Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Turvallisuudesta

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 22.10.2010 10:24    Viestin aihe: Turvallisuudesta Vastaa lainaamalla viestiä

Itse luin ekan kerran Rallinetin keskustelut Jokkikseen liittyen.
Ihan kiitettävää mielenkiintoa sillä puolen.

Nyt kun Jokkisväki on perustanut oman yhdistyksen etujaan ajamaan,niin kuulee puhuttavan,että emme välitä turvallisuudesta.
Näinhän asia ei ole.
Olemme vaan sitä mieltä,että turvallisuutta haetaan väärästä päästä.
Tämä varustesääntö oli vain ponnahduslauta yhdistyksen perustamiseen.
Perimmäisenä syynä on kuitenkin AKK:n vuosia jatkunut väheksyvä ja lajin harrastajista piittaamaton suhtautuminen lajiin.
AKK:n lehdessä pääkirjoituksessaan Jani Backman ja toisaalla turvallisuustyöryhmä peräänkuuluttaa kilpailijoilta järjenkäyttöä turvallisuusasioissa.
Eikö sitä järjenkäyttöä pitäisi perätä sieltä AKK:n suunnalta?

Miksi ei puututa jokkisautoille ylisuuriin nopeuksiin?
Miksi kun esim. ratoja uusitaan Jokkiksen arvokilpailuja varten,ne tehdään liian nopeiksi,ja niillä kuitenkin jatkossakin ajetaan jokkiskisoja.

On väärin,että Jokkiksen perusharrastajia rankaistaan ylimitoitetuilla varustekustannuksilla vain siksi,että jotkut radat ovat liian nopeita ja tehty ihan muita luokkia varten.

Onko esim. rallipuolella mitään järkeä siinä,että aloitteleva rallikuski valittaa ettei välitykset riitä,vaikka auto kulkee 150.

Jokkiksen osalta päähuomio tulisikin kiinnittää ratoihin,ja niiden turvallisuuteen,sekä kaluston turvallisuuteen.

Ralli ei ole lajini,mutta eikö sielläkin pitäisi miettiä,kuinka nopeissa paikoissa onnettomuuksia on sattunut.

Backman toteaa myös: "voi todella miettiä,olisiko omalla kohdalla jotakin tehtävissä oman ja muiden turvallisuuden parantamiseksi".

Siksi tämä kirjoitus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 22.10.2010 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaa!

On helpompi liitonkin syyllisttää yksittäinen harrastaja tai toimija kuin toimia niin että seuratkin joutuisivat "mahtikäskyjen" kohteeksi.

Kun ralliakin sivuttiin. Minua on pistänyt silmään rallissa se kun on asetettu keskinopeuskatto mitä ei rallin reitti tai yksittäinen EK ei saisi ylittää.
Tätä kierretään "konitohtorointikonstein", liiton hyväksynnällä!
Sallitaan että tehdään vaikka heinapaaleista shikaanit, joissa pienellä matkalla nopeus hetkellisesti puodotetaan niin alas että se pudottaa keskinopeuden riittävän alas. Rallissa on tapahtunut jo ikävä onnettomuus. Liian kovista vauhdeista tapahtuneita, vakavia ulosajoja - useita. Nimenomaan sellaisia joissa auto osuu kylki tai katto edellä puuhun tai kiviin. Näissä tapauksissa ei mitkään ajovarusteet suojaa, ei parhaimmiksi mainitut turvakehikotkaan.
On ollut onni matkassa että emme ole menettäneet enempää kanssaharrastajia.

Mitä tekee kattojärjestömme, määrää kaikki samaan koulupukuun - ei muuta!
Moittii harrastajia ja toimijoita jotka kritisoivat asetetun kaltaisia mukaturvallisuustoimia.
Arvostelee autourheilua harrastavat ymmärtämätömiksi ja pois pilatuiksi, silloin kun joku uskaltautuu kyseenalaistamaan tehdyt päätökset. Hyökkäys on kai paras puolustus, tässäkin lajissa?
Keskustelu ja tiedottaminen on kiellettyjen "aineiden" listalla!

Ymmärtäisin jos niille radoille jotka ovat "turvattomia" ja nopeavauhtisia määrättäisiin "parempi" ajovarustevaatimus. Mutta minunkaan ymmärrykseen ei mene että radoille joissa on jokkisautoille sopivammat nopeudet, ne myöskin vaaditaan.
Niin ei vaan haluta asettaa ratoja hallinnoivia tahoja (seuroja) vastakkain liiton kanssa, varsinkaan kun esimerkiksi ajovarusteiden heikkous olisi todella sellainen seikka joka on se suurin syy vallitsevalle turvallisuusvajeelle. Siitähän saattaisi syntyä suurempikin hajaannus kun nyt on nähtävissä.


Lainaan tähän loppuun Ralli.netin rallycrosfoorumilta Ilari Peltosen kirjoituksen, tätäkin olisi syytä pohtia:

"Akk:n asioiden käsittelyn ryhdittömyys/päättämättömyys aiheuttaa harrastajille päänvaivaa kun esimerkkinä nyt perästä on Pakkalan Samin SM-pronssi päätetty kuitenkin antaa Arolan Harrille.

En arvostele päätöstä vaan sen päätöksen muuttamista päätöksenteon jälkeen eli toisin sanoen ei tiedetä ,huomioida ,valmistella kaikkia käsiteltäviä asioita tarpeeksi hyvin.

Normaalissa työmaailmassa toimintapaa sanotaan ammattitaidottomuudeksi ja annettaisiin tekijöille lopputili mutta Akk:ssa toimintatapa on laillisen hyväksynnän saanut.Toisin sanoen asioita voidaan muutella tarpeen ja tarkoituksen mukaiseksi.

Nyt jokkismiehet on päättänyt yrittää antaa Akk:lle kyytiä ja se ei ole ollut kuin ajan kysymys että näin käy ! Toivottavasti Akk suhtautuu asiaan vakavasti eikä vähätellen koska jm on kuitenkin harrastajamäärältään suurin laji.

Akk on päättäjineen myös todella huono esimerkki rahankäyttäjänä kun mm. 2005-2009 on käyttänyt noin 150.000 euroa + lakimieskulut pelkästään pätevien mutta ei sopivien työntekijöiden työsuhteiden irtisomisiin käräjätuvissa eli leikitään harrastajien maksamilla rahoilla välittämättä siitä sen enempää.
Ei ollut tälläisiä ongelmia edellisen päällikön Akk:n Pääsihteeri Antti Syvälahden aikoihin mutta miehellä pysyikin ns. "erilailla syömäpuikot käsissä".

Pitäisiköhän orkesterinjohtajan eli Toimitusjohtaja Mahosen ammattitaito ja kannatus mittauttaa ja vaikka mahdollisesti miestä vaihtaa kun ei saa orkesteria soittamaan samaa nuottia ?

terv Ilari Peltonen"


Linkki kirjoitukseen : http://www.rallicrossi.net/rallicrossinet/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=252
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Markku Keskikallio



Liittynyt: 24 Tam 2010
Viestejä: 40

LähetäLähetetty: 22.10.2010 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mua on taas pistänyt silmään kuinka jokkiksessa on kaadon jälkeen kaatokatsastus,rallissa saat vetää kilpurin puun ympärille hevosenkengän muotoiseksi ja jättää purkuautolle keskeytysilmoituksen ja mennä kotia nuolemaan haavojas,en sitten missään tapauksessa rallia väheksyen tätä kirjoittanut,mut ei akk ole katsonut tarpeeliseksi että keskeytäneet toisivat kilpurin katsottavaksi katsastajille kilpailukeskukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jake74



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 135

LähetäLähetetty: 22.10.2010 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Markku Keskikallio kirjoitti:
Mua on taas pistänyt silmään kuinka jokkiksessa on kaadon jälkeen kaatokatsastus,rallissa saat vetää kilpurin puun ympärille hevosenkengän muotoiseksi ja jättää purkuautolle keskeytysilmoituksen ja mennä kotia nuolemaan haavojas,en sitten missään tapauksessa rallia väheksyen tätä kirjoittanut,mut ei akk ole katsonut tarpeeliseksi että keskeytäneet toisivat kilpurin katsottavaksi katsastajille kilpailukeskukseen.


pitäs kaikki keskeyttäneet autot käydä näyttää katastusmiehille ku keskeytyksen syy voi olla tekninen vika. sitten hoksataan että laitetaa keskeytyksen syyksi tekninenvika ni ei tarte käydä näyttämässä.
eli katastusmiesten pitäs tulla purkuauton perässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Markku Keskikallio



Liittynyt: 24 Tam 2010
Viestejä: 40

LähetäLähetetty: 22.10.2010 18:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimen omaan,kaikki keskeytäneet käy näyttämässä,ainahan jotku on laittanut jos on ollut ulosajo niin syyksi esim. syyläri vuoto,pyörä taittui alle ynm.kun itse olin aikoinaan rallitutkinnossa jotain 80 puolivälis,jopa kehoitettiin vältämään mainitsematta ulosajoa vaan laittamaan syyksi mainitsemani esimerkit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kimmo Tergujeff



Liittynyt: 13 Lok 2010
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: 22.10.2010 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän ralliautot joka tapauksessa katsastetaan aina ennen kilpailua, olitpa sitten keskeyttänyt edellisen kisan ulosajoon tai et.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jake74



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 135

LähetäLähetetty: 22.10.2010 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trophy kirjoitti:
Kyllähän ralliautot joka tapauksessa katsastetaan aina ennen kilpailua, olitpa sitten keskeyttänyt edellisen kisan ulosajoon tai et.


joisakin kisoissa katastetaa kilpailun aikanakin välikatastuksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri korpela



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 140
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 22.10.2010 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=75580&c=11


Tämän videon katsottuani tuli tulokseen, kiitos että valitsin Jokamiesluokan. Ei noissa nopeksissa ja noissa maastoissa ole mitään järkeä, ja noissa ajetaan kuitenkin vielä 70-80 luvun kotteroilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Urpo Kettunen



Liittynyt: 24 Tam 2010
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 22.10.2010 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän ralliautot joka tapauksessa katsastetaan aina ennen kilpailua, olitpa sitten keskeyttänyt edellisen kisan ulosajoon tai et.


Niinhän ne katsastetaan jokkisautotkin aina ennen kilpailua, ja kaadon jälkeen katsastetaan myös..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri korpela



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 140
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 22.10.2010 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=75580&c=11


Tämän videon katsottuani tuli tulokseen, kiitos että valitsin Jokamiesluokan. Ei noissa nopeksissa ja noissa maastoissa ole mitään järkeä, ja noissa ajetaan kuitenkin vielä 70-80 luvun kotteroilla.....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukka Pöyhönen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 38
Paikkakunta: Kokkola

LähetäLähetetty: 22.10.2010 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

petedad kirjoitti:
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=75580&c=11


Tämän videon katsottuani tuli tulokseen, kiitos että valitsin Jokamiesluokan. Ei noissa nopeksissa ja noissa maastoissa ole mitään järkeä, ja noissa ajetaan kuitenkin vielä 70-80 luvun kotteroilla.....

Pisti silmään, että noissa rallikaadoissa pysyy lähes aina ovet kiinni,kun taas jokkiksessa lähes aina on ovet selällään,vaikka on kaikenlaisia henkseleitä lisä lukituksena.Mistäköhän johtuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
petri korpela



Liittynyt: 25 Tam 2008
Viestejä: 140
Paikkakunta: kaustinen

LähetäLähetetty: 22.10.2010 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=75580&c=11


Tämän videon katsottuani tulin tulokseen, kiitos että valitsin Jokamiesluokan. Ei noissa nopeksissa ja noissa maastoissa ole mitään järkeä, ja noissa ajetaan kuitenkin vielä 70-80 luvun kotteroilla.
Ja eipä noissa tapaturmissa tuliskanlsongit sen kummemminkuin Hanssit auta.


Viimeinen muokkaaja, petri korpela pvm 23.10.2010 09:18, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ari-matti salminen



Liittynyt: 19 Hei 2010
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 22.10.2010 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ratojen turvallisuudessa on parannettavaa jos voit osua puuhun,kiveen tai vaikka pyöräkuormaajaan...jotkin radat on jäänyt 70 luvulle, silloiset turva-alueet on nykyisin melko jämerää puustoa.

Olen ihmetellyt miten radantarkastukset on saatu läpi ja eikö kilpailun turvallisuuspäällikkökään ole sisäistänyt vastuutaan.

Tuon linkin videoista voi katsoa millaiseksi vahvistushitsatut uudemmatkin korit muotoutuu kun puuhun tai muuhun kiinteään esteeseen osutaan pohja tai katto edellä. Vauhdit arvioisin noissa olleen n.60-100kmh eli voitaneen verrata jokkisautojen vauhtiin.

Näissä videoissa ei ollut kellään hanssia..toisaalta emme tiedä kuinka noissa kävi..

"Pitäisiköhän orkesterinjohtajan eli Toimitusjohtaja Mahosen ammattitaito ja kannatus mittauttaa ja vaikka mahdollisesti miestä vaihtaa kun ei saa orkesteria soittamaan samaa nuottia ? "

Ehdottomasti pitäisi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha Lähteenmäki



Liittynyt: 25 Lok 2009
Viestejä: 11

LähetäLähetetty: 23.10.2010 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millaisia noitten turva-alueitten kuulus oikeen olla,erään radan päätykurvissa ei yhden tarkastajan mukaan ollut riittävästi hidastus hiekkaa,kun sinne sitä lisättiin reilusti että varmaan hidastuu vauhti,niin toisessa kisassa viisas valopäävalvoja valitti kun hinaukset kestää kun on niin pehmeetä.Eikö noita rengas nippuja saa enää käyttää noissa turva-alueilla.Kumma että vormuloisa niitä käytetään,mut eihän ne kuljekkaan mihinkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)