Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 12.10.2012 19:27 Viestin aihe: |
|
|
Tiedote ei kerro koko totuutta. Näin se menee tulevassa säännössä.
"Vanneleveys on enintään 6,5 ”, kardaani-/etuvetoisilla
autoilla vapaa. Vanteen kääntäminen on mahdollista
kun keskiö jää entiselleen.
Renkaan saa asentaa vanteelle vain rengasnormien
mukaisesti" _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
antti suonvieri
Liittynyt: 28 Maa 2011 Viestejä: 1
|
Lähetetty: 12.10.2012 20:17 Viestin aihe: |
|
|
Jokamiesluokan HARRASTAJAT . Älkää hätäilkö vappu 2013 kun koittaa niin kemorassa saa ajaa millä tahansa renkailla olkoon sitte avon, hankook slicksi, nopeusluokka V,W,Y,Z, vanteen leveys 7,8,9" tai muut kilparenkaat KUNHAN NIITÄ ON VAAN RIITTÄVÄN MONELLA ALLA niin säännöt voidaan kumota. Niinkuin tänä vuonna tapahtui kemorassa. Hauskaa vappua 2013! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 12.10.2012 21:01 Viestin aihe: |
|
|
salmari kirjoitti: |
Moottoriin käytettävää rahamäärää voi taas lisätä muutamalla satasella kun auton hinta nousi ja todennäköisuus saada pitää auto parani. Joku voisi sanoa että mentiin taas askeleen kauemmaksi jokamiehenluokasta. |
Mahdollisuudet köyhällä perusjampalla pärjätä edes joskus pienenee jälleen, kun kilpavarustelu suurenee...
Auton hinta sinänsä ihan oikea, mutta autot vaihtanevat omistajaa entistä vähemmän, koska suojien määrä tuskin tulee vähenemään. _________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrki Siekkinen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 143 Paikkakunta: Jkl Rock City
|
Lähetetty: 12.10.2012 21:49 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Vanneleveys on enintään 6,5 ”, kardaani-/etuvetoisilla autoilla vapaa. |
Loistavaa!
salmari kirjoitti: | Moottoriin käytettävää rahamäärää voi taas lisätä muutamalla satasella kun auton hinta nousi ja todennäköisuus saada pitää auto parani. |
Mitä uutta näihin moottoreihin voi muutamalla satasella hankkia, jolla ne nykyisestään enää paranevat? Jos tekee autoa isompaan kisaan, niin myyntihinnalla ei ole ollut pitkiin aikoihin (ikinä) mitään merkitystä. Enkä jaksa uskoa, että kyläkisojenkaan kalusto muuttuu radikaalisti. Ei niiden viritysaste kasva räjähdysmäisesti, joskaan ei ne siistiydykään yhtään. Ns. "näillä mennään" jatkossakin. Ja se on hyvä niin.
--
Painoluokat on yläpäässä vähän hassusti, mutta kuulostellaan. Eipä sillä, noidenkin kanssa voi elää. _________________ Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 12.10.2012 22:04 Viestin aihe: |
|
|
Eipä tuo painotaulukko käytännössä muuttunut, hienosäätöä vaan.
Minkä auton saa tehtyä 550kg painoiseksi sääntöjenmukaisella varustuksella?
Vannesääntö ihmetyttää kun 7x15 on ehkäpä yleisin alumiinivannekoko ja niitä saa halvalla, paljon hankalampaa ja kalliimpaa on löytää noita 6.5 tuumaisia mutta jos ei koske EVK kalustoa niin sitten OK.
Sääntökirja sanoo lokasuojista nyt:
Lainaus: | Lokasuojien on ulotuttava renkaan reunan yli ja peitettävä vähintään kolmannes (120 °) pyörän kehästä
siten, että pyörän keskeltä kulkevan pystytason takapuolelle
jää vähintään 90 ° peitettä. |
Tuon säännön perusteella vähintään 2/3 autoista saisi korttimerkinnän mikäli sitä edes jossain kisassa valvottaisiin. ja samalla ei tarvitsisi suositella roiskeläppiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.10.2012 05:54 Viestin aihe: |
|
|
Mielenkiintoinen kysymys tuo miten 3:n tarjouksen sääntö tulee vaikuttamaan. Se on tosi kuten on jo kirjoitettukin, yhden tarjouksen tekijän mahdollisuus paranee. Se vaikuttaa sitenkin että määrät vähenee, sekä järjestäjälle jäävä käsittelymaksujen osuus, ehkä noin 10-15%.
Suojatarjouksien määrän autoa kohden määrä niin moni seikka. Se kuinka monta tarjouksen tekijää tähän valjastetaan, ja minkälaisilla oikeuksilla olevia. Sekin, kellä on näitä valjastettavia, ja kellä ei.
Kun ei ole aikaisemminkaan tiedossa paljonko suojia tehdään per auto, tuskin sitä nytkään voidaan kertoa. Siis lisääntyykö ne, vai väheneekö, vai pysyykö ennallaan. Eikä sitäkään voida luotettavasti todentaa vaihtavatko autot enemmän vai vähemmän omistajia.
Autojen vaihtuvuus on kaksiteräinen miekka, tai paremminkin kaksipiippuinen. Kun moni uhraa autoon enemmän kuin auton hinta on, voisi suoda että ei joka kisassa kustannukset olisi tuplat auton hintaa kohden. Säännöt ei pakota panostamaan autoon kohtuuttomia. On jokaisen oma valinta satsaako miten, ja kuinka paljon. Kuitenkin auton menettämisen ”pelko” pitäisi olla kohtuullisen suuri edelleenkin., jotta panostuksen hinta pysyisi jossain kohtuudessa.
Toisen römpsä kestää enemmän merivettä, toisen römpsä saattaa hörpätä vettä jo yhden kisan jälkeen.
Sille ei voida mitään.
Jos en nyt ihan väärin muista, suosittelee rengasasiantuntijat vanteen leveyden suhteen renkaan leveyteen.
Muistaakseni 185/60 renkaalle ei suositella leveämpää kuin 6.5” vannetta. Minimi taitaa olla 4.5-5.0”. Mitä matalampi profiili, se tietty nostaa vanteen leveyden vaatimusta, ja päinvastoin.
Uskon että Askussakin on nyt helpommat säännöt renkaissa. Ettei tulkintoja enää tarvita.
Tuo tiedottaminen tulevista säännöistä ontuu. Tiedotteita kaiketi kirjoittaa henkilöt joilla ei ole kokonaiskäsitystä lajista, eikä säännöistä. Tiedotteita ei tarkistuteta liene kellään, ymmärtävällä. Korjattavaa on siltä osin.
Samaa epätarkkuutta on huomattu muidenkin lajien kohdalla. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuke
Liittynyt: 12 Lok 2012 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 13.10.2012 11:53 Viestin aihe: |
|
|
Omasta mielestä sääntöjä päivitetty kohtuuden rajoissa.
Uusi myyntihintapolitiikka, jos nyt ei ihan kannusta rakentamaan, niin ainakin lieventää autonrakentajilla tuskaa rakentaa uusi auto esim 90-luvun malleista että autokanta uudistuu. Jo pelkän korin rakentamiseen sääntöjen ja tarkoituksen mukaiseksi menee huomattava osa 1400 eurosta. Tekniikkapuolihan on jokaisen oman harkinnan mukaista panostusta.
Kuten joku jo aikasemmin mainitsi, niin huippuautojen rakentajia myyntihinta ei ole häirinnyt ennenkään, niihin laitetaan varmasti se 200 lisää yhtälailla.
Nimim. auton rakentelija |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Rasila
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 12
|
Lähetetty: 15.10.2012 08:47 Viestin aihe: painotaulukkoa |
|
|
olisiko liian vaivalloinen tulkita taulukkoa, jossa olisi painot joka 100cc:n välein? (itellä 1235cc micra jonka saa 600kiloon) esim näin: 1050cc 550kg, 1150/575, 1250/600, 1350/625, 1450/650, 1550/680, 1650/710, 1750/735, 1850/760, 1950/775....jne? alkaisiko taulukko miellyttään useampia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 15.10.2012 21:33 Viestin aihe: |
|
|
No ei paskempi ehdotus ainakaan minun mielestä. En sitte tiiä, kuinka vaikea käytännössä olis valvoa/tulkita, mutta kuitenki on tosiaan melko keveitä uusiaki autoja, jotka on pienellä koneella. Micraankinhan sais laittaa 2250:sen moottorin, mutta sitte pitäis laittaa jo parisataa kiloa lisäpainoja, onko sitte enää kovinkaan turvallista?
Autokanta vois uudistua ja monipuolistua, jos omilla moottoreillaki vois pärjätä edes jotenki, vaikka moottori oiski pieni, kun auton sais vaan minimipainoonsa. Vaaralliset kevennykset on tietysti asia erikseen ja niihin ei saa lähteä kukaan missään milloinkaan! _________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Lehtinen
Liittynyt: 25 Huh 2012 Viestejä: 17
|
Lähetetty: 16.10.2012 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Menee vähän ohi aiheen mutta:
1. Ostotarjouksia 1 kpl/kuljettaja/toimitsija/katsoja. Hinta 20€/kpl ja suojatarjous 10€/kpl, tai kilpailijalle mahdollisuus tehdä maksimissaan 2 tarjousta.
2. Ja "erikoisempana" sääntöehdotuksena, sitä että aloittavan nuortenluokan kuljettajan pitäisi ajaa 3 "onnistunutta" debytanttikilpailua. Ja kun nuortenluokan kuljettaja antaa aamulla ilmottautuessaan debytanttikortin hänen autonsa ei ole myyntivelvoitteen alaisuudessa. Tämä on kuitenkin mahdollista vain jos nuortenluokan kuljettaja ajaa yksin nuortenluokassa! Lajista kiinnostuneet saisivat ajaa kolme kilpailua ja innostua näin lajista ilman että heti seuraavana viikonloppuna pitää lähteä autokaupoille toiselle puolelle Suomea!
Tässä siis viikonlopun saldoa Sastamalalaisten silmin! Hyvää alkavaa viikkoa, ja toivottavasti tämä ainakin herättää keskustelua!
Lähestyin lajipäällikköä tälläisellä sähköpostilla, mutta ilmeisesti se ei ollu tarpeeksi asiallinen koska edes kuittausta siitä että se olisi tullut perille ei ole näkynyt! Ymmärrän kyllä että kiirettäkin on mutta aikaa sähköpostini lähettämisestä on kaksi viikkoa.
Herää kysymys, että eikö kentältä tullut tieto ja näkemykset kiinnostakkaan? Vai lähestyinkö väärää henkilöä?
Niko Lehtinen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 16.10.2012 20:29 Viestin aihe: |
|
|
Minä kun laitoin postia lajipäällikölle (muista kuin säännöistä) , tuli automaattivastaus että on syyslomalla 22.10 asti. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Niko Lehtinen
Liittynyt: 25 Huh 2012 Viestejä: 17
|
Lähetetty: 16.10.2012 20:34 Viestin aihe: |
|
|
Ahaa, no on tainnnu mulla sitten mennä väärään tai vastaushukkua johonkin! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrki Siekkinen
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 143 Paikkakunta: Jkl Rock City
|
Lähetetty: 16.10.2012 21:05 Viestin aihe: |
|
|
ILVES-Joe kirjoitti: | Eipä tuo painotaulukko käytännössä muuttunut, hienosäätöä vaan. |
enint. 2500 cm3 870 kg => 970 kg
enint. 3000 cm3 950 kg => ilmeisesti 1070 kg ?
"Ylipaino on ylivoimaa". Eli pitäisin tuota kyllä enemmän strategisena päätöksenä kuin hienosäätönä (en väitä, että suuntaus olisi sinällään väärin). Toivon kuitenkin, että kisoissa olisi niitä puntareita, ja että niitä koneita joskus avattaisiin. Muuten muutokset koskevat vain niitä harrastajia, jotka haluavat ajaa laillisilla autoilla.
Nikketech kirjoitti: | Lähestyin lajipäällikköä tälläisellä sähköpostilla, mutta ilmeisesti se ei ollu tarpeeksi asiallinen koska edes kuittausta siitä että se olisi tullut perille ei ole näkynyt! |
En ole koskaan saanut AIK:n suunnasta kuittausta 'viesti vastaanotettu'. Olisihan se ihan kiva tieto, mutta todella suurilla yrityksilläkin meno on samanlaista. Soittaja on voittaja. (henk.koht. sain kyllä lajipäälliköltä vastauksen mailiin viikko sitten) _________________ Ei haittaa, jos ei voita. Kunhan ei häviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 01.11.2012 17:44 Viestin aihe: |
|
|
Miksi tuota ovisääntöä ei ole vieläkään voitu kirjoittaa tuonne sääntökirjaan sillain kuin se menee..? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sanna Simontaival
Liittynyt: 22 Lok 2011 Viestejä: 67 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 06.11.2012 21:19 Viestin aihe: |
|
|
mitäs asiakirjoja tarvitsee että voi kilpailla jokamiesluokassa??
jokkistutkinto, voimassa oleva ajokortti (yleinen/naiset)
kun kuulin tuossa huhua että ei välttämättä tarvitse voimassa olevaa ajokorttia vaikka täysi-ikäinen... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|