Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 01.12.2014 14:28 Viestin aihe: Tarkennus jokamiehenluokan tekniikkasääntöön |
|
|
Tarkennus jokamiehenluokan tekniikkasääntöön
JM-lajiryhmä on käsitellyt jokamiehenluokan autojen akseleiden siirtoa ja esittänyt pykälään 10.8. tarkennusta vuodelle 2016. Akseleita saa siirtää vain 5 cm alkuperäiseltä paikaltaan. Kausi 2015 tulee olemaan siirtymävuosi ja tämä tarkennus tulisi voimaan vasta 2016 vuoden alusta. Toimintatapa mittaamiseen ja autojen alkuperäisten akseleiden paikojen mitat selvitetään kauden 2015 aikana.
Hallitus on hyväksynyt 28.11.2014 kokouksessaan JM-lajiryhmän esityksen.
Sääntöön 2016 muuttuva teksti tulee menemään seuraavasti:
§10.8. Voimansiirto, akselistot ja pyöränripustus
...
Akselivälin muuttaminen on sallittu +- 5 cm rajoissa.
Akseliväliä ja molempien akseleiden sijaintia saa alkuperäiseltä paikaltaan muuttaa enintään ±5 cm.
Mikäli auton vetotapaa (etu-, takaveto) muutetaan, saa akseliston tyyppi muuttua.
Lisätietoja: lajipäällikkö Timo Lampinen, 0207 219 263, timo.lampinen@autourheilu.fi
http://www.autourheilu.fi/41863.aspx _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 01.12.2014 14:39 Viestin aihe: Re: Tarkennus jokamiehenluokan tekniikkasääntöön |
|
|
emppu kirjoitti: | Kausi 2015 tulee olemaan siirtymävuosi ja tämä tarkennus tulisi voimaan vasta 2016 vuoden alusta. |
Onko soutamis-huopaamistouhuista opittu jotain, laitetaan jo valmiiksi ehdolliseksi =) TULEE vai tulisi, no nää on näitä kielipoliisin hommia... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 01.12.2014 14:46 Viestin aihe: |
|
|
Jos meidän tulisi edelleen kiinnittää huomiota tiedotteiden kirjoitusasuun _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 01.12.2014 14:51 Viestin aihe: |
|
|
No eipä sitten tarvitse niitä uusia takamoottoriautoja tehdä. Tyhmä sääntö, ja vielä turhakin. Näillä ohjeilla laji nousuun!
Ja varsinkin mittausmenetelmä kiinnostaa (joku muistaakseni käski katsastushenkilöstön mennä mittaamaan akseleiden paikkoja oviaukon reunasta), täytyykö tässä jo alkaa siirtelemään oviaukkojakin korissa . Tai vaihtaa 2-oviseen koriin neliovisen etuovi, ovi on silloin alkuperäinen...
Kai samalla syynätään sitten autojen kokonaispituudet, ei niidenkään muuttamista missään sallita. Sillai kai. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Teemu Yrjölä
Liittynyt: 24 Hel 2010 Viestejä: 41
|
Lähetetty: 01.12.2014 15:46 Viestin aihe: |
|
|
Taas piiperretään olemattoman asian ympärillä, lisää vaikeasti valvottavia ja ennen kaikkea tulkinnanvaraisia sääntöjä...
tällä saadaan taas monta itkua aamusella itkeä katsastuksessa.
Miksi pitää aina puuttua tämmösiin lillukanvarsiin, kun lajissa isot asiat päin ahteria!
Tämänkin asian vatkaamiseen käytetty aika olisi voitu käyttää vakuutusasian kuntoon saattamiseen ja järkevän/järkevän hintaisen järjestelmän aikaan saamiseksi!
Millaisen järkyttävän kilpailullisen edun tällä akselin siirrolla muka saavuttaa!?!. tuokoon jokainen akselinsa vaikka eri kärryllä kisoihin, jos kokee sen hyväksi.
Nykyaikainen JM-kalusto on jo niin muunneltua, että vaikea on valvoa tämän tyyppisiä asioita.
Omana mielipiteenäni kerron, että katsastuksessa keskityttäisiin enimmäkseen turvallisuuteen vaikuttaviin asioihin. Penkit, vyöt ja Ruostevauriot tärkeimpänä.
Sitten kun nämä on kaikilta osin kunnossa voidaan keskittyä näihin akselin siirtoihin ja lokasuojan reunoihin ja roiskeläppiin yms... piipertämiseen.
Teemu Yrjölä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 01.12.2014 16:08 Viestin aihe: |
|
|
Teemun kanssa samaa mieltä, tätäkö nyt taas haluttiin, katsastusmiehille mittanauha käteen?
Nyt täytyy vissiin sit lyhentää ovea/siirtää oviaukkoo niistä missä on liikaa siirretty akseli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Kokko
Liittynyt: 20 Tam 2008 Viestejä: 23 Paikkakunta: Alajärvi
|
Lähetetty: 01.12.2014 16:19 Viestin aihe: |
|
|
Tuohan tarkoittaa myös sitä että esim. 300-srj volvoon ei saa vaihtaa jäykkää taka-akselia, koska akseliston tyyppi ei saa muuttua jos vetotapaa ei muuteta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussi janhunen
Liittynyt: 27 Lok 2014 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 01.12.2014 16:27 Viestin aihe: |
|
|
no mutta se on tärkeintä että jorkki peltokoski sai mitä halusi. hienoa. kyllä nyt kelpaa tulevaisuudessa katsastella,ei tarvitse kun murehtia että onko sitä perää siirretty 4 vai 6 senttiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko Solkinen
Liittynyt: 21 Huh 2008 Viestejä: 102 Paikkakunta: äetsä
|
Lähetetty: 01.12.2014 17:17 Viestin aihe: |
|
|
Toisaalta tulee ne kolme senttiä vinossa olevat taka-akselit korjattua... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomi Helenius
Liittynyt: 05 Elo 2013 Viestejä: 3 Paikkakunta: Keikyä
|
Lähetetty: 01.12.2014 18:23 Viestin aihe: |
|
|
Kuinka paljon on semmosia kardaani autoja mistä EI ole akseleita siirretty??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ville pudas
Liittynyt: 18 Mar 2013 Viestejä: 19
|
Lähetetty: 01.12.2014 20:59 Viestin aihe: |
|
|
no justii, pari autoa on sitte laittomia 2016 oisivat ny perk. sen verran ällin kans teheny ton tarkennuksen ettei kaikki kardaanit menis hylykyyn esim niinku oli ehdotettu 20cm sääntöä mutta ei nii ei. toivottavasti tämä ei johdu siitä että muutamana vuonna ei tuupparilla ole voitettukaan kemorasa
eikös toi akselistotyyppisääntö ole ollu aina tuola
toivottavasti tämäki sääntö muuttuu vielä monesti ens vuoden aikana siis parempaan suuntaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
S.K.
Liittynyt: 28 Tam 2008 Viestejä: 40 Paikkakunta: Vähäkyrö
|
Lähetetty: 01.12.2014 22:43 Viestin aihe: |
|
|
MK kirjoitti: | Tuohan tarkoittaa myös sitä että esim. 300-srj volvoon ei saa vaihtaa jäykkää taka-akselia, koska akseliston tyyppi ei saa muuttua jos vetotapaa ei muuteta. |
Aika jäykältä tuo vakiokin vaikuttaa...
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 02.12.2014 07:23 Viestin aihe: |
|
|
No tuo yo. kuvassa esiintyvä taka-akseli on De Dion-tyyppinen, mikä ei ole sama asia kuin jäykkä akseli mallia hevoskärry eli hylkyyn vaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarmo mellin
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 127 Paikkakunta: Vammala
|
Lähetetty: 02.12.2014 17:05 Viestin aihe: |
|
|
Tuo ylläoleva AKK:n tiedote on sikälikin virheellinen, että siinä pitäisi lukea,että UUSI lajiryhmä on käsitellyt.
Nykyinen,vielä vuoden loppuun istuva lajiryhmä (ainakaan lopputilistä ei ole ilmoitettu) ei tätä esitystä ole tehnyt.
Kaksi vuotta sitten kun istuva lajiryhmä toimintansa aloitti,oli hallituksen ehdoton vaatimus,että sääntöjen laadinnassa on noudatettava silloisen harrastajakyselyn tuloksia.
Nyt näyttää olevan toisin,kun jopa uusi lajiryhmä on päästetty sorvin ääreen ennen aikojaan. (sitäpaitsi,mikä kiire oli tämän ylivuotisen säännön tekemisellä).
Istuvaa lajiryhmää on tämä akselistoasia puhuttanut koko kauden,mutta lopputulema on ollut, että "laittakoot vaikka katolle, kunhan on hyvin kiinni",
paikkahan on vapaa. (toi oli vitsi)
Mutta menestystä uudelle lajiryhmälle: jaksakaa vääntää! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Tonttila
Liittynyt: 28 Tam 2008 Viestejä: 15 Paikkakunta: Hausjärvi
|
Lähetetty: 02.12.2014 18:12 Viestin aihe: |
|
|
menee iso kasa sierroja ja bemareitakin paaliin.. _________________ niin varmaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|