Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 27.03.2013 20:35 Viestin aihe: ..kokemattoman kysymyksiä.. |
|
|
1) Kun nyt tän vuoden säännön mukaan pitää toinen "oviputki" hitsailla kuskin puolelle; täytyykö tämä putki olla juuri saman kokoista putkea kun muutkin kaarien putket? Vai onko haittaa jos hitsailen siihen hieman halkaisijaltaan jämäkämmän putken? Onko kyseisille putkille määritelty kiinnityskorkeutta? Eli saako laittaa suht alas..) ?
2) Kun jätetään ostotarjouksia..ja arpa osuu; onko normaalia, että auto jätetään lunastamatta...eli jos kisoissa tarjoan neljästä autosta ja kaikki sattuisi osumaan arvalla..niin onko epäkohteliasta tai lajin hengelle vahingoittavaa, että jättää lunastamatta, ja antaa arvonnan jatkua..
3) ..tarviis kuplaan 12V starttia..tai sit ne helekatin helat menny sieltä kytkinkopasta, neuvoja?
4) Ja jos joku tarttee Anglian koria, ni löytys (väärä topic)
..kiittää
Heikki Härkönen
Haukivuori |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Helldorado
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 27.03.2013 21:12 Viestin aihe: |
|
|
Sääntökirjasta löytyy vastaukset kahteen ensimmäiseen kysymykseen.
1) Putken tulee olla kylmävedetty saumaton hiiliteräsputki, jonka minimi mitat ovat 38x2,5 tai 40x2 (sääntökirja/tekniikka s.300)
2) Ostotarjous menettelyssä lunastamattomat tarjoukset käsitellään aina niin että arvan saaneella ei ole ollut rahaa sitä lunastaa ja siitä tulee jonkunlainen sanktio.. esim. kilpailukieltoa tms.. (Sääntökirja/jokamiesluokka s. 251-252)[/u] |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 27.03.2013 21:57 Viestin aihe: |
|
|
..eli saumallinenko ei paksumpana kelpaa..pittääkö kaaret olla muka saumatonta putkea nykyjään?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari Hyvärinen
Liittynyt: 15 Lok 2010 Viestejä: 19
|
Lähetetty: 27.03.2013 22:06 Viestin aihe: tollasta |
|
|
Turvakehikossa on saumallisen putken käyttö sallittu, jos putken paksuuden ainevahvuuden nimellismitta
on vähintään 42,4x3,2 mm ja samaa materiaalia käytetään koko turvakehikossa. Tollasta putkee ite laittanu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 27.03.2013 22:20 Viestin aihe: |
|
|
..no hommasin just tota putkee, et laitan siihen kuskin oven toiseks putkeks... ni perkule vie nyt muut vanhat kaariputket vissiin sit pienempätä..etittävä vissiin jostain sitä saumatonta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Helldorado
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 28.03.2013 07:04 Viestin aihe: |
|
|
Jos turvakaari kehikko on kokonaan sitä saumallista putkea niin voit laittaa hankkimaasi saumallista putkea oviputkeksi vaikka se olisi muita putkia paksumpaa. Mutta jos et ole varma turvakaarista niin kannattaa hankkia sitä saumatonta. Sääntökirjan mitat ovat niitä minimi mittoja! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 09.04.2013 21:41 Viestin aihe: |
|
|
Helldorado kirjoitti: | Jos turvakaari kehikko on kokonaan sitä saumallista putkea niin voit laittaa hankkimaasi saumallista putkea oviputkeksi vaikka se olisi muita putkia paksumpaa. Mutta jos et ole varma turvakaarista niin kannattaa hankkia sitä saumatonta. Sääntökirjan mitat ovat niitä minimi mittoja! |
Lainaan tätä keskustelua, kun samat mietteet on ollut mielessä. Muutama vuosi pois kuvioista ja muutama kisoista ostettu auto hallissa ja tarkoitus olis taas kisata tänä vuonna. En löytänyt säännöistä mainintaa oviputken korkeudelle sen kummemmin ja nyt oli akk:n sivut jumissa, joten ei päässyt tarkistamaan. Mittasin myös autossa olleet kaaret ja molemmissa ulkohalkaisija maalit päällä kaarissa n. 42,5 - 42,7mm.
Osaako joku viisaampi kertoa suorilta vastaukset:
1. Oviputki ainoastaan kuskin puolelle ja tarkempaa paikkaa ei määritelty?
2. Miten todetaan vanhoista kaarista saumattoman ja saumallisen ero varsinkin maali päällä jos ulkomitat samat? Jos nyt ei itse, niin esim katsastuksessa.
3. Muistan jossain yhteydessä maininnan reikien poraamisesta putkeen seinämävahvuuden mittaamiseksi... Onko pakollista ja tarpeellista lisäputkien osalta?
4. Onko muita sääntölisäyksiä, kuin "nascar" verkon käyttö kuskin puolella?
Kiitokset sille joka vastailee
Mikko Ikonen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 10.04.2013 09:11 Viestin aihe: |
|
|
Laittakaas tästä asiasta paremmin tietävät vastauksia... _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Helldorado
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 10.04.2013 10:58 Viestin aihe: |
|
|
Asiasta ei sen paremmin ole tietoa kuin mitä sääntökirjassa lukee mutta tässä pari omaa tulkintaa asioista:
1. Oviputki vain kuljettajan puolella pakollinen koska ei ole apukuskia. Tuo oviputken on tarkoitus lisätä kuljettajan turvallisuutta joten sen sijoitus olisi varmaan paras miettiä siltä kantilta. Sitä ei mielestäni ole määritelty tarkemmin.
2. Kaariputkien eroa noiden kahden välillä on vaikea todeta mittaamalla, mutta niinkun sääntökirjassa lukee, ilmoitetut mitat ovat minimi mittoja. Eli jos ulkomitta ja mitattu sisämitta ovat vähintään ilmoitettuissa mitoissa niin ei pitäisi tulla sanomista. Saumallista putkea saa käyttää jos kaaret on tehty kokonaisuudessaan siitä mutta mielestäni jos jotain lisäputkia haluaa laittaa niin saumattoman käyttö on sallittu.
3. Säännöissä lukee, koskien pääkaaria: "Seinämävahvuuden mittaamista varten on 5 cm:n päähän lattiasta ajajan puolelle
porattava 6 mm:n reikä.Reikien poraaminen ei koske luokiteltuja kehikoita." Eli ymmärtääkseni ei tarvitse lisäputkiin porailla. Kannattaa pitää porakone mukana mikäli katsastus haluaa saada mitat putkista.
4. Olen ollut Jokkiksen parissa vasta pari vuotta joten en osaa varmaksi sanoa, mutta jos lukee tekniikan liitteestä ainakin kohdan suojakehikon minimi vaatimukset ja vertaa kuvia omiin kaariin niin luulisi niiden kelpaavan. Toiseksi turvavöiden takakiinnitykseen, jos käyttää lenkkejä tulee niiden olla läpiholkilla kiinnitetty putkeen. Holkin mitat oli: halkaisija 20mm, pituus 50mm ja kierre se 7/16x20 UNF. (Loytyy sivulta 290 liite- J) Muita muutoksia ei koriin ole mielestäni tullut..
Lisätkää/korjatkaa joku jolla tulee muuta mieleen! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jake74
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 135
|
Lähetetty: 10.04.2013 11:31 Viestin aihe: |
|
|
jokkis sääntöissä lukee että: Liite J kohta III Art. 253 mukainen turvakehikko,
noissa sääntöissä sitte lukee: Kohdan 8.3.2.1.5 mukaiset vahvistukset ovat pakollisia autoissa, joiden katsastuskortti on hankittu 1.1.2010
jälkeen.
eli pitääkö jokkiksessakin laittaa nuo pellin palaset jos 2 diagonaalitukea on esim ristiin laitettu tai oviputket on ristissä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 10.04.2013 16:36 Viestin aihe: |
|
|
Ja vielä kysymys katsastuskortin hankkimisesta ja päivämääristä ja sääntöjen muodostumisista. Tarkoittaako ykköskortin hankkimista, vai jos olet hukannut alkuperäisen ja tilaat kakkoskortin, niin muuttuuko säännöt? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 10.04.2013 18:16 Viestin aihe: |
|
|
Ja vielä kysymys katsastuskortin hankkimisesta ja päivämääristä ja sääntöjen muodostumisista. Tarkoittaako ykköskortin hankkimista, vai jos olet hukannut alkuperäisen ja tilaat kakkoskortin, niin muuttuuko säännöt?
Autonrakennus päivä on kakkoskortissa sama kuin alkuperäsessä.Eli jos 1.kortti on esim 1.1-1999 ja hukkaat kortin,niin 2.kortissa tai 3. jne auton valmistus päivä on myös tuo 1.1-1999. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Ikonen
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 54
|
Lähetetty: 10.04.2013 18:31 Viestin aihe: |
|
|
poika kirjoitti: | Ja vielä kysymys katsastuskortin hankkimisesta ja päivämääristä ja sääntöjen muodostumisista. Tarkoittaako ykköskortin hankkimista, vai jos olet hukannut alkuperäisen ja tilaat kakkoskortin, niin muuttuuko säännöt?
Autonrakennus päivä on kakkoskortissa sama kuin alkuperäsessä.Eli jos 1.kortti on esim 1.1-1999 ja hukkaat kortin,niin 2.kortissa tai 3. jne auton valmistus päivä on myös tuo 1.1-1999. |
Tack |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|