Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 441 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 16.03.2013 12:03 Viestin aihe: Toimitsijoiden turvallisuus JM-kilpailuissa. |
|
|
Jonkunhan pitää aloittaa tämä aihe kun AKK ei siitä ole aloittanut keskustelua.
Miten parannamme toimitsijoiden turvallisuutta JM-kilpailuissa,,,, rata-alueella?
vai jatketaanko samaan malliin kuin ennenkin? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 16.03.2013 12:22 Viestin aihe: |
|
|
LAJI- JA SÄÄNTÖASIAT
Jokamiehenluokka
Lajiryhmän esitys hallitukselle: Lajiryhmä esitti seuraavaa muutosta sääntökohtaan 2.2. Ratojen määräykset: Ratavalvontapisteessä voidaan käyttää lipun apuna tai pelkästään merkinantovaloa. Mikäli olosuhteet tai turvallisuus vaatii pelkän merkinantovalon käyttöä ratavalvontapisteessä, tekevät siitä päätöksen kilpailun järjestäjä sekä tuomariston puheenjohtaja yhdessä. Tästä pitää olla maininta kilpailun säännöissä tai ilmoitustaululla. Valo ei korvaa ratavalvontapisteen henkilökuntaa.
Hallituksen päätös: Hyväksyttiin esitys valoliputusjärjestelmän käytöstä JM kilpailuista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 16.03.2013 16:08 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä keskusteluja on käyty ja muutoksia tulossa mutta asioiden (Ähtärin tapauksen...) ruotiminen suoritetaan sellaisten henkilöiden kesken joille se kuuluu ja sen ruotiminen ei mielestäni ole foorumilla jossa huudellaan "puskista" ja osa esiintyy nimimerkkien takana.
Edellä oleva päätös on hyvä esimerkki (esimakua???) miten nopeasti tarvittaessa ja halutessaan voi AKK toimia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 441 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 16.03.2013 19:16 Viestin aihe: |
|
|
Ehdotin kirjallisesti asiaan muutosta ja samalla myöskin melkoisen tarkasti uusia toimintatapoja jo yli 5 vuotta sitten.
Myös kahteen muuhun asiaan joita tein kirjalliset sääntömuutosesitykset saatiin muutokset vasta yli 1 vuosi esitykseni jälkeen ja toiseen niistä sain AKK:sta hörönaurut heti esitykseni jälkeen.
On kuitenkin poikkeuksiakin, yhteen ehdotukseeni reagoitiin AKK:ssa välittömästi ja sääntömuutos tuli erittäin nopeasti sääntökirjaan kirjatuksi.
Ähtärissä näytti olevan tärkeintä se kuinka monen gramman auton alle tuleva peite on oltava.
Pitääkö aina sattua jotakin ennenkuin muutoksia alkaa tulemaan
Siirtyihän se iso kivi pois Pieksänmäen radan pääsuoran jälkeisen mutkan ulkokaarteen takaa kun ensin siihen törmättiin tarpeeksi pahasti, onneksi autossa oli keskellä ohjaamoa pystyssä oleva turvakaari.
Rata-alueen kartassa sitä kiveä ei ollut olemassakaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 16.03.2013 21:28 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä. Tarvittaessa noita sääntömuutoksia tehdään nopeasti, ennakointi olisi paras tapa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Esko Reinikainen
Liittynyt: 25 Maa 2011 Viestejä: 71
|
Lähetetty: 18.03.2013 09:12 Viestin aihe: Toimitsijoiden turvallisuus jm-kisoissa. |
|
|
Tuo AKK:n tahojen hyväksymä valoliputusjärjestelmä on hyvä uudistus jm:m sääntöihin. Kuitenkin kun on pelättävissä, että niiden tuleminen radoille monestakin eri syystä, joista laitteiston hinta on ilmeisesti yksi voi pahimmillaan kestää vuosia, olisi hyvä käydä keskustelua siitä mitä muuta asian hyväksi voisi tehdä. Tällöin keskustelufoorumi asiallisin ehdotuksin olisi varsin hyvä apu esim, lajiryhmälle. Foorumilla olisi mahdollisuus eri tekijöillä ilmaista näkökantansa asiaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 18.03.2013 16:07 Viestin aihe: |
|
|
Henkilöitä pitää siellä pisteessä olla valojen lisäksi, toimihenkilöiden turvallisuuteen tuo esitys siis ei vaikuta.
Isot, oikein sijoitetut valot voisi kuitenkin riittää JM-kilpailuissa. Akk.lla on kyllä rahaa jolla voitaisiin nopeuttaa valojen tulemista mutta onko tahtoa l |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 254 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 18.03.2013 18:02 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä valojen käyttäminen parantaa paljonkin ratatuomaripisteen henkilökunnan turvallisuutta kun se valotolppa voidaan laittaa lähemmäs rataa ja henkilökunta voi mennä kauko-ohjaimen kanssa kauemmas siitä alkuperäisestä paikasta.
Omat kokemukset valotolpista ovat positiiviset sekä lipunvarressa ollessa että kuskin paikalla ollessa.
Miten monessa paikassa noita tolppia on käytössä tai saatavissa käyttöön?
Ainakin Botniaringillä noita on ja muutamissa lähialueen kisoissa niitä on käytetty. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viltteri
Liittynyt: 20 Tam 2008 Viestejä: 130 Paikkakunta: Nurmes
|
Lähetetty: 18.03.2013 18:16 Viestin aihe: |
|
|
Saiskohan tässä soveltaa, edullinen ratkaisu:
Jos mahdollista radan keskialueelle ratatuomarille auto suojaisaan paikkaan, akusta kaapelit katkaisijan kautta valotolppaan. Valotolpan tekaisisi vaikka traktorikäyttöön tarkoitetusta LED majakasta, kenties joku taustalevy jos päivä olisi erittäin kirkas. Majakka ja johdot maksaa n 40e per ratatuomaripiste. (tuli tänään bilteman luettelo) Ja jos oikein hurvittelemaan lähtee niin toki sen voi ihan normaaliin irtoakkuunkin kytkeä, veikkaan että yhdessä akussa riittää virta pitemmänkin kisapäivän liputuksiin.
Ei kai tuolle valomajakalle ole annettu missään säännöissä jotain luksimääriä tai muuta? _________________ --Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Markku Kankare
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 272 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 19.03.2013 07:50 Viestin aihe: |
|
|
Moron
Valojen käyttöön suhtaudun hyvinkin myönteisesti. Saataisiin henkilökunta kauemmas radasta vaarallisissa pisteissä, joissa ei aina pysty järjestämään riittävää poistumis/pakenemisreittiä.
Valojen kanssa touhutessa pitää kuitenkin miettiä muutama asia: 1."sekakäyttö" siis lippu-valo pitää sallia, jottei kustannuksia tule liikaa. 2. Miten valoilla hoidetaan keltainen tuplaliputus 3. Mihin valon pitää näkyä: no tottakai kilpailijoille, mutta niiden pitäisi näkyä myös pisteen henkilökunnalle/johtotorniin/aluetuomareille 4. Joku määritelmä valon pinta-alalle/kirkkaudelle pitää saada jottei ratojen varressa nähtäisi ihan mitä tahansa kynttilän tehoisia virityksiä 5. Saisiko valolla korvata vain keltaisen lipun, jonka liputtaminen on ehkä riskialtteinta puuhaa
Kustannuksista: Emppu kertoi Botniaringin valotolpan hinnaksi 300 euroa. Jos tuota haluaisi verrata johonkin, niin tuolla hinnalla ei taida saada edes kunnollista Headsetillä varustettua radiota.
Summa summarum, turvallisuuden eteen kannattaa tehdä hommia. Yksikin turma, vaikka pienempikin on liikaa. Eikä kannata myöskään unohtaa sitä, että turvallisuus on isolta osalta ennakointia.
T. Markku Kankare |
|
Takaisin alkuun |
|
|
samuli kiiskinen
Liittynyt: 17 Maa 2008 Viestejä: 65 Paikkakunta: Joensuu
|
Lähetetty: 19.03.2013 09:23 Viestin aihe: |
|
|
Voisikohan tuon toteuttaa näin. Tuomarit olisi vaikka n. 15m päässä radasta, radan sisäpuolella. Liput olisi radan vieressä telineessä ja niitä käytettäisiin naruilla jotka menisi tuomareitten luokse. Tuommoisen telineen rakentaminen tuskin vaatisi insinööriä. Näppärältä kaverilta siinä tuskin menisi pitkäänkään, ja siinä voisi käyttää ainakin osittain lajin hengen mukaisesti kierrätys tavaraa. Lippuja voisi olla tarvittava määrä ja tässä tapauksessa vaikka ohuesta vanerista tehtyjä, näkyisivät paremmin kun eivät heiluisi tuulessa. Liput voisi tuoda paljon nykyistä lähemmäksikin rataa, miksi ei vaikka radan päälle. En usko että kustannuksetkaan olisi monta kymppiä per lippupiste. Tämmönen tuli ensimmäisenä mieleen kun näin tuon Ähtärin valitettavan tapauksen. _________________ Kulta voitetaan ja hopea hävitään!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 19.03.2013 13:35 Viestin aihe: |
|
|
Mut-palvelu Asko Linnansuu kyseisellä miehellä on jo valmiina ja on noita valoja jo käytetty mailmallakin. Näkyy ainakin noi Askon tosi hyvin mitta on joku n.500x500. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 19.03.2013 13:52 Viestin aihe: |
|
|
Kuulin että ollaan suunnittelemassa ko valojen yhteishankintaa, alueittain.
Minkälaiset nuo yhteishankintavalot olisi, siitä ei minulla ole tietoa.
Tuo malli joka on ollut esillä, "botniaring" on siitä puutteellinen että siinä ei ole valkoisen lpiun valoa. Sen hintakin on varmistamatta.
Kuten jo tehty päätöskin kertoo, on "sekakäyttö" mahdolista, ja tuo valkovalon puute vaati/sallii sekakäytön vielä pisteelläkin.
Hyviä ideoita valoratkaisuksi otetaan vastaan, että saadaan mahdollinen kilpailutus täydelliseksi, ja tiedoksi kaikkialle eri mahdollisuudet.
Tämä on yksi polku turvallisuuden parantamiseksi. Polkuja tulee kevään aikana lisää käytäväksi. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Väänänen
Liittynyt: 21 Kes 2010 Viestejä: 214 Paikkakunta: Lehmo - city
|
Lähetetty: 19.03.2013 14:49 Viestin aihe: |
|
|
vois kuvitella että valkoinen valo voi olla vähän ongelmallinen käytännössä, siis että sävy on sellainen että sen erottuu selkeästi keltaisesta valosta ja näkyy myös kirkkaassa säässä eikä toisaalta sokaise kuljettajia...tiedä häntä kun käytännön kokemusta ei ainakaan mulla ole... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jani Koivunen
Liittynyt: 26 Tam 2008 Viestejä: 42 Paikkakunta: Raum o ai Raum
|
Lähetetty: 19.03.2013 16:39 Viestin aihe: |
|
|
Eikös näissä olis kaikkein järkevin käyttää ihan perinteisiä majakoita?
Neljän rivi, kaksi keltaista, valkoinen (tai jokin näkyvämpi sävy joka tarkoittaa valoliputuksessa valkoista? Sininen?) ja punainen.
Ei mitään ledihommia nyt ainakaan alkuun, vaan vaihtaa vaikka 100W H-polttimot tilalle. Kunnollinen ehjä akku kestää helposti koko päivän tälläsessä käytössä. Myös käyttöä 24V voi olla helppo ratkaisu, näin saa helposti 70W polttimon käyttöön. Ovat myös kestävämpiä kuin 12V polttimot.
Helppo ja halpa tehä ja ei todellakaan ole teknisesti mikään vaikea. Ja näkyy normaalioloissa ihan varmasti.
Näissä olis se hyvä puoli, että näkyy oikein aseteltuna tasan joka puolelle rataa, myös yleisölle ja tuomaritorniin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|