellaan mitä sieltä oikeasti tulee. 2011 säännöt julkaistaan 1.11.2010.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
petri korpela



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 140
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 28.09.2010 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika erikoisena ratkaisuna pidän jos AKK:n alle vielä ympätään tälläinen lisäluokka ja saati sitten että siinä saisi ajella vanhoilla ja ai niin turvattomilla ajovarusteilla. Ettei vain olisi "muutto" lintujen laulua?
Tuntuisi aika uskomattomalta, eikös tarkoitus ollut ajaa kaikki luokat saman ajovarustesäännön pariin??????
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Solkinen



Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 102
Paikkakunta: äetsä

LähetäLähetetty: 28.09.2010 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistattekos tälläisen... eiköhän se uuden luokan tuleminen liity tähän:

http://www.autourheilu.fi/lajit/jokamiehenluokka/tiedotteet/24235.aspx

Enpä usko että mahdollista "uutta" luokkaakaan saa ajaa vanhoilla varusteilla, mutta tappaa se jokkiksen muutenkin... Ainakin omalta osaltani autojen suht vapaa rakentelu pitää lajin mielenkiintoisena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
arsi



Liittynyt: 04 Tou 2009
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 28.09.2010 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

markosolkinen kirjoitti:
Muistattekos tälläisen... eiköhän se uuden luokan tuleminen liity tähän:

http://www.autourheilu.fi/lajit/jokamiehenluokka/tiedotteet/24235.aspx


Niin eiköhän tuon kyselyn tarkoituksenakin ollut vain "laimentaa" muutosvastarintaa ja antaa lisää (epä)toivoa JM-harrastajille. Kas kun kyselyn tuloksia ei ole liiaksi asti julkistettu missään, onhan noita miltei vuosi ollutkin aikaa käydä läpi... eikä edes lajipäällikkö ole vaihtunut tänä aikana Wink. Mutta pääsihteeri Backman on lähes jokaisessa jäsenlehden versiossa puhunut turvallisuustekijöistä, viimeisin oli jo pohjanoteeraus. Olisihan sen voinut sanoa suoraankin, ettei jokkis ole AIK:lle tarpeeksi mediaseksikäs laji.
Hämärästi muistan jonku artikkelin tai keskustelupalstakirjoituksen jossa liiton taholta(?) puhuttiin "ääneenkin" uuden luokan suunnittelusta, vai oliko se juurikin tuo?

Mielenkiintoisia lukuja nuo lisenssimäärät...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Väänänen



Liittynyt: 21 Kes 2010
Viestejä: 219
Paikkakunta: Lehmo - city

LähetäLähetetty: 28.09.2010 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysymys niille ketkä tykkää että autoja pitää saada rakentaa ja muutella niin paljon kuin haluaa, MAKSOI mitä MAKSOI ja HANSsit ja kalsarit on ok: Miksi ette aja autokrossia tai jotain muuta RC - luokkaa?
Ne on teitä varten mielestäni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 28.09.2010 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="markosolkinen"]Muistattekos tälläisen... eiköhän se uuden luokan tuleminen liity tähän:

http://www.autourheilu.fi/lajit/jokamiehenluokka/tiedotteet/24235.aspx

Muistetaan hyvinkin. Olen pyytänyt että he julkaisisivat tuon kyselyn tulokset, mutta niin ei ole käynyt. Minulla tuo kyselyn tulos on kun pyysin sitä erikseen liitolta. Minulla ei valitettavasti ole sen julkaisulupaa, että salassa pysyy.

Mielestäni Jokkista kuitenkin pitäisi ajaa yksillä tekniikka säännöillä - kaikissa sen alaluokissa ( Na, Nu, EVK:t, Seniorit).

Sääntökirja paperisena takaisin, sisältyen lisenssin hintaan. Seuraavaksi kootaan se kokonaisuudeksi.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 7 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)