Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Ähtärin Talvimestaruus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Heikki Härkönen



Liittynyt: 26 Maa 2013
Viestejä: 314

LähetäLähetetty: 23.02.2014 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täysin samaa mieltä Korpelan kanssa. Asiasta on pyydetty kannanottoa jo 3kk sitten osiossa; Säännöt > vakuutuksesta ! Asiasta on tuolloin jo puhelimitse oltu yhteydessä lajiryhmään, ja pyydetty kannanottoa ja selvennystä asiaan. Tietävätkö itsekään, kuinka asian kanssa toimitaan? > miksi vaietaan, eikä nimellä kukaan lajiryhmän edustaja selvennä asiaa??!! Sitä on ystävällisesti pyydetty niin täällä saitilla kun puhelimitsekin.

Ehdotettu myös, että pystyisikö esim. osanottomaksun kytkemään niin, että sisältäisi automaattisesti vakuutuksen kilpailevaan autoon, että järjestäjä hoitaisi sen niin. Kysytty asiaa vakuutusyhtiöstä, eipä välttämättä olekaan niin yksioikoinen juttu.
Onko jo täälläkin nimellä mainittu mies tekemässä vakuutuksia paikan päällä?

Rantakivessä ei vakuutuksia vissiin kyselty, kuten ei varmaan muuallakaan. Eli jos niin sanotusti nyt normaalisti poikkeavasti esim. Ähtärissä pitää olla vakuutus, eikö se kannattaisi mainita näkyvästi vaikka kisamainoksessa, kisakutsussa yms näkyvästi jossain > koska ehkä taas "uusi asia" keskustelun herättelyyn...ja että ei tulisi yllätyksiä paikan päällä.

Ei vittuiluna, vaan täysin tarkoitettu epäselvyyksien välttämiseksi !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 23.02.2014 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LenniLokinpoikanen kirjoitti:
Kattaako tuo 13€ kaikki vuoden kisat? Vai yhden kilpailun?

Summa ei ole iso jos ajaa muutaman kisan vuodessa, mutta kun ajetaan yli 40 kisaa vuodessa tulee väkisinkin autonvaihtoja ja aina ei lauantaina edes tiedä millä autolla ajetaan seuraavana päivänä.

Miten menetellään tilanteessa kun lauantaina saat auton ostotarjouksella ja menet sillä ajamaan kisaan seuraavana päivänä. Mistä saa vakuutuksen la-su yönä niin että saat siitä aamuksi todistuksen itsellesi?

Itselläni ei ole tuota vakuutusasiaa mitään vastaan kunhan se saadaan järkevästi hoidettua esim. kisajärjestäjien kautta joille voisi maksaa tuon vakuutusmaksun ilmoittautuessa.

Uskaltaudun kritisoida nykyistä toimintatapaa jolla Ähtärin UA julkaisee Facebookissa katkelmia lajipäällikön kannanotosta liikennevakuutukseen jossa hän kehoittaa lyhykäisyydessä kilpailijoita ottamaan liikennevakuutuksen.

Ensinnäkin mielestäni lajipäällikön olisi ollut asiallista julkaista kyseinen kirjelmä vähintäänkin AKK:n sivuilla kun hänen mukaansa asiasta on tullut paljon kyselyä. Toiseksi jonkinlainen info ei olisi pahitteeksi kun lajiryhmä on käsitellyt asiaa marraskuussa jonka jälkeen asiaa ei ole tarkennettu, kun on ollut puhetta että "Lajiryhmä esittää hallitukselle, että jokkiksessa on paljon kilpailuja ja kilpailijoita, joten vakuutuksen ehdot ja toimintamalli tulee neuvotella liiton toimesta. Vakuutus olisi hyvä liittää jollain tavoin kilpailun ilmoittautumiseen ja varmistaa ettei ole päällekkäisvakuuttamista (järjestäjän, lisenssin ja ratayrittäjän vakuutukset)"


Vakuutus on voimassa 10 päivää, kyseisellä autolla.

Kysin Rauno Raittiselta viime toukokuussa FIXUS JM-joukkuekilpailun yhteydessä onnistuisiko LähiTapiolassa järjestäjän vakuuttaa kisaan osallistuvat autot. Silloin ainakin se olisi onnistunut, luulen että onnistuisi nytkin.
On syytä epäillä siis että tälläista vakuuttamismahdollisuutta ei ole edes tutkittu, ainakaan LähiTapiolan kanssa.

Olen samaa mieltä että tiedote olisi pitänyt julkaista liiton sivuilla ja kertoa mitä vaihoehtoja on tutkittu. Mainita myös yhtiöt joiden kanssa on asiaa selvitelty - siksikin että voitaisi tiedustella muiltakin yhtiöiltä kuin liiton sopimusyhtiöiltä.

Olisi kaikken parasta jos vakuuttaminen saataisiin hoidettua keskitetysti ja kilpailukohtaisesti.
Tämä on ykkösvaihtoehto joka pitää ehdottomasti selvittää.

Vakuutuksia saa muistakin yhtiöistä kuin LahiTapiola mutta ehdot on monesti kohtuutomat. Auto pitää vakuuttaa koko vuodeksi jne. Vakuutuksen voi kyllä katkaista välillä, mutta...autot vaihtaa lajissa omistajia useasti yms.

Asiat pitäisi hoitaa niin että se helppoa ja yksinkertaista, eikä niin että se tehdään mahdollisimman vaikeaksi.

On muutamia asioita jotka pitää myös selvittää ja suorittaa:

- miten toimitaan jos auto vaihtuukin juuri ennen kilpailua?
- kuka todentaa kilpailupaikalla että juuri se auto on vakuutettu, kuka siis tarkostaa että vakuutuskirjan ja auton valmistenumero täsmää.
- onko pyydetty Liikkenevakuutuskeskukselta lausunto liikennevakuutuksen pakollisuudesta lajissa..
- sääntöihin pitäisi määrätä myös sekin että vakuutuskirja pitää myös luovuttaa auton myynnin yhteydessä. (kahta liikennevakuutusta ei saisi olla voimassa samalla autolla, se on vakuutuspetos)

- asiassa on viel paljon kysymysmerkkejä, joten onko ohjeistus ollut liian ennenaikainen?
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
mikko peltola



Liittynyt: 22 Hel 2014
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 23.02.2014 16:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos vakuutus on autokohtainen,niin miksi vakuutus todistus ei voi seurata kilpailuissa omistajalta toiselle,kuten katsastuskorttikin?
Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sami Siitonen



Liittynyt: 02 Hel 2012
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: 23.02.2014 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites aikaisemmat kisat tällä kaudella? Onko niissä vaadittu vakuutusta? Omasta mielestäni kyseinen asia olisi kuulunut tulla akk puolesta selväksi jo ennen ensimmäistä kisaa miten toimitaan. Nythän ne ensimmäisten kisojen kuskit ovat todennäköisesti ajaneet ilman vakuutusta saamatta sanktioita. En tarkoita että siitä kuuluisi sanktioita antaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miitri Ketonen



Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 110
Paikkakunta: Lieto

LähetäLähetetty: 23.02.2014 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

laurarakas kirjoitti:
Jos vakuutus on autokohtainen,niin miksi vakuutus todistus ei voi seurata kilpailuissa omistajalta toiselle,kuten katsastuskorttikin?
Question


Jos otat vakuutuksen esim kisapäiväksi niin ei tarvi antaa lappuja mukaan. Taasen niin se ei voi olla että joku maksaa vuoden maksun ja muut ajaa toisen maksuilla Wink
_________________
http://www.mms-racing.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jarmo mellin



Liittynyt: 02 Hel 2008
Viestejä: 127
Paikkakunta: Vammala

LähetäLähetetty: 24.02.2014 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Koska tuo lajipäällikön tiedote muutamalle seuralle on kirjoitettu muotoon:"
Tervehdys JM-ja jäärata-väki",niin julkaisen sen myös täällä.

Kuten varmasti tiedätte Jokkikseenkin on tälle kaudelle tarkennettu,että kilpa-autossa tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus.Liikennevakuutuksen määreet perustuvat liikennevakuutuslakiin.Aiheesta on tullut jokunen soitto Jokkisväeltä ja kyselijöitä kannattaa ohjeistaa kääntymään oman vakuutusyhtiön puoleen. Pohjolastakin löytyy tähän ratkaisu,mutta kun ei saada aikaiseksi ryhmäratkaisua,niin jokainen joutuu jokatapauksessa käymäänomassa yhtiössä tai esim. Osuuspankissa.
Muissakin "suljetun radan" kilpailuissa on liikennevakuutuspakko,esim. rallisprintissä ja kartingissa käytetään kalustossa liikennevakuutusta.Joten varmasti jokaiseen autoon vakuutuksen saa ja myös dokumentin


vakuutuksen voimassaolosta, jonka voi ilmoittautuessa tarkistaa/pyytää esittämään, kuten säännöissämme kerrotaan,nopeuskilpailujen säännöt kohta 9.12. Tämä asia on jokaisen kilpailun järjestäjän syytä infota kilpailijoilleen erikseen vielä ennen kilpailua.

Näin siis kirjoitti lajipäällikkö.
Ts. Enempää tämä meidän palkattu toimistohenkilökunta ei ole saanut aikaiseksi.
Siirtänyt vaan vastuun koko vakuutusasiassa seuroille ja kilpailijoille.


TÄLLAINEN TIEDOTE ON MENNYT mm. ÄHTÄRILLE,ja sen mukaan siellä on toimittu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timo lintunen



Liittynyt: 14 Jou 2008
Viestejä: 124
Paikkakunta: urjala

LähetäLähetetty: 24.02.2014 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisätäämpä valmiiseen soppaan lisää mausteita.
Onkohan lajipäällikkö lähettänyt tiedotteen Ähtärin UAlle ennen vai jälkeen eroilmoitustaan, hups, se olikin salaisuus. voisko Ähtärin UA julkaista sen toisen tiedotteen vielä ylemmältä taholta tulleen.(kyseistä asiaa koskevan)

Mielestäni lajiryhmä on tehnyt jo parhaansa kun 1 jäsen, sekä päällikkö on eronnut, oisko nyt jäsenten syytä kiireesti ottaa yhteyttä liittovaltuuston jäseniin, kokous tulossa, he ovat ensisijaisia henkilöitä käsitteleen tämänlaisia ongelmia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tomi Helenius



Liittynyt: 05 Elo 2013
Viestejä: 3
Paikkakunta: Keikyä

LähetäLähetetty: 24.02.2014 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasta toiseen. Millainen jää siellä mahtaa ollla????
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jarrupenkki



Liittynyt: 28 Hei 2010
Viestejä: 41

LähetäLähetetty: 24.02.2014 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Piiri pieni pyörii... Crying or Very sad Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni vainikka



Liittynyt: 04 Huh 2012
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 24.02.2014 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jampe m kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Koska tuo lajipäällikön tiedote muutamalle seuralle on kirjoitettu muotoon:"
Tervehdys JM-ja jäärata-väki",niin julkaisen sen myös täällä.

Kuten varmasti tiedätte Jokkikseenkin on tälle kaudelle tarkennettu,että kilpa-autossa tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus.Liikennevakuutuksen määreet perustuvat liikennevakuutuslakiin.Aiheesta on tullut jokunen soitto Jokkisväeltä ja kyselijöitä kannattaa ohjeistaa kääntymään oman vakuutusyhtiön puoleen. Pohjolastakin löytyy tähän ratkaisu,mutta kun ei saada aikaiseksi ryhmäratkaisua,niin jokainen joutuu jokatapauksessa käymäänomassa yhtiössä tai esim. Osuuspankissa.
Muissakin "suljetun radan" kilpailuissa on liikennevakuutuspakko,esim. rallisprintissä ja kartingissa käytetään kalustossa liikennevakuutusta.Joten varmasti jokaiseen autoon vakuutuksen saa ja myös dokumentin


vakuutuksen voimassaolosta, jonka voi ilmoittautuessa tarkistaa/pyytää esittämään, kuten säännöissämme kerrotaan,nopeuskilpailujen säännöt kohta 9.12. Tämä asia on jokaisen kilpailun järjestäjän syytä infota kilpailijoilleen erikseen vielä ennen kilpailua.

Näin siis kirjoitti lajipäällikkö.
Ts. Enempää tämä meidän palkattu toimistohenkilökunta ei ole saanut aikaiseksi.
Siirtänyt vaan vastuun koko vakuutusasiassa seuroille ja kilpailijoille.


TÄLLAINEN TIEDOTE ON MENNYT mm. ÄHTÄRILLE,ja sen mukaan siellä on toimittu.



MIKSI liikennevakuutuslaissa on SITTEN tämä pykälä:

2 §

Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä:

1 kohta on kumottu L:lla 16.4.1993/361. (16.4.1993/361)

2) kun sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen; (5.12.1974/898)

3) kun se on säilytettävänä tai korjattavana autovajassa tai korjaamossa tahi muussa liikenneväylistä erillään olevassa paikassa; eikä (5.12.1974/898)

4) kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. (5.12.1974/898)


tuohan kertoo ihan suoraan että sitä ei tarvita!
kuka kusettaa ja ketä nyt?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Anssi Korpela



Liittynyt: 10 Hel 2008
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 24.02.2014 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiinnolla esittelen otteen motocrossin puolelta, jossa yleisesti tulkitaan, että radat eivät ole suljettuja, mutta kas kummaa, kun jotakin tapahtuu ja liikennevakuutuksen pitäisi jotakin korvata:

Kaikkien yhtiöiden on noudatettava lakia sekä yleisesti hyväksyttyä korvauskäytäntöä, jotka määrittelevät, mitkä vahingot korvataan liikennevakuutuksesta ja mitä taas ei korvata. Yleisesti hyväksytyllä korvauskäytännöllä tarkoitetaan tuomioistuinten ja liikennevahinkolautakunnan ratkaisuja, ei mitään yhtiöiden omia käytäntöjä. Eri yhtiöissä ratkaisun pitää siis samankaltaisissa tapauksissa olla samanlainen, eikä se voi vaihdella yhtiöittäin. Kysymys ei myöskään ole liikennevakuutuksen "voimassaoloalueesta", vaan siitä, onko tietyssä tilanteessa kyse ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä vai ei. Ajoneuvo voi samallakin alueella olla jossakin tilanteessa tai toiminnassa liikenteessä ja toisessa tilanteessa taas sitten ei.

Liikennevakuutuskeskus on omalta osaltaan ohjeistanut ao. säännösten soveltamista siltä osin kuin on kysymys liikennevakuuttamisvelvollisuudesta. Tämähän on saman asian toinen puoli, koska jotta voidaan määritellä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin kuuluvat ajoneuvot, on tiedettävä, käytetäänkö niitä liikenteessä eli onko tietty ajoneuvo käyttö sen liikenteeseen käyttämistä ja onko siis tässä yhteydessä sattunut vahinko liikennevahinko. Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta (www.lvk.fi) löytyy mm. seuraava ohjeistus:

"Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.

Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti. Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu aitauksella tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät täytä liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat yleensä vailla eristystä. Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on liikennevakuutuslaissa tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi niitä varten on otettava liikennevakuutus.

Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois."

Liikennevakuutuslain 2 §:n 4-kohdan mukaan ajoneuvon liikenteeseen käyttämisenä ei siis pidetä sitä, että ajoneuvoa käytetäänliikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. Näiden edellytysten täyttyessä liikennevakuutus ei korvaa sattunutta vahinkoa. Molempien rajoitusedellytysten (=liikenteestä eristetty alue JA kilpailu- tai vastaava tilanne) tulee täyttyä samanaikaisesti. Jos vahinko sattuu, on aina kussakin tapauksessa erikseen selvitettävä, onko vahinko 1) sattunut lain tarkoittamalla eristetyllä alueella ja 2) onko samalla kyseessä kilpailu tai harjoittelu tai testaus (vai muu ajelu, huvin vuoksi tms.).Mistään moottoriradasta ei voida kategorisesti sanoa, että se on aina lain tarkoittama muusta liikenteestä eristetty alue tai että se koskaan ei ole. Vahinkotilanteessa selvitetään joka kerran erikseen, miten kilpailu on järjestetty ja onko rata juuri kyseisessä kilpailu- tms. tilanteessa ollut muusta liikenteestä eristetty. Muulla liikenteellä tarkoitetaan myös esimerkiksi jalankulkijoita.

Liikennevakuutuslain 2 §:n tarkoittama eristetty alue on liikennevahinkolautakunnan ratkaisukäytännön mukaan kyseessä silloin, kun "kilpailurata on koko matkalta eristetty siten, ettei alueelle voi päästä liikennettä, joksi katsotaan myös kevyt liikenne eli jalankulkijat ja pyöräilijät". Siis kaikkien ulkopuolisten, myös jalankulkijoiden, katsojien ja muiden kulkijoiden pääsy radalle on pitänyt estää asianmukaisin rakenteellisin ratkaisuin ja turvajärjestelyin. Viimeaikaisessa lautakunnan ratkaisukäytännössä ei esimerkiksi ole pidetty eristämisen kannalta riittävänä, että rata on ollut eristetty lippusiimoin ja alueella on ollut järjestysmiesvalvonta. Sisäradat on kuitenkin useimmiten katsottu tällaisiksi lainkohdan tarkoittamiksi muusta liikenteestä eristetyiksi alueiksi. Tiedossani on esimerkiksi liikennevahinkolautakunnan viime syksynä antama lausunto, joka koski Dynaset Offroad Areenan moottoriradalla sattunutta kahden motocross-pyörän välistä törmäystä. Siinä lautakunta totesi, että asiakirjaselvitysten perusteella kyseinenmoottorirata on kokonaisuudessaan hallirakennuksen sisätiloissa, jonne kulku tapahtuu oven kautta. Tällä perusteella lautakunta katsoi, että kyseessä oli liikennevakuutuslain 2 §:n 4-kohdan tarkoittama liikenteestä eristetty alue, eikä vahinkoja tullut korvata liikennevakuutuksesta. Lausunnonpyytäjä oli lausuntopyynnössään todennut, että kyseinen moottorirata on aina auki ja sinne voi vapaasti kulkea ilman valvontaa, mutta lautakunta katsoi siitä huolimatta, että kyseessä oli laissa tarkoitettu eristetty rata. Tässäkin tapauksessa lautakunta kuitenkin ratkaisun perusteluissa mainitsi, että "eristämistä tarkastellaan kussakin yksittäisessä tapauksessa esitetyn selvityksen perusteella, joka eristämiseen vetoavan osapuolen on toimitettava".

Riikka Patala
lakimies, varatuomari
FENNIA


No, esimerkki ei ole mitä parhain ja ehkä kaukaa haettu, mutta perusidea selviää vakuutusyhtiöiden tulkinnoista ja korvaushalukkuudesta. Kyllä vakuutuksia myydään mihin ja kelle vain, kun tajuaa vaan pyytää. Ei se oo tyhmä joka myy vaan se joka ostaa.

Arvatkaas miten käy, kun joku jokkiskuski alkaa perään sairaspäivärahoja tai muita korvauksia mahdollisen liikennevakuutuksen kautta? Korvauksia kun ei voi saada useasta eri vakuutuksesta, esim. lisenssi ja liikenne.
Itse heitän villin veikkauksen, että rata, jossa vahinko sattuu, täyttää aukottomasti suljetun radan vaatimukset (missä voi järjestää jokkiskisoja ilman, että alue/rata on suljettu?) ja korvaukset määritellään lisenssin vakuutuksesta Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 24.02.2014 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Järjestetäänkö kisa vai ei???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikko Ikonen



Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 24.02.2014 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LenniLokinpoikanen kirjoitti:
Mielenkiinnolla esittelen otteen motocrossin puolelta, jossa yleisesti tulkitaan, että radat eivät ole suljettuja, mutta kas kummaa, kun jotakin tapahtuu ja liikennevakuutuksen pitäisi jotakin korvata:

Kaikkien yhtiöiden on noudatettava lakia sekä yleisesti hyväksyttyä korvauskäytäntöä, jotka määrittelevät, mitkä vahingot korvataan liikennevakuutuksesta ja mitä taas ei korvata. Yleisesti hyväksytyllä korvauskäytännöllä tarkoitetaan tuomioistuinten ja liikennevahinkolautakunnan ratkaisuja, ei mitään yhtiöiden omia käytäntöjä. Eri yhtiöissä ratkaisun pitää siis samankaltaisissa tapauksissa olla samanlainen, eikä se voi vaihdella yhtiöittäin. Kysymys ei myöskään ole liikennevakuutuksen "voimassaoloalueesta", vaan siitä, onko tietyssä tilanteessa kyse ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä vai ei. Ajoneuvo voi samallakin alueella olla jossakin tilanteessa tai toiminnassa liikenteessä ja toisessa tilanteessa taas sitten ei.

Liikennevakuutuskeskus on omalta osaltaan ohjeistanut ao. säännösten soveltamista siltä osin kuin on kysymys liikennevakuuttamisvelvollisuudesta. Tämähän on saman asian toinen puoli, koska jotta voidaan määritellä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin kuuluvat ajoneuvot, on tiedettävä, käytetäänkö niitä liikenteessä eli onko tietty ajoneuvo käyttö sen liikenteeseen käyttämistä ja onko siis tässä yhteydessä sattunut vahinko liikennevahinko. Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta (www.lvk.fi) löytyy mm. seuraava ohjeistus:

"Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.

Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti. Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu aitauksella tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät täytä liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat yleensä vailla eristystä. Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on liikennevakuutuslaissa tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi niitä varten on otettava liikennevakuutus.

Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois."

Liikennevakuutuslain 2 §:n 4-kohdan mukaan ajoneuvon liikenteeseen käyttämisenä ei siis pidetä sitä, että ajoneuvoa käytetäänliikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. Näiden edellytysten täyttyessä liikennevakuutus ei korvaa sattunutta vahinkoa. Molempien rajoitusedellytysten (=liikenteestä eristetty alue JA kilpailu- tai vastaava tilanne) tulee täyttyä samanaikaisesti. Jos vahinko sattuu, on aina kussakin tapauksessa erikseen selvitettävä, onko vahinko 1) sattunut lain tarkoittamalla eristetyllä alueella ja 2) onko samalla kyseessä kilpailu tai harjoittelu tai testaus (vai muu ajelu, huvin vuoksi tms.).Mistään moottoriradasta ei voida kategorisesti sanoa, että se on aina lain tarkoittama muusta liikenteestä eristetty alue tai että se koskaan ei ole. Vahinkotilanteessa selvitetään joka kerran erikseen, miten kilpailu on järjestetty ja onko rata juuri kyseisessä kilpailu- tms. tilanteessa ollut muusta liikenteestä eristetty. Muulla liikenteellä tarkoitetaan myös esimerkiksi jalankulkijoita.

Liikennevakuutuslain 2 §:n tarkoittama eristetty alue on liikennevahinkolautakunnan ratkaisukäytännön mukaan kyseessä silloin, kun "kilpailurata on koko matkalta eristetty siten, ettei alueelle voi päästä liikennettä, joksi katsotaan myös kevyt liikenne eli jalankulkijat ja pyöräilijät". Siis kaikkien ulkopuolisten, myös jalankulkijoiden, katsojien ja muiden kulkijoiden pääsy radalle on pitänyt estää asianmukaisin rakenteellisin ratkaisuin ja turvajärjestelyin. Viimeaikaisessa lautakunnan ratkaisukäytännössä ei esimerkiksi ole pidetty eristämisen kannalta riittävänä, että rata on ollut eristetty lippusiimoin ja alueella on ollut järjestysmiesvalvonta. Sisäradat on kuitenkin useimmiten katsottu tällaisiksi lainkohdan tarkoittamiksi muusta liikenteestä eristetyiksi alueiksi. Tiedossani on esimerkiksi liikennevahinkolautakunnan viime syksynä antama lausunto, joka koski Dynaset Offroad Areenan moottoriradalla sattunutta kahden motocross-pyörän välistä törmäystä. Siinä lautakunta totesi, että asiakirjaselvitysten perusteella kyseinenmoottorirata on kokonaisuudessaan hallirakennuksen sisätiloissa, jonne kulku tapahtuu oven kautta. Tällä perusteella lautakunta katsoi, että kyseessä oli liikennevakuutuslain 2 §:n 4-kohdan tarkoittama liikenteestä eristetty alue, eikä vahinkoja tullut korvata liikennevakuutuksesta. Lausunnonpyytäjä oli lausuntopyynnössään todennut, että kyseinen moottorirata on aina auki ja sinne voi vapaasti kulkea ilman valvontaa, mutta lautakunta katsoi siitä huolimatta, että kyseessä oli laissa tarkoitettu eristetty rata. Tässäkin tapauksessa lautakunta kuitenkin ratkaisun perusteluissa mainitsi, että "eristämistä tarkastellaan kussakin yksittäisessä tapauksessa esitetyn selvityksen perusteella, joka eristämiseen vetoavan osapuolen on toimitettava".

Riikka Patala
lakimies, varatuomari
FENNIA


No, esimerkki ei ole mitä parhain ja ehkä kaukaa haettu, mutta perusidea selviää vakuutusyhtiöiden tulkinnoista ja korvaushalukkuudesta. Kyllä vakuutuksia myydään mihin ja kelle vain, kun tajuaa vaan pyytää. Ei se oo tyhmä joka myy vaan se joka ostaa.

Arvatkaas miten käy, kun joku jokkiskuski alkaa perään sairaspäivärahoja tai muita korvauksia mahdollisen liikennevakuutuksen kautta? Korvauksia kun ei voi saada useasta eri vakuutuksesta, esim. lisenssi ja liikenne.
Itse heitän villin veikkauksen, että rata, jossa vahinko sattuu, täyttää aukottomasti suljetun radan vaatimukset (missä voi järjestää jokkiskisoja ilman, että alue/rata on suljettu?) ja korvaukset määritellään lisenssin vakuutuksesta Smile


Kuusinumeroisen summan vuodessa erilaisia vakuutuksia maksavan kokemuksella voin sanoa, että juurikin näin käy, kuten yllä päätelty. Yleisesti lait ja määräykset eivät ole yksiselitteisiä koskaan, vaan aina pyritään siihen, että tulkitaan kirjoitettua lakia siten, kuin lain kirjoittaja on sen oletettavasti tarkoittanut säätäessään sen. Vakuutuksien suhteen taas asiat menee niin, että vakuutusyhtiö tulkitsee järjestäen sen oman edun mukaisesti.

Jos nyt jo suljetun alueen määre on häilyvä se antaa itsessään vakuutusyhtiön tulkita mahdollinen korvaustapaus itselleen suotuisalla tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 25.02.2014 01:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jge kirjoitti:
Huomenta.

Radantarkastus suoritettiin 18.2.2014 ja kaikki on kunnossa kilpailua varten. Jään vahvuus (kaikki teräsjäätä) neljässä mittauspisteessä vaihteli välillä 42 -45+ cm.

Siispä tervetuloa Ähtäriin kilpailemaan.


Iltaa.

Epäilempä teräsjäätä ja kestävyyttä 5-8 astetta lämmintä ja vesi jään päällä. Laittakee varikko rannalle.

Mitenkähän tarpeellinen on auton alla suojapressu kuin hyvä tahansa, jos vettä on iltapäivällä varikolla paikoin 5-20cm johtuen painumisesta ja railoista.
Kuten aikaisempina vuosina ollut näillä keleillä.

Kyllä vihreet taas tykkää.
Takaisin alkuun
Heikki Härkönen



Liittynyt: 26 Maa 2013
Viestejä: 314

LähetäLähetetty: 25.02.2014 01:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siinäpä otosta "Pohjolan mallista" Ähtärin sivuilta..eikö kandeis jo suoraan laittaa et minimi vakuutuskausi ois vaikka kolome vuotta Laughing , ruppee harrastajaa palevelemmaan... ei tainnu jokkis.netin sivuille infoa tulla muista vakuutusratkaisuista >

http://www.ahtua.fi/talvimestaruus.html


..sit tulevaa jo ajatellen valamiiks; kun alkaa riitely kun vaikka tuo Korpela on ottanu mustan lipun(joka vaikka tarkoittaa sääntörikkomusta kilpailutapahtumassa) kisassa..ajaen kaheksan tonnin viiatilla minun neljän sadan euron escortin lunastuskuntoon.. menen ennen ja jälkeen otettujen valokuvien kanssa vakuutusyhtiöön ja sanon, että miten on mahollista kun kanssakilpailijan "sääntörikkeen" myötä autoni on rikkoutunut, ja jonkun kai siitä minulle pitäisi jotain korvata, tai kun minä ajan sillä viallisella kilpurilla varikolla vahingossa Korpelan huoltoauton kylkeen ja mekatsun jalan poikki, ni liikennevakuutus sanoo, et ei korvata..ei saa rikkinäisellä autolla ajaa..

... kyllä kuitenkin lajiryhmä on mielestäni se elin, jonka asiaa täytyy hoitaa eteenpäin, eikä osoitella sormella pelkkiä palkattuja toimiston tyttöjä... etenkin kun asia ollu tiedossa/ epätiedossa jo hurumykket... oiskohan halukkaita kavereita; otetaan joku viikonloppu parit oluet ja alotettaan sillä, että sääntökirjasta tulloo lyhyt ja ytimekäs..sellanen minkä ymmärtää jokkiskansa... siinä lukkee miten viiattiin laitetaan roiskeläppä, sit siinä lukkee, että asvalttikisassa normaalista poiketen läppiä ei tarvihe... päin helevettiä menny koko homma!! >>> miten mahollista, et Heleniuksellekin annetaan esim. tietoa hänen asioidessaan AKK:n suuntaan, et lajipäällikkö vai kuka lie kertoo et vakuutusSUOSITUSTA !! ..harkitaan.. voi jeesus että..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Kilpailut Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)