Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 28.05.2011 06:37 Viestin aihe: Ehdotus lajin yhdistämiseksi: |
|
|
Olemme tilanteessa joka ei ole kenellekkään eduksi.
Alla aluksi pohjaa syiksi, miksi me olemme tässä tilanteessa ja lopuksi ehdotukseni miten tästä edetä.
Muistakaa että ehdotus on vain yhden henkilön melko pikaisesti tehty.
Siihen sopii antaa komenttia, ymmärryksiä ja moitteitakin.
Näin kuin tilanne nyt on emme voi jatkaa, jotain on tehtävä ja pikaisesti.
Kyse ei ole pelkästään siitä että on tai ei ole varaa ostaa kalsareita tai nettiauton monstereita. Koskaan ei taloudellinen hyvä jakaudu tasapuolisesti, ei edes kansandemokratiassa. Kaikilla ei ole sedän rahamassia tai yritystä joista syntyneitä kustannuksia voisi ammentaa.
Liiton jalustalle nostamassa kuninkuuslajissa, rallista, on kuulunut ihan julkisuuteen asti miten siellä syntyneitä kustannuksia paikataan. On otettu sponsoreiksi rikollisin konstein yrityksiä ja on jopa epäily että yhteiskuntaamme on myrkytetty.
Oikeasti kyse on siitä että luottamus päättäjien arvostelukykyyn ja ymmärrykseen on menetetty.
Tämä luottamusvaje ei ole ainoastaan jokamiehenluokan sisällä, sitä on muissakin lajeissa. Se on korostunut jokamiehenluokkaan tehtyjen väärin arvioitujen sääntöpäätöksien myötä.
Lumedemokratia autourheilussa on tullut tiensä päähän, sitä ei enää siedetä, mutta demokratiatorniin asettuneet ei tahdo myöntää sitä.
Ymmärrän jollain tapaa näitä lumedemokraatteja. On helpompi johtaa ja hallita, kun mallilla jossa päätökset tekee suurempi joukko.
Itsekin sen huomannut omassa seuratyössäni useasti. Pienemmällä joukolla tulee asiat nopeammin valmiiksi, mutta haittapuolena on juurikin se että purnataan kun yhdet vaan päättää.
Mutta olen onneksi osannut omalta osaltani ymmärtää että väärät päätökset pitää purkaa jos huomaa että niistä on haittaa, ja ne päätökset on tuhoamassa jotain hyvää ja tarpeellista, vaikkapa juuri seuratyötä.
Kun on näin kevyt organisaatio joka päättää, luulisi että löytyisi nopeutta myös purkaa päätöksiä.
Purkaa päätöksiä jotka on tekemässä suurta pahaa, hajaannuttamassa autourheilua, jopa tuhoamassa sitä osittain.
Nyt on koottava eri leirit yhteisen pöydän ääreen ja pikaisesti, neuvottelemaan solmu auki!
Jos tätä ei saa AKK:n hallitus aikaiseksi, sitten sen päätöksen tehköön liittovaltuusto.
Minun ehdotuksen miten tästä pitäisi jatkaa:
FIA ”orjuus” pitäisi pystyä poistamaan kansallisesta lajista!
Ajovarusteet:
Tulelta suojaava kaksi- tai kolmikerrospuku. Kaksikerrospuvussa suositellaan alusasun käytöä. Lisätään sääntöön vuoden 2012 loppuun asti että tuleltasuojaava yksikerrospuku kelpaa jos käytetään tulensuojaavaa alusasua.
Kypäräsääntö: Nykyisellään. Myös huppu.
Ajokengät: Vähimmäisvaatimus, nahkaiset. Tai muuten todistetusti tulelta suojaavat.
Ajokäsineet: Nahkaiset tai muuten todistetusti tulelta suojaavat.
Nascarverkko pakolliseksi.
Niskatuki pakollinen
Tulelta suojaavuuden todistamiseksi kelpaa muukin standardi kuin FIA, EU:ssa tai Amerikassa hyväksytty.
Tekniikka:
Painot tämän vuoden loppuun sellaisenaan. Vuoden 2012 alusta voimaan vuoden 2010 painot
Vuoden 2012 aikana tehdään selvitys painotaulukkoon.
Muu tekniikka nykyisellä sääntöpohjalla vuoden 2013 loppuun.
Turvallisuus ja radat:
Vuoden 2012 aikana tehdään laaja selvitys miten turvallisuutta pystytään parantamaan radoilla.
Lisenssit:
Jokamiehenluokan kansallisen lisenssin hinnasta pois 30%, verrattuna ”perinteiseen” kansallisen lisenssiin.
Ostotarjoukset:
Oikeus tehdä ostotarjous nykyisellään.
Perussääntö yksi tarjous per oikeutettu henkilö.
Kilpailijalle 2+1 oikeus.
Toimitsijan tarjous voi olla ilmainen, järjestäjän niin halutessa. Kuitenkin niin että tomitsijalla oikeus tehdä yksi tarjous niin päivinä kun hän on kilpailussa toimitsijatehtävissä.
Palkinnot:
Pokaalit.
Tavara tai lisäpalkinnoille kaikkia koskeva katto. Ehdotukseni enimmäisarvoksi, ohv tai muuksi arvoksi on 1000 euroa.
Säännöistä päättäminen:
Lajiryhmän kokoonpano 8 henkeä, joista 4 on kentän/harrastajien valitsemia.
Lajiryhmän päätös on lopullinen sääntö. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sauli Salokaski
Liittynyt: 06 Maa 2008 Viestejä: 55
|
Lähetetty: 28.05.2011 07:06 Viestin aihe: |
|
|
Nuo "säännöt" vaikuttaa mielestäni aika järkeviltä. Lisäisin turvallisuus kohtaan: Katsastusmiesten koulutuksen pääasiana autojen rakenteellinen turvallisuus, vetotavasta riippumatta sekä katsastushenkilöstön yhtenäistämisen (eli olisi saman tasoisia katsastusmiehiä ympäri Suomen).
Tuosta palkintokatto "säännöstä" voidaan olla montaa eri mieltä, toisaalta on hyvä jos seurat laittaisivat palkintoihinkin rahaa eikä yrittäisi "lypsää" kaikkia rahoja itselleen, verraten siihen aikaan kun tarjousrahat jaettiin finalisteille. Samalla voitaisiin saada osa ns. huippuautoista liikkeelle muulloinkin kuin sm-kisoissa.
Työntekijöiden ostotarjouksentekomäärän pudottaisin 3kpl, 20€/kpl
No nämä nyt on vain mun mielipiteitä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Esko Reinikainen
Liittynyt: 25 Maa 2011 Viestejä: 71
|
Lähetetty: 28.05.2011 08:31 Viestin aihe: |
|
|
Hyvin paljon samaa mieltä Empun ja Saulinkin kanssa esim, katsastushenkilöstön koulutuksen yhtenäistämisestä. Paljon on puhuttu tulenkestävistä varusteista. Mielestäni on puhuttu aivan liian vähän siitä, miten voidaan ennakoida esim, autojen rakenteissa palojen syttymiset. Esim, akku ja tankki eri tiloihin. Kaikkein tärkein Empun esityksessä on tuo säännöistä päättäminen. Nimenomaan lajiryhmien tehtäväksi. Perustelen tätä sillä, että AKK:ssa on 13 eri lajia jotka vielä jakaantuvat eri luokkiin joissa voi olla sääntöpoikkeamia ( esim, ralli/ historic ) Miksi hallituksen pitäisi olla päättämässä näiden säännöistä, asioista joista hallitus ei tiedä YHTÄÄN mitään. Lajien tietämys on lajiryhmissä ja siksi siellä täytyy olla myöskin päätösvalta. Ehkä poikkeuksena ne muutamat lajit joissa kilpaillaan kansainvälisesti. Hallitukselle kyllä riittää töitä kun paneutuisivat esim, kansainvälisiin asioihin, talouden ja toiminnan pitkäaikaisen stategian luomiseen, autourheilun julkisuuskuvan parantamiseen ym, Lisäksi mielestäni meidän jokaisen pitää arvostaa enemmän toistemme tekemisiä ja hyväksyä muidenkin kuin omat mielipiteemme. Eli perään asenteiden muutosta koko autourheilun piiriin.
Kaikenkaikkiaan nykyisestä menosta tulee mieleen vanha preussilainen armeijan ylhäältä alaspäin käskytys joka ei todellakaan voi sopia vapaaehtoiseen yhdistys toimintaan jota autourheilukin parhaimmillaan voisi olla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Puhjo
Liittynyt: 25 Maa 2011 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 28.05.2011 08:45 Viestin aihe: |
|
|
Hyviä edotuksia.
Painotaulukosa 2050cc-820kg ja 2500cc-900kg väliin pitäisi saada nykyinen viarasmoottorisääntö. Esim.2300cc-860kg.
Tässä yhdistymisessä ei tulisi kysymykseen mutta oma mielipide suurimpana ongelmana jokkiksessa on autojen hinta. (heti AKK:n jälkeen) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pioneer
Liittynyt: 24 Syy 2009 Viestejä: 30 Paikkakunta: Pyhäjoki
|
Lähetetty: 28.05.2011 12:01 Viestin aihe: |
|
|
Minusta mennään ajassa taaksepäin jos lasketaan painot vanhaan malliin. Suurinta osaa 90-luvun autoista kun ei saa lähelle edes nykyistä painosääntöä. Eli tällä suosittaisiin taas että uudempien autojen tuominen kisaan ei ole taaskaan niin kannattavaa ja ne iän ikuiset 60 luvun autot taas pysyvät lajissa ja niitä korjataan aina uudestaan ja uudestaan. Nykyinen painosääntö on mielestäni hyvä. Ja kyllä olen nähnyt kun tuuppareihin lisätään ratakiskon pätkiä vaan minusta se ei ole sääntöjen vika eikä sen takia tarvitsisi sitä muuttaa ennalleen... Kyllähän sääntöjä on joskus hyvä päivittää samoiten autoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 28.05.2011 14:10 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen myös tuon kannalla että uudempia korjeja pitäisi saada kilpailuihin. Jo senkin vuoksi että ne tuo lisäväriä jo hieman puuduttavaan kalustokirjoon. Josko se painotaulukko lähtisi nousemaan vaikkapa kolmen vuoden aikajaksolla. Eikä sen painotaulukon tarvitsisi nousta juurikaan alle 1300 kuutioisissa.
Jarruja varmaan saa parannettua, pysähtyyhän nuo jo lähtökohtaisestikin painavammat autotkin. Kiihtyvyyden paranemiseen en oikein jaksa uskoa, painoja lisäämällä, jos se näin on painoja olisi nostettu omatoimisesti.
Renkaidenkin maksimileveyttä voisi harkita, mutta.
Nuo asiat täytyy yhdessä pohtia ja päättää, kunhan saadaan solmu auki. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Janne Alasaari
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 5 Paikkakunta: Ylihärmä/Seinäjoki
|
Lähetetty: 28.05.2011 14:45 Viestin aihe: |
|
|
Empun tekstissä oli asiaa. Ja muidenkin. Tuo nykyinen painosääntö on vaan aivan sairas kun isketään 60kg lisää. Ei välttämättä tarvitse palata 2010 painotaulukkoon mutta liika on aina liikaa. _________________ In 125A we trust |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarmo mellin
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 127 Paikkakunta: Vammala
|
Lähetetty: 28.05.2011 14:48 Viestin aihe: |
|
|
Vaikka niitä sääntöjä täällä viilattaisiin mihin suuntaan tahansa,
niin luulempa vaan,että Jokkis Race jatkaa valitsemallaan tiellä.
Se on sitä vapaata yhdistystoimintaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarmo mellin
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 127 Paikkakunta: Vammala
|
Lähetetty: 28.05.2011 15:47 Viestin aihe: |
|
|
Jatkan vielä senverran,että JR:n hallituksen taholta on tehty yksi ehdotus
AKK:n lisensseillä ajamiseksi,ja siinähän edellytetään päätösvallan olevan
Jokkiksen osalta JR:llä.
Mitä tulee yhteisen lipun alla ajamiseen muuten,niin voi olla,että "juna meni jo".
JR:ssä tehdään demokraattisia päätöksiä,ja se edellyttää,että isoista asioista,kuten AKK:n lipun alla ajamisesta päättää jäsenkokous.
Ja sen verran taitaa Racen väki olla tyytyväistä,ettei tämänsuuntaiset esitykset mene läpi enään millään,tehtäköön AKK:n säännöt millaiseksi hyvänsä.
Että siinä mielessä nämä sääntöspekulaatiot on nykytilanteessa aika turhia.
Vuosi sitten tilanne olisi ollut aivan toinen,mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 28.05.2011 16:17 Viestin aihe: |
|
|
Jarmon mielipide että juna meni, voi olla tottakin.
Muistaa kuitenkin pitää sekin että ihminen, eli kuljettaja itse on se kuka sen lopullisen valinnan tekee. Valintoja tekevät myös seurat, ja niiden jäsenistö.
Jos nykyisellä sääntökehityksellä mennään, ja mitätaan tulosta sillä kenen "leirissä" on eniten kuljettajia - voittaja tässä laskennassa on JR.
Kokonaislaskennassa kaikki voidaan lukea häviäjiin, niin kauan kun lajia harrastetaan kahdessa eri porukassa, kastissa.
Tämä kahtiajako toimii niin kauan kuin esim tekniset säännöt on lähes samanlaiset. Kuljettajat voivat hypätä leiristä leriin melko helposti.
Mitäs jos toinen pudottaa painot vuoden 2010 tasolle, seuraako toinen perässä?
Mitäs jos tonen pudottaakin varustesäännöt vuoden 2010 tasolle, edes lähelle sitä?
Mitäs jos toinen järkiintyykin ja poistaa hans-tuen säännöistä?
Mistä jos toinen antaakin järjellisten tehdä säännöt?
Edelliset kysymykset on kuin unesta, mutta kysymyksiä kuitenkin.
Avoimia kysymyksiä tulevaisuudesta on tosi paljon. Tilanne on kovin uusi vielä kaikille. Kukaan ei tiedä lopputulosta.
Kun AKK julkaisee vuoden 2012 säännöt, silloin ollaan lähes varmoja miten tässä pelissä käy. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 28.05.2011 18:01 Viestin aihe: |
|
|
Paljon seikkoja, joista Empun kanssa samoilla linjoilla. Palkintokatto ei sellaisenaan lämmitä, vaan ostotarjousrahojen palauttaminen päivän menestyneimmille, edes puoliksi, selkiyttäisi sitä puolta. Ai, mutta niinhän jossain jo kuulemma tehdäänkin? Siitä(kin) iso plussa ko. taholle. Mutta, edelleen keppiä ja varsinkin porkkanaa tarvittaisiin. Tai no, ainakin niitä keppejä, sillä kyllähän tästäkin joku ne herneet nokkaansa vetäisee, niin kävisipä ne tikut sitten kyseisille palkokasveille kesemmällä tukikepeiksi. Siis sitten kun/jos onteloissa suurin paine hellittää...
Omasta mielestä nykyinen painosääntö on naurettava, eikä ainakaan omaan silmään ole pistäny uudempikoristen suurta ryntäystä kilpailuihinkaan, eli mikä oli säännön aikaansaama tulos? Ehkäpä se lisää jännitystä niin yleisössä, kuin radallakin, että koskahan keneltäkin mikäkin paino putoaa? Porkkanaksi antaisin uusille koreille minipainoksi 650kg tai jopa vähemmän. Ihan siitä syystä, että tällöin uuden korin tekemisestä olisi ns.hyötyä verrattuna vanhojen parsimiseen. Ja epäilen, että riittävän suuren hyödyn saadessa kukaan ei enää näkisi mahdottomana saada kalustoaan minimipainoon. Tai no, 'kukaan' on ehkä hieman liian radikaali yleistys, mutta tietänette, keitä tarkoitan...
Ja mitä noihin ajovarusteisiin tulee, ei niillä vieläkään sellaisenaan turvallisuutta paranneta. Suurin vaikuttaja on kumminkin se, joka sielä ajoasun sisällä pönöttää, eli peräänkuulutetut asennevammat ja muut tahalliset päälleajot jne. sanktioitava ja asetettava suurempaan arvoon. Ihmetyttää, miksi omaan päähän sopiva laadukas moottoripyöräkypärä ei suojaa autoa ajettaessa kylliksi? Miksi pitäisi panostaa kykyyn kestää tulta, kun esim. voisi estää palon syttymisiä? Nascar-verkko saisi olla pakollinen, siitä on jopa hyötyäkin. Ja joku muukin näytti olevan samoilla linjoilla akun ja tankkien sijoittelun suhteen. Jossain sellaisessa voisi olla tarkistelemisen aihetta. Mutta, saahan sitä aina haaveilla.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Lähteenmäki
Liittynyt: 25 Lok 2009 Viestejä: 11
|
Lähetetty: 28.05.2011 18:13 Viestin aihe: |
|
|
jospa sen uuden auton hinta olis jotain muuta,vaikka sit se 2000e,tiiäsit auttaisko tuokaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vwtyp1
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Ep
|
Lähetetty: 28.05.2011 19:17 Viestin aihe: |
|
|
Kilpailijalle pitää jäädä 5 suojaa omaan autoon ja yksi vieras tarjous,muuten ei hyvää kalustoa tule kisoihin vaan jää jemmaan. Toimitsijalle vaikka yksi ilmainen tai kaksi maksullista.
Painosääntö 2010 mukaan tai +30kg.
Auton hintaan pieni päivitys nykykustannusten tasolle,ei kuitenkaan liikaa.
ehkäpä 1500-1700 euroon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
markku luostarinen
Liittynyt: 01 Huh 2011 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 28.05.2011 19:18 Viestin aihe: |
|
|
Eiköhän siellä uusi lajiryhmä tee töitä näitten sääntöjen muokkaamiseksi täydellä touhulla. Annetaan täysi työ rauha kyseiselle porukalle. Hehän eivät kirjoittele täällä niinkuin eräs lajiliittoon kuuluva kirjoittelee täällä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 28.05.2011 19:54 Viestin aihe: |
|
|
on hyvä jos yks joka kuuluu lajityöryhmään uskaltaa kirjoitaa täällä.hinnan nostoa ei ole missään muodossa suotavaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|