Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Tuupparit ja EVK omiksi luokiksi? Äänestä!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Tuupparit ja EVK omiksi luokiksi? Äänestä!
Kyllä!
17%
 17%  [ 23 ]
Ei!
66%
 66%  [ 87 ]
Yleinen nykyisellään, mutta tuupparit toiseksi lisäluokaksi evk:n rinnalle.
16%
 16%  [ 21 ]
Ääniä yhteensä : 131

Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 08.08.2012 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hernesoppaakin on kaikkein helpoin ja edullisinta tehdä 20 litran kattilallinen kerralla. Niin kuin on tehty ennenkin. Viikon sitä vielä syö, sen jälkeen se alkaa puuduttamaan. Kolmannella viikolla se on jo homeessa, ja katsekontakti siirtää kattilan aina takaisin kaappiin. Sitä tulee syötyä vasta sitten kun on niin nälkä että aistit on jo heikot…
Tässä alkuun pieni opettavainen tarina mihin kaikki voi johtaa jos ei huolehdita siitä että eletään tässä päivässä ja tämän päivän mahdollisuuksilla.

Mitä on tehty ennen ei toimi välttämättä tänään. Ennen oli katsomossa vähintäänkin kymmenkertainen määrä katsojia kilpailijoihin verraten. Tänään määrä on kaksin-, enintään kolminkertainen. Kilpailijoiden osallistumismaksut ei ole juurikaan nousseet, pääsyliput hieman. Kuitenkin kilpailuiden järjestämisen kustannukset ovat nousseet vähintäänkin 100%, siitä ajasta kun katsomoissa oli ruuhkaa. Ostotarjousrahojen jääminen järjestäjille piti tähän asti huolen että talous jätti kassaan varoja. Nyt nekään ei enää paikkaa taloutta kuin suurissa kisoissa. Osallistumismaksut on liian pienet! Sanokaa mitä sanotte.

Nyt puhutaan meidän kyläkisoista, suurkisoilla ei vielä ole hätää.
Kassavajetta paikataan sillä että lisätään luokkia kilpailuun. Ajetaan luokkia yksinään, näin saadaan kaksi tai kolme kilpailijaa lisää. Näistä tulevat pakolliset tauot lisää kilpailun kestoa vähintäänkin tunnilla. Kuitenkin viimeisillä tunneilla ei niille vähäisille katsojille jotka vielä jaksaa, ole buffeteissa syötävää…
Okei hieman liioittelen, mutta tahallani.

Kuten on jo moneen kertaan kirjoitettu ja sanottu. Jokainen järjestäjä ajattaa ja järjestää kisansa kuten parhaaksi näkee ja osaa. Ja tulos on juuri sen järjestäjän vastuulla.
Tässä keskustelussa on tarkoitus pohtia miten kohentaa lajin kiinnostavuutta, ja uskokaa pois, myös taloutta. Se onko kisoissa katsojia on kuitenkin kaikkien järjestäjien vastuulla yhteisesti – jos yksi tekee aisat huonosti tai hyvin, se ei vaikuta kaikkiin. Mutta jos alkaa olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus 6 tuntiset kisat, silloin se vaikuttaa kaikkiin. Koetaan yleisesti että jokkis on pitkästyttävää….
Luokkien lisäämisessä kilpailuun ei ole mitään moitittavaa, kunhan se tehtäisiin niin että kilpailu ei veny ylipitkäksi. Jos yksipäiväisen kisan ajamisen osuus kestää enemmän kuin 5-6 tuntia, on jotain vialla.
Se näkyy jo nyt katsomoissa kisan kestäessä, ja siinä että poistutaan kesken kilpailun. Tämän pitäisi keroa järjestäjille jotain, ja järjestäjien pitäisi selvittää mistä moinen johtuu - tehdä asialle jotain. Säälle ei voi mitään, monelle muulle asialle voi tehdä paljonkin.
On tietysti helpoin ruksata KITIIn kaikki luokat, se käy kädenkäänteessä….mitä muuta voisimme tehdä tämän sijaan?


ps: tuota keräilyjen ongelmaa on moni ja järkeväkin pohtinut, hyvää ratkaisua siihen ei vielä ole keksitty. hyvä että sitä vieläkin jaksetaan pohtia, jos vaikka joku neronleimaisu löytyisikin.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 255
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 08.08.2012 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keräilyerien ongelmalla ilmeisesti tarkoitetaan vajaita lähtöjä jossa kaikki viivalla olijat pääsee jatkoon ja on siten "turha" lähtö.

Voisiko sääntöä muuttaa siten että mikäli kaikki viivalle (lähettäjän käskynalaisuuteen) saapuneet pääseevät jatkoon niin lähettäjä keskeyttää lähdön ja autot ajavat suoraan varikolle, jos ei pysty ajamaan niin jatkoon ei pääse.

Keräilyjen lähtöjen täyttö "jonosta" lienee paras koska jatkoon pääsee menestymällä ja tämä jo ennemmin mainittu lisäratkaisuna:
Lainaus:
"Jos lähtöjä / jatkajia tuleekin oletettua vähemmän vähennetään yksi välierälähtö tai arvotaan keräilyiden ensimmäisistä karsiutuneista jatkajat."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 09.08.2012 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri se, että 50-70% kalustosta kiertää rataa ympäri kahteen kertaan
(evk ja ylenen),pidentää sitä kilpailua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 09.08.2012 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuorten ja naistenluokkia voisi useammin yhdistää. Valitettavan usein ajetaan 10 osallistujan luokat erikseen (vaikkakin vetoketjuna). Enemmän kilpailua tulisi kun luokat yhdistettäisiin?

Jos pitää ajattaa ns. kahta yleistä eli evk:ta ja yleistä niin tähänkin voisi välillä valita esim yleinen ja tuupparit..
Se että jos joku jää kilpailusta pois sen takia kun ei ajeta evk:ta vaan pelkkä yleinen niin on sitten jokaisen oma häpeä, jos evk lopetettaisiin niin evk autot häipyisi sitten lähes kokonaan?
EN ole evk vastainen, mutta en näe mitään muuta syytä evk luokan ajamiselle kuin järjestäjän tarve.

Päivää pystyy lyhentämään vähentämällä luokkia ja miettimällä taukojen pituudet. Muutamissa kilpailuissa on keräilyjen jälkeen ollut 40min tauko, mun mielestä 20min jos keräilyjen jälkeen tauko ja jos vasta välierien jälkeen niin 30min voisi olla sopiva.
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 09.08.2012 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koitatko Miitri saada nu ja na yhdistämällä naiset pois kilpailuista? Koska suurin osa naisista ei halua ajaa nuorten kanssa yhdistettynä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 10.08.2012 08:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajallisesti ei ole juurikaan merkitystä ajaako naiset ja nuoret erikseen tai yhdessä, monesti jopa erilleen ajattaminen on nopeampi. Huoltoaikaakin tulee hieman enemmän.
Järjestäjät voisivat ajattaa naiset, nuoret ja papat, kaikki limittäin. Näin saisi yhden luokan kisaan lisää, lisäämättä kilpailun kestoa mainittavasti.
Miitirin kommentin ymmärtää, varsinkin katsojan näkökulmasta. Ja T.H:kin on oikeassa, monet naiset ei halua nuorten tönittäviksi. On kyllä niitäkin naisia jotka haluaa, samaan luokkaan. Siinä sitä kehittyy kaikkein eniten. Asiaa pitäisikin tarkastella juuri tuon osallistujamäärän mukaan. Mikään ei estä palkitsemasta naisia ja nuoria erikseen, vaikka ajettaisiinkin yhdessä. On näin tehty jo aikaisemminkin, eikä siinä mitään ongelmia ollut. Pikemminkin tuli jotain uutta vanhojen kaavamaisuuksien lisäksi.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Raul Sandberg



Liittynyt: 31 Tam 2008
Viestejä: 48
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 10.08.2012 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka jos tuupparit ja evk;t ajaisi erikseen 2kpl pisteajolähtöä, jonka perusteella yhteisiin semeihin? Kaikki johonkin finaaliin, joista pytyt palkintoina. Molempien luokkien esim 3 parasta ehkä vielä omat lisäpalkinnot... Rolling Eyes

www.hiase.suntuubi.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ari-matti salminen



Liittynyt: 19 Hei 2010
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 10.08.2012 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jätetään evk, nuoret ja naiset vallan pois niin päivä lyhenee merkittävästi. Shocked (sarkasmia)
Turhat lähdöt pois jo viivalta, taukojen pituus sellaiseksi että toimihenkilöt ehtii makkarat syödä, aloitetaan aikaisemmin aamulla, nopeutetaan ostotarjous menettelyä ym.

Yleisönä lienee mummot ja tutut sekä lappujen tekijät, tuskinps sinne montaakaan lajin ulkopuolelta tulee paikalle.
Parikymmentä vuotta sitten kävin katsomassa muutaman kisan, radalla pyöri kahdella käyviä kuplia ja kolmella käyviä escortin näköisiä läjiä.Ei kovin kiinnostavaa katseltavaa. Mikä on muuttunut /kehittynyt?
Huolestuttavan monen mielestä kehitystarvetta ei edes ole

Autourheilun kiinnostavuus on vaan vähentynyt merkittävästi viime vuosina, myös kansainvälisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 10.08.2012 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mainioita kommentteja, osa oikein hyviä . Asiantuntemus kilpailuiden järjestämisestä ja kustannusrakenteesta joltain osin jopa hämmästyttävää. Jätetään pääsylippujen myynti kokonaan pois, kun yleisöä ei kilpailuihin edes kaivata. Kun ei ole yleisöä, ei tarvitse liikenteenohjausta eikä järjestysmiehiä. Jokainen tuo omat eväät, ei tarvitse makkarakioskiakaan. Ei tarvitse niin paljon toimitsijoitakaan. Toki niitä kustannuksia vieläkin syntyy ja jollain tapaa nekin pitää maksaa. Näyttää onneksi siltä osin hyvältä että niiden maksajiksi on ilmoittautunut ainakin joku kirjoittajajista. Hyvä näin. Toivoin että näillä keinoilla kilpailut jatkuu pienilläkin radoilla, vaikka vaikeaa niiden selviytyminen näyttää olevan. Niin hyvin me olemme asian ratkaisseet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 10.08.2012 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari-Matti miten päivä lyhenee jos aloittaa aikaisemmin???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ari-matti salminen



Liittynyt: 19 Hei 2010
Viestejä: 224

LähetäLähetetty: 10.08.2012 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos aloitetaan tuntia aiemmin niin aattelin että lopetus tapahtuisi myös suunnilleen saman verran aiemmin.. siis kotiinlähtö aikaistuu, kilpailun kestoon ei vaikutusta. Joissain tapauksissa ympäristölupa ym. tekijät saattaa tosin sanella aloitusajat.

Huono ehdotus myönnetään, eikös se niin ollut että jos on kotiin kiire niin ei kannata sieltä lähteäkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 11.08.2012 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T.H kirjoitti:
Koitatko Miitri saada nu ja na yhdistämällä naiset pois kilpailuista? Koska suurin osa naisista ei halua ajaa nuorten kanssa yhdistettynä!


En missään nimessä. Enpäs huomioinut ko seikkaa kirjoitellessani. Kommenttisi pitää täysin kyllä paikkansa.

Hinauksilla voisi saada aikataulua nopeutettua kun monesti niihin menee turhan paljon aikaa?
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sittana



Liittynyt: 04 Jou 2008
Viestejä: 168

LähetäLähetetty: 11.08.2012 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päivän ei kyllä tarvitse alkaa yhtään aiemmin. Rajottaa hyvin paljon lähtemistä kyläkisoihin vähän kauemmaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
keijo nieminen



Liittynyt: 09 Syy 2010
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 12.08.2012 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin vaikuttaisi, että EVK-osasto (ainakin osa) on koko ajatusta vastaan.. Alunperinhän ko.luokka tuli 'kylkiäisenä' eli lisäluokkana mukaan. Nyt tuntuis, että laji(kilpailut) nojaa osallistujamääriltään tähän. En tiedä, johtuuko innokkuus luokkaa kohtaan nykyisestä ostotarjouskäytännöstä (5 tarjousta pakko tehdä, osallistutaan sitten vaikka vaimon kauppakassilla..) vai mahdollisuudesta siristellä kahdessa eri luokassa samana päivänä. (siis jos huvittaa!?). Ajokaavioiden rukkaaminen etukäteen vaikeaa, koska kalustorikkoja tulee, ajettiinpa kumpiko yleisen luokka tahansa ensin. Tasapuolisuuden nimissä ehdottaisin, että kukin kilpailija voisi osallistua yhtenä päivänä vain yhteen luokkaan, yleiseen tai evk-luokkaan. Miksi kummallekkaan antaa nykyisin enää erivapauksia(joojoo, kilpailun järjestäjällä on edelleen mahdollisuus jnejne..)? Isot kisat ehkä erikseen, mutta pieniä 'kyläkisojahan' tässä yritetään lähinnä elävöittää. Bonuksena voisi olla 'grande finale', vaikka parikin. Yleinen voisi olla ensin, koska valtaosa ostotarjouksista(ja ilmeisesti kilpailun €-tulopuolesta?) tulee kumminkin näistä autoista. Evk:n suorittaessa omaa kamppailuaan, nämä ostotarjoukset voitaisiin jo jättää ja osin käsitellä. Ainoastaan 'grande finalen' (mikäli kilpailunjärjestäjä sellaisen haluaa järjestää) osallistujien autoista ei välttämättä tehtäisi etukäteen lappuja, mikäli haluaa kisoista saada varmasti(?) ehjän auton. Eli lyhyesti: Nuoret, naiset, yleinen ja evk. Paapat ja mummot sopii johonkin väliin, eihän niitä ihan joka kilpailussa (ainakaan vielä) ole. En tiedä, olisiko käytännössä päivä tällöin yhtään lyhyempi tai saavutettaisiinko tällä mitään konkreettista hyötyä muutoinkaan, mutta ainakaan sen pienen yleisön ei tarvitsisi katsella pahimmillaan neljään kertaan vajaissa keräilylähdöissä pöriseviä (vakio)autoja? Leipää ja sirkushuveja, niitä yleisö haluaa. Kunhan se huvi ei kestä koko päivää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo Murtoniemi



Liittynyt: 06 Hel 2008
Viestejä: 9
Paikkakunta: Orivesi

LähetäLähetetty: 13.08.2012 14:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensinnäkin tämä luokkajako. Itse olen aina pitänyt EVK-luokasta nimenomaan sen tasaisuuden vuoksi. Saman seikan takia olisin valmis kannattamaan myös tuuppariluokkaa. Toisaalta jotkut nopeat tai erikoiset EVK-autot on kiva nähdä vielä uudestaan yleisessä luokassa. Mutta ehkä juuri tuo yleisen korvaaminen tuuppariluokalla EVK:n lisäksi olisi tervetullutta muutosta ainakin joskus. Toisi muutenkin luokat enemmän tasavertaisiksi. Kukonkoivua odotellessa...

Toinen asia on sitten tuo päivän pakkolyhentäminen. Toki ymmärrän aivan turhan joutoajan karsimisen kisapäivästä, mutten itse kisojen lyhentämistä yleisön kannalta. Kuljettajat toki joutuvat olemaan paikalla koko pitkän päivän, samoin toimitsijat. Mutta nyt puhutaankin yleisöstä. Kun itse lähden ajamaan välillä pitkänkin matkan kisoihin ja maksamaan pääsylipun, oletan saavani rahoilleni vastinetta. Silloin olen viettämässä leppoista vapaapäivää. Joskus olen joutunut lähtemään esim. lasten takia kisoista kesken kaiken. Olen katsonut esim. vain yleisen luokan ja se on ollut siinä tilanteessa ihan OK. En ole valitellut kenellekään ylipitkistä autokisoista, jos oma aikataulu ei olekaan riittänyt. Yleisössä kun on niitäkin joilla ei ole kiire kotiin. Eihän baarissakaan ole pakko istua aamuneljään asti, se on vain mahdollisuus. Jos kisat aikataulutettaisiin sen kitisevimmän kersan mielenkiinnon mukaan, olisikohan se sitten max kolme lähtöä. Juuri äsken eräs ”pieni” katsomo tuolla brittien puolella oli kaksi viikkoa tupaten täynnä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Valitettiinkohan siellä ylipitkistä kisapäivistä? Kyllä osa kansasta kaipaa myös koko päivän sirkushuvia. Se, että osa yleisöstä poistuu jo aikaisemmin autokisoista (tai baarista) mahdollistaa myös jouhevamman paluumatkan, kun kaikki eivät ole yhtä aikaa tukkimassa teitä (tai taksijonoja).

Kolmas asia on sitten se, miksi jokkiskisoissa ei ole yleisöä. Monta asiaa otetaan aina esiin, muttei mielestäni sitä olennaisinta. Miksi rallikansa taapertaa kilometrikaupalla metsässä päästäkseen siihen yhteen tiettyyn mutkaan? No, koska siinä tapahtuu. Olen huomannut keskustellessani jokkista seuraamattomien kanssa, että ihmiset tuntuvat jakautuvan kahteen leiriin. Osa ei käy jokkiskisoissa, koska ”sehän on semmoista romurallia kun joka lähdössä autoja kaatuu.” Vaikka laji on muuttunut vuosien saatossa paljon, tämä mielipide tuntuu elävän sitkeästi varsinkin varttuneempien mielessä. Osa porukasta sen sijaan tulee katsomaan niitä tapahtumia. Ja isoissa kisoissahan tapahtuu, kun sekä vauhti että yritys on suurempaa. Kun tähän lisätään vielä nopeammat ja siistimmät autot, ei tarvitse miettiä miksi katsomot ovat täysiä. Sen sijaan olen viime vuosina nähnyt useamman kyläkisan, jossa ei ole ollut kerta kaikkiaan kaadon kaatoa. Ei tällaista ollut 20 vuotta sitten. Alustat ovat parantuneet niin paljon, ettei autot kaadu enää helposti ja tämän takia osa sanoo, ettei kisoissa ole enää mitään näkemistä. Vaikka F1- autoihin asennettiin kääntyvät takasiivet ohitusten lisäämiseksi, en kuitenkaan kannata samanlaisia keinoja jokkiksessa kaatojen lisäämiseksi. Sen sijaan on mietittävä onko kyläkisat sittenkin enemmänkin harrastustapahtumia kuljettajille kuin suuria yleisötapahtumia. Näin tuntuu olevan ainakin rokkkirallin puolella, kun pääsylippuja ei ole tai sitten ne ovat todella halpoja. Vaikka jalkapallokin on valtavan suosittu laji maailmanlaajuisestikin, eipä noissa kotimaan kisoissa tunnu olevan kuin kourallinen yleisöä ainakaan huonommalla kelillä. Useimpia meistä kun ei enää saa millään lähtemään mihinkään paikan päälle, kun nettikin on keksitty. Jos asiaa tarkastellaan pelkästään rahan kannalta, on mielestäni täysin oikeutettua korottaa tapahtumien osallistumismaksua niin yleisön kuin kuljettajienkin puolelta, niin nykyiselläkin porukalla saadaan kohonneita kustannuksia katettua. Jos jonkun mielestä pääsyliput ovat nykyisellään kalliita, niin suosittelen käymään vertailun vuoksi vaikkapa lätkämatsissa, elokuvissa tai huvipuistossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)