Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Timo Mattila
Liittynyt: 07 Lok 2010 Viestejä: 63 Paikkakunta: Vimpeli
|
Lähetetty: 03.11.2014 23:15 Viestin aihe: |
|
|
Tällä säännöllä ei voi ainakaan B asconaan sahata 24v kannesta 16V kantta, kun nelisatasta on valmistettu tuo reilut 400kpl.
Ei kai escortin mk1/mk2 16v mallejakaan ole valmistettu yli 2500kpl? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha-Matti Kontti
Liittynyt: 13 Kes 2008 Viestejä: 22 Paikkakunta: Jämijärvi
|
Lähetetty: 03.11.2014 23:21 Viestin aihe: |
|
|
Nimenomaan selkeitä ja yksinkerteisia linjanvetoja,siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Taatusti kukaan ei halua kisa-aamuna katsastukses väitellä tulkinnoista.
Mielestäni juuri nämä Jaltat,Neckarit,Hansat,Kardaani Minit ja uusikorisesista tehdyt tuupparit ja kardaanit yms, ovat lajin suola ja yks tukijalka millä lajin jatko ja mielenkiinto säilytetään.
Tietysti turvallisuudesta ei pidä tinkiä,mutta sekin löytyy enemmän terveistä lattioista,tiiviistä paloseinistä,asiallisista tankin ja akun kiinnityksistä kuin oikeanlaisista alushousuista.
Ja turha vetää herneitä,oon itsekkin joutunu joskus etuvedon takavaloja katseleen..
Niin ja siit Kokemäkeläis lähtoisen kardaani-kuplan moottorin sääntöjen mukaisesta tilavuudesta Kellohameen tiellä ei oo, pyynnöistä huolimatta osattu tietääkseni vieläkään ottaa mitään kantaa ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarmo mellin
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 127 Paikkakunta: Vammala
|
Lähetetty: 04.11.2014 20:19 Viestin aihe: |
|
|
Kun täällä näitä sääntötulkintoja puidaan,niin otetaan esille tämäkin.Muulle lajiryhmälle olen tämän esittänyt saamatta keneltäkään kommenttia.
Eli onko JM-säännöissä sallittu suorakytkentälaatikko?
Minun mielestä ei ole.
Rallicross säännöissä lukee,että vaihdelaatikko on vapaa,eikä muuta.Silloinhan asia on selvä,ja laatikko on kaikilta osin vapaa.
JM-säännöissä lukee,että vaihdelaatikko on vapaa ja sen välitykset on vapaat.
Ts. siinä puututaan erikseen laatikon sisuksiin,mainitsematta että myös siirtomekanismi olisi vapaa.
Tällöin voidaan olettaa,että tuo vaihdelaatikon vapaus tarkoittaa,että laatikko voi olla mistä autosta tahansa,mutta sisuksista on vapautettu vain välitykset.
Jos tekisin vastalauseen jonkun kytkylaatikosta,niin tuomaristo luultavasti nauraisi minut pihalle,mutta vetoomuskäsittelyssä sääntöjä luetaan pilkuntarkasti,että pitäisikö tuokin tarkentaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tami
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 81 Paikkakunta: Somero
|
Lähetetty: 04.11.2014 23:06 Viestin aihe: |
|
|
niin...suorakytkentäähän ei ole kielletty. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 04.11.2014 23:20 Viestin aihe: |
|
|
Voi elämän kevät Jarmo! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha-Matti Kontti
Liittynyt: 13 Kes 2008 Viestejä: 22 Paikkakunta: Jämijärvi
|
Lähetetty: 04.11.2014 23:30 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä..,mutta ei erikseen sallittuakaan. olen kuullut katsastusmiehen kommentoivan yleisesti linjauksia,"mikä ei ole erikseen sallittua,on kiellettyä".
Tietenkään kytkentää ei voi nyt enää kieltää... se olisi tarvinnut tehdä 20v sitten,ja taas olisi yksi hankalasti valvottava sääntö lisää..
Sääntökirjassahan on vaikka kuinka paljon muitakin tulkinnanvaraisia sanamuotoja... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 04.11.2014 23:47 Viestin aihe: |
|
|
Ei ole kyllä sallittu synkrooni laatikkoakaan EI AINAKA LUE SÄÄNTÖ KIRJASSA |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 04.11.2014 23:56 Viestin aihe: |
|
|
Ja kaikki suorakytkennät voiskin kieltää vaikka 2016 tai 2017 alusta > saadaanpa silläkin ehkä jo kuluja hieman karsittua, ni normilaatikot toimiskin hyvin "tehonrajoittimena"... eiköhän noi kulut jo oo aika lailla karannu lapasesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sittana
Liittynyt: 04 Jou 2008 Viestejä: 168
|
Lähetetty: 05.11.2014 00:02 Viestin aihe: |
|
|
Jos noin tarkalle menee, niin kuinkas rajataan automaattilaatikon sisuskalut? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 05.11.2014 00:13 Viestin aihe: |
|
|
Kerroppa ny heikki miten kytkyjen kieltäminen laskisi kuluja (omituista matematiikkaa)? ja rajaisi vauhteja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kusti
Liittynyt: 08 Tou 2009 Viestejä: 67 Paikkakunta: vaasa
|
Lähetetty: 05.11.2014 00:19 Viestin aihe: |
|
|
Jos laatikko on vapaa ja vielä erikseen mainittu että välitykset on vapaat niin kyllä silloin on kaikki mitä laatikko pitää sisällään on vapaasti muutettavissa, voihan jo se vapaasti vaihdettu laatikkokoin pitää sisällään suorakykennän. Huomatkaa myös että Suomeen on yleensä tuotu karvalakkimallin autot ja muualla on ollut mitä kummallisempia koneyhdistelmiä käytössä, siitä vain selaamaan valmistajien tiedostoja mitä on pellinalle soviteltu tehtaalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heikki Härkönen
Liittynyt: 26 Maa 2013 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 05.11.2014 00:45 Viestin aihe: |
|
|
T.H > jos mä tulen sulta ostamaan kuplan vanhan vakiolaatikon 50 eurolla ... sun hyllystä löytyy vakiolaatikon vierestä laatikko kytkykakkosella, ostan senkin 50 eurolla, eikö niin? Omituista matematiikkaa minustakin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi janhunen
Liittynyt: 27 Lok 2014 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 05.11.2014 01:27 Viestin aihe: |
|
|
Vauhteja alasäin,? voi jumalauta sekos yleisön mieleen on kun kokopäivän ajetaan nu/na keräilyerä vauhtia?? Järki käteen. Monessako kyläkisassa noita kalliita kytkyjä nyt sitten on? Ja millä tulkittet köyhän kytkyn ja sf:pyörän. Tiettävästi ei mun ainakaan tarvitse yhtään saada kustannusta alaspäin mä laitan rahaa sen minkä pystyn ja kun rahat tai kiinnostus loppuu rupean touhuamaan jotain muuta, Ja pystyn ilmottautuun kent escortilla jos ja kun "paremmat" on rikki tai ehkä jopa menneet kaupan. Kukin ajaa semmosella minkälaiseksi kalustonsa haluaa varustella/virittää. Ompa se mahdollisuus kuitenkin jokaisella saada sillä 1400e pihaan pala kultaa sikäli onni suosii. Jos vähänkään valitukselta kerkiää seuraamaan kisoja/tuloksia niin nykypäivänä melko edullisella etuvedolla pystyy pöyhiin kisassa kun kisassa itsensä hyville siotuksille. ja voin sanoo että takaakselin siirto ei vaikuta vähääkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 05.11.2014 05:19 Viestin aihe: |
|
|
Eihän Jarmo tuossa ole kieltämässä suorakytkentää. Jarmo toi yhden esimerkin lisää kuinka "huonosti" säännöt on vieläkin kirjoitettu, ja siten niitä tulkintoja väksinkin tulee. Nuo akselinsiirrot on vastaavanlainen tapaus.
Akselin siirroissa ei kai muuta kuin että ne toteutetaan turvallisuuskin huomioiden, nythän aina ei ole niin. Kuten edellä on kirjoitettukin, ei ne ole keneltäkään pois, ja sen hyödyt on nekin tulkittavissa..
Nämä kaikki siirrot, niin koneen, akseleiden kuin penkinkin pitäisi tarkastella turvallisuusnäkökohdista, ja sen jälkeen tarkeentaa asiat sääntöön. Sääntöjenkin pitäisi kulke ajassa, eikä kymmenen vuotta jäljessä.
Lisäpainoistakin on oma sääntönsä, mutta toteutuuko sekään? Miksi siis tätäkään on sääntöön kirjoitettu? Sääntö on aina turha/huono jos ei sitä valvota / tai se on vaikea tai mahdoton valvoa.
Tuo "2500 auton" sääntökin olisi kaiketi pitänyt kirjoittaa siten että se on voimassa silloin jos auto on omalla moottorilla? Toisekseen tuo "2500" teksti on sijoitettu aivan väärään paikkaan säännöissä. Nyt se on JM-sääntöjen kohdassa 1., kun se pitäisi olla kohdassa 10.1, missä muukin määritys autoille on.
Tuota sekavuutta 2013 poistettiin, ja nyt sitä on taas lisätty _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sami kleemola
Liittynyt: 10 Hel 2008 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 05.11.2014 09:33 Viestin aihe: |
|
|
Olisko niin että välitykset on ollut ensin vapaat jo ajat sitten. Myöhemmin tullut sääntöön että myös vaihdelaatikot ovat vapaat?
Kun ei osata poistaa mitään vaan aina lisätään niin näin käy.
Vaihdelaatikon valmistajan alkuperäinen vaihteen kytkentätapa tulee säilyttää..
Niin kun TH mainitsi myös synkrolaatikko voi olla kielletty..
Jos taas käyttääki vanhaa looraa ei niissä oo eres synkroja onko se kielletty?
Synkat tai ei ne ei rajoita tehoa eikä lisää niitä.
Tuo Timon 2500kpl 12kk kyllä voidaan tulkita Hansanki kohdalla, että sitä pitäisi valmistaa se määrä 12kk aikana.
Jos niin halutaan.. muokattavaa säännöissä on.
Kiva ettiä tietoja valmistusmääristä noista kaikista malleista.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|