Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Kysely 2009 ja sen kooste.
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Mitä jokamiesluokka on harrastuksena?
Laji, jossa autokaupoilla tehdään tili jos tuuri on kohdallaan
6%
 6%  [ 3 ]
Laji, jossa itse rakennetaan turvalliset autot ja käydään niillä kilpailemassa
15%
 15%  [ 7 ]
Laji, johon jokaisen on voitava osallistua, vaikka ei osaakkaan rakentaa JM-autoa
25%
 25%  [ 11 ]
Laji, johon on voitava osallistua ilman taloudellisia panostuksia
9%
 9%  [ 4 ]
Laji, jonka autokaupalla on pidettävä yllä seuratoiminta, koska muista lajeista ei harrastajaa saada lypsetyksi tarpeeksi
2%
 2%  [ 1 ]
Laji, joka loppuu, koska tarpeellisia muutoksia sääntöihin ei tehdä, ja vain koska pelätään taloudellisten tuottojen pienenevän
27%
 27%  [ 12 ]
Laji, josta kaikille harrastajille koituu keskimäärin yhtäsuuri osuus niin taloudellisesti kuin ajallisesti kilpailujen järjestämisestä ja kaluston rakentamisesta
4%
 4%  [ 2 ]
Laji, jonka harrastajat itse lopettavat lyhytnäköisyydellään
9%
 9%  [ 4 ]
Ääniä yhteensä : 44

Kirjoittaja Viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 02.09.2011 07:19    Viestin aihe: Kysely 2009 ja sen kooste. Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia Empulle koosteesta. Vapaa sana-osion olisi tietysti voinut koostaa myös neutraalisti, ilman omaa mielipidettä. Se kai on tapana kun tehdään koostetta.

Mutta asiaan, vastauksissa oli taas kaivattu paluuta jokamiesluokkaan. Voitaisiinko tehdä jonkinlainen monivalintaäänestys, koska joka kerta kun puhutaan paluusta jokamiesluokkaan niin ainakaan minulle ei ole selvää mitä sillä tarkoitetaan. Jos tarkoitetaan siirtymistä peltoautoiluun, sei ei ole jokamiesluokkaa, jos tarkoitetaan jämähtämistä samaan kalustoon, jolla jo isoisä ajoi, se ei ole jokamiesluokkaa. Eikä jokamiesluokkaa ole sekään että vedetään kauluspaidat päällä kravatti hulmuten kuten Hannu Mikkola rallissa joskus 60-luvulla.

Mitä jokamiesluokka on? Vastatkaa, kiitos. Kun tähän saadaan vastaus niin voidaan miettiä niitä sääntöjä ja muuta lajiin liittyvää, mutta ei ennen sitä. Muuten muutokset ovat vain vuotavan katon paikkaamista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.09.2011 07:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä että aukaisit keskustelun. Omat mielipiteet olen muodostanut omien näkemyksieni kautta, jokaisella yksilöllä on kai siihen oikeus? Niin sinulla kuin minulla, ja kellä tahansa. Siksi hyvä että tämä topici on avattu.
Liitossa on vedetty omat johtopäätökset ja tehty päätökset niiden pohjalta.
Noudattaneeko tuon kyselyn tuloksia, sekin on keskustelun paikka.

Mitä tulee tuohon avaamaasi kyselyyn/äänestykseen - johtaako tuokaan mihinkään parempaan Razz
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 02.09.2011 07:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Mitä tulee tuohon avaamaasi kyselyyn/äänestykseen - johtaako tuokaan mihinkään parempaan Razz


Kuten itsekin sanoit, se toimii ainakin keskustelun avauksena.

Monenlaista on tapahtunut viimeisen vuoden aikana, ja omasta mielestäni "punainen lanka" on hukassa kaikilta, myös JR:n puolella. Nyt vaan on viimeiset hetket nostaa kissa pöydälle, ja tehdä tarvittavat suuret linjaukset tulevaisuutta varten. Hymistelemällä ja särmiä hiomalla valmista ei tule enää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.09.2011 07:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JV kirjoitti:
emppu kirjoitti:
Mitä tulee tuohon avaamaasi kyselyyn/äänestykseen - johtaako tuokaan mihinkään parempaan Razz


Kuten itsekin sanoit, se toimii ainakin keskustelun avauksena.

Monenlaista on tapahtunut viimeisen vuoden aikana, ja omasta mielestäni "punainen lanka" on hukassa kaikilta, myös JR:n puolella. Nyt vaan on viimeiset hetket nostaa kissa pöydälle, ja tehdä tarvittavat suuret linjaukset tulevaisuutta varten. Hymistelemällä ja särmiä hiomalla valmista ei tule enää.


Kun olen niin pirun utelias luonteeltani. Mitähän ne suuret linjaukset mahdollisesti olisi?
Itsekkin niitä kovin pähkäillyt. Mutta en millän jaksa uskoa että kaavailtu vakiautoluokkasynteemi tulis toimimaan. Eikä sekään että nämä nykyiset paaliin laittamalla mikään kohentuisi.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Esko Reinikainen



Liittynyt: 25 Maa 2011
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 02.09.2011 08:38    Viestin aihe: Jokkiskysely ja kooste. Vastaa lainaamalla viestiä

Allekirjoittaneen mielestä jokamiehenluokka on nimensä mukaisesti autourheiluluokka jossa jokaiselle on jotakin. On mahdollisuus taloudellisten ja muiden halujensa mukaisesti panostaa paljon tai harrastaa vähemmillä panostuksilla. Mitään superluokkia kalliimpiin kalustoihin ei mielestäni tarvita vaan jos joillain sellaista kiinnostusta on, niin siirtyy muihin lajeihin. Kaikkein tärkeimpänä asiana pitäisin kilpailijoiden toisiaan kunnioittavaa asennetta oli näillä sitten tuo panostus millaista tahansa. Mitä sääntöihin tulee on jokkista harrastettu jo niin kauan, että lajin säännöt ovat kokolailla jo olemassa. Mitään suuria muutoksia ne eivät tarvitse. Onko tuo kalusto sitten miltä vuosikymmeneltä tahansa, on mielestäni harrastajien päätettävissä oleva asia. Katsastuksen yhtenäistämisellä voidaan turvattomat autot karsia pois. Mitä tuohon väitteeseen JR:n punaisen langan puuttumiseen tulee, toteaisin, että JR:n toiminta on niin aluillaan, että tuskin tuota lankaa on vielä keritty edes kerimään. Yllättävän nopeasti siellä on hommat kuitenkin alkanut pyörimään. Tässä henkilökohtaisia mietteitäni asian tiimoilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 02.09.2011 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:
Kun olen niin pirun utelias luonteeltani. Mitähän ne suuret linjaukset mahdollisesti olisi?
Itsekkin niitä kovin pähkäillyt. Mutta en millän jaksa uskoa että kaavailtu vakiautoluokkasynteemi tulis toimimaan. Eikä sekään että nämä nykyiset paaliin laittamalla mikään kohentuisi.



Ei näitä nykyautoja paaliin kannata laittaa, ei kai se ketään palvele. Kysymys kuuluukin: Mistä uusia autoja lajiin? Miten rakentaa uusia autoja, joiden kilpailukyky on vastaavalla tasolla näiden vanhojen kanssa? Ja nyt puhutaan nimenomaan SM-kalustosta. Ja seuraava kysymys kuuluu, mitä se maksaa? Ja sitten sen jälkeen pitäisi aloittaa pohdinta kohtuullisesta auton hinnasta, joka ei luonnollisestikaan ole Nettiauton hinta, mutta ei myöskään nykyhinta. Marnen ja Antin laskelma Vauhdin Maailmassa oli todellinen ja realistinen. Miksi se on niin vaikea hyväksyä? Kyläkisakaluston todellinen hinta saisikin olla selvästi auton myyntihintaa alhaisempi, näin tosiharrastajilla olisi paremmat mahdollisuudet pitää kalustonsa ja rakentaa se mieleisekseen.
Toinen, huonompi vaihtoehto on laskea nykyautojen vauhtia, mikä sitten taas ei sinällään lisää uutta kalustoa, ainoastaan kustannuksia.

Seuraava kysymys on sitten, mistä auton rakentajat? Koko ajan tämä vanha rakentajapolvi pienenee, ja uusia ei tahdo tulla. Miksi? Ei vaan kiinnosta tarpeeksi => harrastajamäärän tuleekin laskea.

Vanhaa videota 80-luvun alusta katsellessa oli selvää, ettei yksikään auto ollut yli 20 vuotta vanha, koska alle 20-vuotiaita aihioita oli silloin helposti saatavilla. Näin on myös nykyään. Takamoottoriautoja vaan ei enää ole niin uusia, joten nyt vaihtoehtoina on takamottoriautojen rakentaminen etuvetoautoista tai luopuminen takamoottorisista kokonaan. Niitä vanhoja kun ei enää riitä kaikille. Joka muuta väittää niin saa tuoda meille takamoottori-Fiateja aihioiksi pihan täyteen, saman 100 euroa maksan kuin romuttamokin mikä on siis järkevä hinta jokkisauton aihiolle. Kivaa olisi jos mukaan saisi vielä Kuplan vaihteiston.

Samoin täysin turha ja kallis kaasuttimissa pitäytyminen on väärä päätös, koska niitä ei ole vakiona missään aihioksi kelpaavassa autossa, ruisku sen sijaan löytyy nykyään lähes kaikista. Ainakin osia niistä pystyy käyttämään jonkin verran. Jos taas jollain typerillä vakiosäännöillä tehdään ruiskut kilpailukyvyttömiksi kaasuttimiin nähden, niin metsään menee sekin. Ruiskut ovat nykyään halpoja, ja niihin löytyy tarvikkeita helposti. Ja aloitteleva nuorten luokan kuljettaja on nykyään tuskin kaasutinta nähnytkään, ruohonleikkuri taitaa olla viimeisiä pesäkkeitä näille muinaismuistoille.

Mielipiteitä löytyy jokaiselta, se kuka sitten on oikeassa onkin sitten jo toinen juttu. Kaikkia ei voi miellyttää ja muutos on monien mielestä aina huono asia, mutta maailma ympärillä vaan muuttuu ja jokkiksen on muututtava siinä mukana, muuten laji kuolee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 02.09.2011 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Punainen tai sininen lanka, värillä ei väliä. AKK:n päättäjät hakkauttaa päätänsä seinää vuodesta toiseen järjettömillä sääntömuutoksillaan. Säännöillä joilla ei ole mitään tarvetta kansallisissa lajeissa.
AKK on rahan sokaisema, kuitenkin persaukinen poppoo. Melkein kaikki tekeminen keskittyy Sportsin ympärille. Mahosen edut menee kaikkien muiden etujen edelle. Sitten vielä ihmetellään miksi kenttä purnaa.
JR:n lanka on hukassa. Kuskit kyselee joka kilpailun yhteydessä netissä samoja asioita. Mistään ei oteta opiksi samat virheet ja puutteet toistuu. Luulisi tunnettavan edes omat säännöt, ilmoittautumismaksun kohdalta jne. JR:llä on vielä pitkä tie toimivaksi organisaatioksi. Toivotan kuitenkin hyvää matkaa niin suuren palveluksen se on tehnyt. Puoliunessa olleita silmiä on avautunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ari-matti salminen



Liittynyt: 19 Hei 2010
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 02.09.2011 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[/quote] Takamoottoriautoja vaan ei enää ole niin uusia, joten nyt vaihtoehtoina on takamottoriautojen rakentaminen etuvetoautoista tai luopuminen takamoottorisista kokonaan.
Ja aloitteleva nuorten luokan kuljettaja on nykyään tuskin kaasutinta nähnytkään, [/quote]

Autonvalmistajat on lopettanut takamoottoristen valmistuksen aikoja sitten, sellaisia ei näe enää liikenteessä, eikä esim.nuortenluokasta maantielle siirtyvä varmasti sellaisella kadulla aja ( tosin yllätys onkin positiivinen kun huomaa että auto voikin kääntyä ja pysähtyä) Eikä siitä ekasta autosta kyllä löydy enää kaasutintakaan.

Miksi ketään enää tarvitsee takamoottoria ? jokkiksen arvokilpailuissa menestymiseen niitä tarvitaan, ei mihinkään muuhun, ja ellei löydy niin tehdään "uudesta" etuvedosta itse!! Pitäisikö pysähtyä hetkeksi ja miettiä miksi väkisin ylläpidetään 30-40-luvulla kehitettyä tekniikkaa, maksoi mitä maksoi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vwtyp1



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Ep

LähetäLähetetty: 02.09.2011 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos takamoottoriautoja ei kerta tarvita kun arvokisoissa niin moniko kyläkisan yleinen luokka voitettiin esim. tänä vuonna muulla kun takamoottoriautolla ! ?

Toisekseen ompa kivaa ajaa jollakin 90 luvun etuvetoautolla Evil or Very Mad .


Jokkiksen epäkohtia ovat tällä hetkellä mm.:

-Toimitsijan tarjous 5kpl määrä pienemmäksi -> esim. 2kpl. niin vähenee ne huimat 200-300kpl määrät autoa kohti.

-Autojen painosääntö 2011 -> 2010 painoluokat -takaisin käyttöön.

-Auton hinta järkevälle tasolle nykykustannuksiin nähden,mutta ei kuitenkaan liikaa -> 1500-2000 sopiva.

-Korien kuntoon enemmän huomiota katsastuksissa ja merkintää korttiin hitsaustarpeista.

-Liputuslinjat kuntoon kisoissa päälleajoista yms. heti seuraamusta yms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ari-matti salminen



Liittynyt: 19 Hei 2010
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 02.09.2011 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä montako voitettu, itse olen nähnyt vain pari.

Olen ajanut kilpaa kaikilla vetotavoilla, tärkeämpänä pidän itse kilpailua kuin sitä mistäpäin sora lentää.

onko huimat lappumäärät itse ongelma vai onko se vain seurausta ongelmista?

Painosääntö kuulemma palautuu takaisinpäin 2012 alusta,mielestäni täysin käsittämätöntä jos vain toteutuu. Kyllä kaikki vehkeet on jo painoissa, joihinkin tehty jopa rakeenteellisiä muutoksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heikki Salmijärvi



Liittynyt: 23 Hel 2008
Viestejä: 78
Paikkakunta: jyväskylä

LähetäLähetetty: 02.09.2011 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

salmari kirjoitti:
Takamoottoriautoja vaan ei enää ole niin uusia, joten nyt vaihtoehtoina on takamottoriautojen rakentaminen etuvetoautoista tai luopuminen takamoottorisista kokonaan.
Ja aloitteleva nuorten luokan kuljettaja on nykyään tuskin kaasutinta nähnytkään, [/quote]

Autonvalmistajat on lopettanut takamoottoristen valmistuksen aikoja sitten, sellaisia ei näe enää liikenteessä, eikä esim.nuortenluokasta maantielle siirtyvä varmasti sellaisella kadulla aja ( tosin yllätys onkin positiivinen kun huomaa että auto voikin kääntyä ja pysähtyä) Eikä siitä ekasta autosta kyllä löydy enää kaasutintakaan.

Miksi ketään enää tarvitsee takamoottoria ? jokkiksen arvokilpailuissa menestymiseen niitä tarvitaan, ei mihinkään muuhun, ja ellei löydy niin tehdään "uudesta" etuvedosta itse!! Pitäisikö pysähtyä hetkeksi ja miettiä miksi väkisin ylläpidetään 30-40-luvulla kehitettyä tekniikkaa, maksoi mitä maksoi.[/quote]

mikä vika niissä takamoottori autoissa sitten on? kun ne pitäis saada pois jokkiksesta.onhan ne 40 vuotta vanhoja koreja mutta mitä sitten.jos kori on hyväkuntoinen niin miks sillä ei vois ajaa kilpaa.ja jos takamoottori mallit kiellättäis niin montakohan kyläkisaa ajettais?


vaikka ite oonkin ajanu takamoottorisella mutta niin ei mulla ainakaan ole mitään vastaa uudempia autoja,hyvä vaan että kisoissa on erilaista kalustoa

Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rasvapipo



Liittynyt: 04 Tou 2009
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 02.09.2011 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voihan niitä uudempia koreja käyttää niinkuin Solkinenkin, joihin lykätään moottori takaronttiin Shocked Polo EVO1 oli kaksi kertaa SM-kisoissa.Kotkassa 2008 Arttu ajeli sillä Hondan koneella- ja Joonas Hyvinkäällä Toyotalla 2011, jos Fiatin kopat loppuu sieltä varastosta, niin ei muutakuin rälläkkä ja mikki laulamaan Laughing Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
rasvapipo



Liittynyt: 04 Tou 2009
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 02.09.2011 23:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laji, jossa itse rakennetaan turvalliset autot ja käydään niillä kilpailemassa, ihan pakko oli kopioida tuo teksi, jos joku kehtaa tuoda laatalle- paaliin menevän auton, mitäs tehdään Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JV



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 132
Paikkakunta: Nakkila

LähetäLähetetty: 03.09.2011 08:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

salmari kirjoitti:

Autonvalmistajat on lopettanut takamoottoristen valmistuksen aikoja sitten, sellaisia ei näe enää liikenteessä, eikä esim.nuortenluokasta maantielle siirtyvä varmasti sellaisella kadulla aja ( tosin yllätys onkin positiivinen kun huomaa että auto voikin kääntyä ja pysähtyä) Eikä siitä ekasta autosta kyllä löydy enää kaasutintakaan.

Miksi ketään enää tarvitsee takamoottoria ? jokkiksen arvokilpailuissa menestymiseen niitä tarvitaan, ei mihinkään muuhun, ja ellei löydy niin tehdään "uudesta" etuvedosta itse!! Pitäisikö pysähtyä hetkeksi ja miettiä miksi väkisin ylläpidetään 30-40-luvulla kehitettyä tekniikkaa, maksoi mitä maksoi.


Tekniseen puoleen täytyy sen verran kommentoida että takamoottoriauto kääntyy hienosti ja pysähtyy paremmin kuin etumoottoriauto, fysiikan lait pätevät jokkiksessakin.

Vetävä jäykkä taka-akseli kehitettiin 1890-luvulla, kielletäänkö sekin?

Ensimmäiset etuvetoautot tulivat 1900-luvulla, muistaakseni vielä sähköautoina, eli kielletäänkö samalla nämäkin?

Tästä ei nyt tehdä EVK-tuuppari-keskustelua, vaan lähdetään siitä mitä harrastajat haluavat ja miten se on toteutettavissa.

Ja väitän, että ainakin puolet harrastajista haluaa ajaa takamoottoriautoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esko Reinikainen



Liittynyt: 25 Maa 2011
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 03.09.2011 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keskusteluissa aina silloin tällöin puututaan muutokseen ja sen tarpeellisuuteen. Meidän on hyvä muistaa, että on muutoksia jotka on toteutettu hallitusti ja muutoksia jotka on toteutettu hallitsemattomasti. On tapahtunut muutoksia ihmisten/harrastajien tahdosta ja muutoksia jotka on toteutettu markkina tai muiden ulkopuolisten toimesta, muutoksen kohteeksi joutuneilta kysymättä. Tästä viimeisestä on jokkiksen harrastajilla viimeajoilta varsin ikäviä kokemuksia. En usko, että kenelläkään on mitään muutoksia vastaan, jos ne tapahtuvat hallitusti ja muutoksen kohderyhmältä kysyen. Ei jokkis muutoksiin tai niiden puuttumiseen kuole, kunhan ne asiat tapahtuvat harrastajien toivomalla tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)