Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Asfalttikunkun rengas asiaa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Teppo Joutsi



Liittynyt: 21 Hel 2010
Viestejä: 28

LähetäLähetetty: 05.04.2013 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo se on hyvä ,että keskustellaan säännöistä jos niissä on oikeesti jotain vikana.. Mutta tämmönen aivan NAURETTAVA itku ,jostain vanteista ja renkaista mitä saa käyttää.. Kerroppas sä Ari-matti mikä sun ratkasus olis ton pohjois-korean tilanteeseen?? Luulen ,että olis helpompi ratkaista se , kun tää kemoran rengassääntö ongelma. ja vähemmän olis varmaan tamppooneita vinossa..Mä en vaan ymmärrä mikä tässä nykyrengassäännössä ja ylipäätään muissakaan jokkis säännöissä on itkun arvoista??Eks tärkeintä oo se harrastaminen ja hauskan pitäminen??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 06.04.2013 07:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lajiryhmä on valmistelemassa kyselyä jossa mahdollisia ja tarvittavia sääntömuutoksia kysytään, vastaavanlaisella nettikyselyllä joka oli viime vuonna.
Kyselyssä on mukana mm tämä "mustat ja pyöreät" ja muutakin ajankohtaista.
Minä henkilökohtaisesti epäilen että taannoin esillä ollutta strategiaa ei kaipaa harrastajista kukaan, voin olla myös väärässäkin.
Uskon kuitenkin että strategia muodostuu toteuttamiskelpoisista tarpeista, ei visioista.
Jos on akuutteja tarpeita sääntömuutoksiin, niiden kanssa voi olla yhteydessä lajipäällikköön.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juha Hytönen



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 443
Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala

LähetäLähetetty: 06.04.2013 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melkein kaikilla on käytettävissä netti, paitsi Pohjois-Korean kansalaisilla Smile joten helpointa ja selkeintä olisi laatia nettiin luettelo JM-käyttöön hyväksytyistä renkaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 06.04.2013 09:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asfalttikunkku on normaali jokkiskisoista poikkeava tapahtuma,jonka väki on suurin joukoin omaksunut.
Puhuttaessa säännöistä AsKun yhteydessä,ei asioita pitäisi yleistää,koska kyseessä on speciaali tapahtuma.
Ehkä rengasasiassa on menty metsään aikanaan jo kun on tiputettu profiilirajaa. Jos minimi profiili olisi vaikkapa 70, niin tämän palstan kirjoittelua ei olisi tarvittu.
Olkoon rengassääntö mikä hyvänsä,niin ei AsKussa voi menestyä,jos ei myös auton alusta ole tehty asfaltille.
Eniten minua huolestuttaakin se,että joku asentaa katusliksit autoon,jonka alusta ei ole "kunnossa",niin ei se myöskään hyvällä pidolla pysy pystyssä.
Muutenhan asfaltille tarkoitetut renkaat ovat mielestäni turvallisempia.
Enkä oikein ymmärrä sitäkään,miksi yhden kilpailun takia pitäisi kirjoittaa koko jokamiesluokan säännöt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juksu



Liittynyt: 20 Hel 2008
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 06.04.2013 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarmo. kun asia on juurikin niinku sen selvästi sanoit että ei koko sääntökirjaa voi yhden kilpailun takia kirjoittaa uusiksi.. mutta oma ehdotukseni olis että voisko tässä kilpailussa soveltaa piikkirengas sääntöä että nämä ns"sliksit"sai ottaa pois ku laittaa normaali renkaat takaisin..
nämä asvaltille tarkoitetut renkaat kun kestävät paremmin ja pitkässä juoksussa näillä renkailla ajo tulee halvemmaksi.
kun itselläkin sulannu noi pehmeät aina alle ja oon joutunu kadella rengas sarjalla ajamaan ei sekään halpa ratkasu oo vaikka renkaan saakin 60e/kpl.
t.juha veikanmaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa Saarinen



Liittynyt: 24 Maa 2013
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 07.04.2013 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rolling Eyes

Miten olis siirtomoottorisääntö asvalttikunkkuhun ja SM-kisoohin. Satakaksvitone pois ja naapurin puimurista 1200 pahanakone tilalle. Ei tarttisi joka kisahan rakentaa aina uutta moottoria, tulis halvemmaksi.



Kyllä tästä sopasta on jo maku lähteny. -.-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marko Kinnunen



Liittynyt: 05 Huh 2011
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 07.04.2013 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokkikseen kuuluu autokauppa kisapaikoilla, ja autoon ne renkaat mitkä siinä on olleet viimeisessä lähdössä. Ratarenkaat ei lisää turvallisuutta, päinvastoin nehän tuo lisää nopeutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vesa Saarinen



Liittynyt: 24 Maa 2013
Viestejä: 3

LähetäLähetetty: 07.04.2013 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Markkis kirjoitti:
Jokkikseen kuuluu autokauppa kisapaikoilla, ja autoon ne renkaat mitkä siinä on olleet viimeisessä lähdössä. Ratarenkaat ei lisää turvallisuutta, päinvastoin nehän tuo lisää nopeutta.


Juurikin näin.

Sitäpaitsi ne liksithän on ens vuoren vappuna jo ylivuotiset. Eihän niillä sitte enää mitää tee, ku vieruskaverillaki on uuret. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 07.04.2013 18:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T.H kirjoitti:
Kannatta lukea sääntökirjaa ennen vastalauseen tekemistä. Eikö teillä oikeesti oo mitään tekemistä vaikka kilpa-autossa kun täällä kirjotellaan ihan päättömyyksiä. Eikä oo kyl hajonnu/murtunut yhtään vannetta multa 20 vuoden aikana, ja oon ajanut jokusen kisan sinä aikana ja myös kaatanut melko kovin. Joten joko riittäisi tää paskan jauhaminen. Puhutaan välillä vaikka että joko Kemorassa näkyy asfaltti/kesakot?


Kannattaisko itekin lukea mitä sielä oikeasti lukee?
Myös lokasuojan levikkeistä per puoli ja renkaan peittoalasta.
Montakohan kuppelia on laikattu liikaa reunoistaan?
SS säännöissä on max autonleveys ilmoitettu.

Kyllä meilläkin on ollut käytössä prässsi vanteet eikä ole hajonnut alle, mutta kun lukee mitä ei ole sallittu on kielletty..

Tuo sääntö ei ole toteutunutkaan 20 vuoteen siitä saakka kun tuli prässivanteet..

Oho, miksi tehdään sääntöjä kun ei niitä valvota?
Ei se itkeminen auta ei ja pilkunviilaja on pilkun viilaja.

Ketuttaa että jossakin ollaan niin pirun tarkkoja ja jossain ei ole mitään väliä.
Miksi kohta pitää olla sitten säännöissä?

Vanteen kääntäminen on mahdollista
kun keskiö jää entiselleen.
Renkaan saa asentaa vanteelle vain rengasnormien
mukaisesti.


Miksi perkele sitä sääntökirjaa ei osata vieläkään kirjoittaa, sitä on nyt 40vuotta harjoiteltu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 07.04.2013 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelleenkään ei ole KIELLETTY raide leveyttä levittämästä JOS lokasuoja sääntöjen mukaan sen peittää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami mäkelä



Liittynyt: 15 Elo 2012
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: 07.04.2013 21:16    Viestin aihe: KUMIA JA BENSAA Vastaa lainaamalla viestiä

KUMI YM SHOW ON TAAS TAPETILLA. TOTTAHAN TOKI KEMORAN KISAT LÄHESTYY.VIIME VUONNA SAIMME NÄHDÄ OMIN SILMIN KUINKA EVK. AUTOT NÖYRYYTTIVÄT TAKAMOOTTORIKALUSTON PUHTAILLA AJOLINJOILLA.SEHÄN TÄSSÄ PAHINTA ONKIN.PITÄISI MUISTAA ETTÄ ELETÄÄN VUOTTA 2013.TAKAMOOTTORI KALUSTON KEHITYS ALKAA OLEMAAN TAPISSAAN. TIETYLLÄ MÄÄRÄLLÄ POLTTOAINETTA EI 16 DESIN KONEESTA SAADA ENÄÄN ENEMPÄÄ TEHOA IRTI.EVK LUOKAN HUIMA VIIMEAIKAINEN PANOSTUS JA KEHITTELYTYÖ ON TUOTTANUT TULOSTA.TÄMÄ TILANNE TULEE VAAN HYVÄKSYÄ NÄILLÄ SÄÄNNÖILLÄ MITÄ TÄLLÄ HETKELLÄ ON.EIKÖ SE AIKOINAAN OLLUT KUPLA KUSKEILLEKIN VITUTUKSEN PAIKKA KUN FIIUT ASTUIVAT KEHIIN! NYT ONKIN LAJIRYHMÄLLÄ PALJON MIETITTÄVÄÄ UUDEMPAA KALUSTOA TULISI SAADA KEHIIN MUKAAN .EI MAHDOLLISTA NÄILLÄ SÄÄNNÖILLÄ.RENGAS SÄÄNTÖÖN SEN VERRAN ETTÄ SÄÄNNÖT ON NYT NÄMÄT MITKÄ ONKAAN.SEN VERRAN OLEN ASIAA SELVITELLYT ETTÄ EI NIITÄ YOKOHAMOJA OLE MONESSAKAAN LAITTEESSA ETTÄ NUKKUKAA YÖNNE VAAN HYVIN JA NÄHDÄÄN KEMORASSA Smile TERVEISIN SAMI MÄKELÄ KAUSTBY 0400-576605
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 07.04.2013 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole kieltämässä hyviä renkaita kuten joku epäili, sitä haluaa moni muu (mm. AKK) ja sääntöjä niiden kieltämiseen yritetään tehdä turhan hankalasti kun olisi selkeitäkin tapoja.

Nykyinen sääntö on hyvä kunhan siitä poistetaan epämääräinen kilparengas määritelmä, jos se DOT tai E löytyy niin sallittu.
Joku haluaa sijoittaa tonnin suorakytkentälaatikkoon kun joku toinen näkee paremmaksi laittaa 500e hyviin renkaisiin, kumpi sitten on oikea ratkaisu on jokaisen oma mielipide ja 1400e myyntihinnan autoista kumminkin on kysymys.

Mieluiten ajan kovavauhtisella asfalttiradalla (kuten Kemoran jokkisrata on) renkaalla joka antaa hyvän ajotuntuman, on johdonmukainen ja turvallinen, sen vuoksi Sunnyn alle laitankin vapuksi Yokohama 048 renkaat joita jää hisse-kadetistani.

Mikä on todellinen nopeusero esim. Yokohamalla ja Uniroyal Rainexpertillä Kemoran ensimmäiseseen kaarteeseen sisään tultaessa?

Renkaan profiilin pienentäminen on yksi askel toivottua kehitystä, 70 profiilin renkaita lienee ollut viimeksi tarjolla uusiin autoihin joskus -80 luvun puolella.
Nykyäään 70 sarjalainen henkilöauton rengas on melkein harvinaisuus.

Raideleveys on vapaa ja ainoa viittaus/rajoitus auton leveyteen on lokasuojien levikkeen leveys joka kiinteällä materiaalilla on 5cm/puoli ja EVK:ssa 7.5cm/puoli, kumista yms. pehmeästä materiaalista saa sitten tehdä vielä lisää niin paljon kuin haluaa.
Takaisin alkuun
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 255
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 07.04.2013 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ettei mene nimimerkin takaa huuteluksi niin ylläoleva on minun kirjoitus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras






LähetäLähetetty: 07.04.2013 22:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos vaakasuoralla alustalla on kaksi pystysuoraa linjaa joiden väli on esim.tehtaan ilmoittama auton leveys + sallittu levikkeiden leveys, niin eikö sääntöjen mukaisen auton pitäisi kulkea tuosta välistä osumatta pystylinjoihin? Jos autossa on ylileveä raideväli niin silloin renkaat osuvat pystylinjaan ja se tekee autosta sääntöjen vastaisen.
Takaisin alkuun
sami kleemola



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 07.04.2013 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Jos vaakasuoralla alustalla on kaksi pystysuoraa linjaa joiden väli on esim.tehtaan ilmoittama auton leveys + sallittu levikkeiden leveys, niin eikö sääntöjen mukaisen auton pitäisi kulkea tuosta välistä osumatta pystylinjoihin? Jos autossa on ylileveä raideväli niin silloin renkaat osuvat pystylinjaan ja se tekee autosta sääntöjen vastaisen.


Niin on se justiin noin helppoa, jopa katsastuksessa todeta.

Määritelee pystyjen etäisyyden levikkeiden reunoista ja kokeilaan sovittaa,jos ei kaikkiin niin pistokokeina katsastuksessa ja pitkin päivää.
Kukaan ei ole niin ovela kun jokkismies että vaihtaa katsastukseen renkaat.

Joskus SM-kisoissa maalattiin pyöriin merkit että huomattiin jos oltiin vaihdeltu.. omat vaikeutensa tälläkin kai katottiin että ekassa lähdössä oli samat kummit.
Vielä kun ottaa astemitan pitkillä viisareilla ja kattoo lokarin ja renkaan peittokulman.

Lokasuojien on ulotuttava renkaan reunan yli ja
peitettävä vähintään kolmannes (120 °) pyörän kehästä
siten, että pyörän keskeltä kulkevan pystytason takapuolelle
jää vähintään 90 ° peitettä.


Tai poistetaan sekin sääntö Very Happy
Ei tämä ole mikään juupas eipäs keskustelu siellä säännöissä tuokin lukee.

Raideleveyden muuttaminen on sallittu voihan sitä muuttaa muutenkin kuin prässivanteilla, mitkä ei nyt ollutkaan suoraan sallittujen listalla.
Senkun levittää napaa ulospäin. Ettii toisen hammastangon tai tekee jatkopalat, ruuvattavat, raidetangon päihin.
Se vanteen kääntäminenkin oli sallittu..

Joissain lajeissa/luokissa on tehty muutamia muutoksia vastaavassa tapauksissa eli sääntöä on muutettu että sääntöjenvastaiset autot saadaan sääntöihin sopiviksi.

Mieleen tulee SM-kemoralla ja seuraavana vuonna paloseinän muutos. Kyllä näitä jokkiksessakin on ollut. Myös tuo ovisääntö.

Eikö nykyinen rengassääntö ole ok, sen nopeusluokan voisi nostaa.
Kun nopeudetkin on noussut sitten 80-luvun..
Olihan se aikaa kun oli nokian tietyt kummit ainoastaan sallitut, olivat silloin tietysti vielä huippumerkit.
Missäs menee ässä renkaat haluaako saako niitä super renkaita enään..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 5 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)