Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 441 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 16.04.2013 23:24 Viestin aihe: JM-luokan auto 1650 cm3 = 260 hp. |
|
|
Onko nykyisin mahdollista rakentaa JM-luokan auto 1650 cm3 vierasmoottorisäännöllä johon saadaan 260 hp. (hevosvoimaa)? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 17.04.2013 07:20 Viestin aihe: |
|
|
Lyhyesti, on. Onko siinä järkeä, ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 441 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 18.04.2013 08:06 Viestin aihe: |
|
|
"Järkihän" puuttuu monessa asiassa, varsinkin niissä joissa tekijä pelaa toisten rahoilla eikä omillaan.
Eduskunta ja Valtion Hallintojärjestelmä sekä Oikeusjärjestelmä ja Poliisi ovat hyviä esimerkkejä "järjen" puuttumisesta.
Miten 260 hv. tehoisella 1650cm3 moottorilla varustettu JM-luokan auto tehdään |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 18.04.2013 10:14 Viestin aihe: |
|
|
No jos joku välttämättä haluaa yrittää niin tässä pari vaihtoehtoa:
- Opel CIH lohko, 97mm poraus
- teetetään kampiakseli 55 mm iskulla, joka pysyy nipussa 14500 r/min, max. teho täytyy olla jossain 13000+ kierroksella
- kaikki liikkuvat äärimmäisen kevyiksi
- tehdään 16v-kansi, vakioista ei varmaan löydy riitttävän hyviä
- tehdään 20-30 erilaista kammiosarjaa
- tehdään saman verran pakosarjoja
- myös nokka-akseleita tarvitaan varmaan 5 erilaista ennenkuin homma alkaa hakeutua oikeasti kohdilleen
- hommataan kunnollinen kaasutin tähän imusarjaan
- oikea suorasytkä, ei mallia hukkakipinä
- rakentamiseen 600 tuntia, testaamiseen 300 tuntia
+ hyvät hermot ja lompakko
Tai jos oikein kovasti haluaa haasteita niin VW nelostyypin lohko ja siihen n. 100mm männät, lyhytiskuinen akseli ja muut romut kuten yllä.
Ja eikun rakentamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vesa Launiainen
Liittynyt: 14 Lok 2008 Viestejä: 82
|
Lähetetty: 18.04.2013 15:24 Viestin aihe: |
|
|
taitaa olla yli 1650 kuutioita |
|
Takaisin alkuun |
|
|
timo siltala
Liittynyt: 16 Hel 2012 Viestejä: 1
|
Lähetetty: 18.04.2013 16:03 Viestin aihe: |
|
|
1625.75 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JUSA
Liittynyt: 18 Hel 2008 Viestejä: 96 Paikkakunta: Lappila
|
Lähetetty: 18.04.2013 20:10 Viestin aihe: |
|
|
http://hasselgren.com/engines-for-sale/
Tiedä sitten kun tuohon pistetään kaasarit ni taitaa tippua tehot aikas reilusti... Mut varmaan päästään yli parin sadan?
Mut toisaalta noi kestää vähän turhan kauan ollakseen jokkiskoneita eli teoreettiset mahdollisuudet vois olla jos hiukan enempi ottais tehoa kestävyyden kustannuksella? _________________ Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vesa Launiainen
Liittynyt: 14 Lok 2008 Viestejä: 82
|
Lähetetty: 18.04.2013 20:27 Viestin aihe: |
|
|
vempula kirjoitti: | taitaa olla yli 1650 kuutioita |
Vähän jäi tuo iskunpituuden muutos huomaamatta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
S.K.
Liittynyt: 28 Tam 2008 Viestejä: 40 Paikkakunta: Vähäkyrö
|
Lähetetty: 18.04.2013 21:27 Viestin aihe: |
|
|
JUSA kirjoitti: | http://hasselgren.com/engines-for-sale/
Tiedä sitten kun tuohon pistetään kaasarit ni taitaa tippua tehot aikas reilusti... Mut varmaan päästään yli parin sadan?
Mut toisaalta noi kestää vähän turhan kauan ollakseen jokkiskoneita eli teoreettiset mahdollisuudet vois olla jos hiukan enempi ottais tehoa kestävyyden kustannuksella? |
4A-GEn vakio alakerrallakin päästään 200heppaan ja F:läisis taidetaan parhaimmillaan saada 240heppaa. Ja silti ollaan vielä alle 1600cc |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 18.04.2013 21:43 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | - Opel CIH lohko, 97mm poraus
- teetetään kampiakseli 55 mm iskulla, joka pysyy nipussa 14500 r/min, max. teho täytyy olla jossain 13000+ kierroksella
- kaikki liikkuvat äärimmäisen kevyiksi
- tehdään 16v-kansi, vakioista ei varmaan löydy riitttävän hyviä
- tehdään 20-30 erilaista kammiosarjaa
- tehdään saman verran pakosarjoja
- myös nokka-akseleita tarvitaan varmaan 5 erilaista ennenkuin homma alkaa hakeutua oikeasti kohdilleen
- hommataan kunnollinen kaasutin tähän imusarjaan
- oikea suorasytkä, ei mallia hukkakipinä
- rakentamiseen 600 tuntia, testaamiseen 300 tuntia
+ hyvät hermot ja lompakko
|
Helpommin GM:n tuotteen tekis z18xe kannesta ja 16sv lohkosta. Käytettiinhän vastaavaa konetta rallissa s1600 corsissa, joissa tehot oli 220 tietämillä tehtaan luokittelemilla osilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sakari Anunti
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 45 Paikkakunta: Pello
|
Lähetetty: 18.04.2013 21:44 Viestin aihe: Kaasari |
|
|
Ei onnistu tällä kaasarisäännöllä, muuten semmoisia moottoreita olis tehty jo. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 18.04.2013 21:53 Viestin aihe: |
|
|
..taitaa silti olla kuutioita hieman liikaa..).. 1698.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ari-matti salminen
Liittynyt: 19 Hei 2010 Viestejä: 224
|
Lähetetty: 18.04.2013 22:08 Viestin aihe: |
|
|
Juha Hytönen kirjoitti: | "
Miten 260 hv. tehoisella 1650cm3 moottorilla varustettu JM-luokan auto tehdään |
Käytetään kaaripajalla joku nettiautosta ostettu GTI tyylinen sportti. Käytetään moottoripajalla joku VTEC / 4age tms. ja nostetaan nokalle. Lukko kannattaa hitsata ja poistaa ilmastoinnit ym. turhakkeet.
Kannattaisi kyllä valita isompi kone niin pääsisi huomattavasti halvemmalla noihin tehoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 18.04.2013 22:54 Viestin aihe: |
|
|
1625,757jos piinä käyttää 3,14159 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 19.04.2013 06:00 Viestin aihe: Re: Kaasari |
|
|
NORRA kirjoitti: | Ei onnistu tällä kaasarisäännöllä, muuten semmoisia moottoreita olis tehty jo. |
No tähän ei voi todeta kuin
"Kaikki mitä voidaan keksiä, on jo keksitty." – Charles H. Duell, Yhdysvaltain patenttiviraston pääjohtaja, 1899. "
Kyllä se onnistuu, kaasuttimen kokoahan ei ole rajattu, 2 kurkkua täytyy olla ja läppäakselin suunnassa kaasuttimen täytyy olla 45 mm tai alle. Kaasuläpän ja myös kaasuttimen reiän ei tarvitse oll pyöreä, joten tehdään reiästä vaikka 45 toiseen suuntaan ja 60 toiseen niin kyllä jo alkaa riittämään.
Amerikkalaiset eivät juuri mitään osaa tehdä, mutta kaasuttimet ovat todella kehittyneitä nimenomaan plenum- eli kammiosarjaa varten, joten sinne vaan kaasutinvalmistajiin yhteys niin rahalla alkaa löytymään mitä vaan.
Veikkaan, että kaikkineen yhden tällaisen moottorin rakentaminen kustantaisi n. 30-40 k€.
Tuo iskunpituus oli n. mitta, tottakai kuutiot tehdään täyteen. Iskua vain pitää lyhentää jos aikoo käyttää tuollaisia kierroksia, mäntänopeus tulee muuten liian suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|