|
Jokkis.net Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
|
|
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kemora Info
Liittynyt: 21 Huh 2010 Viestejä: 33
|
Lähetetty: 12.12.2015 21:54 Viestin aihe: |
|
|
Näin ex-liittovaltuutettuna voin kyllä kertoa, että liittovaltuustoa informoitiin asiasta kokouksessa AKK:n hallituksen toimesta varsin kattavasti. Päätös asiasta tehtiin ilman äänestystä ja yksissätuumin. Haastavaa tietysti oli aikataulu ja se, kuinka kertoa jäsenistölle ja seuroille ajatuksista tämän projektin takana. Mandaatti jatkaa neuvotteluja suunnitellusta kokonaisuudesta hallitukselle annettiin ja siinä suhteessa pulinat pois, vastuussa olemme me liittovaltuuston jäsenet ( nykyiset ) . Aika näyttää oliko päätös oikea vai väärä. Toivoisin, että meille kaikille autourheilun harrastajille löytyisi sopiva tapa saada kaikki pärinän äärellä olevat yhteisiin rekistereihin, jotta asemamme suhteessa muihin harrasteisiin Suomessa olisi vahvempi ja vakuuttavampi.
Mahtavaa huomata, että autourheilun harrastaminen on kuitenkin monelle se juttu vaikka tavan tallaajalle sen harrastamisessa haasteita riittääkin. ( on aina riittänyt )
Nähdään kisapaikoilla, harraste ja muissakin.
Leevi tais tehdä tästä jonkin iloisen biisinkin..
https://www.youtube.com/watch?v=GBt3YVSK32E&list=RDGBt3YVSK32E#t=0
Jyri Ahonen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.12.2015 06:26 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos siitä että joku edes liittovaltuustosta astuu esiin ja kertoo asioista. Mutta ei tämäkään avannut solmua.
Solmuja on monta, puuttuva avoimuus ja salailu ei ole niistä pienempiä. Luottamus kaikkein suurin. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttti-Pekka Männistö
Liittynyt: 17 Hel 2008 Viestejä: 346
|
Lähetetty: 13.12.2015 06:35 Viestin aihe: |
|
|
Näin tuossa viime yönä unen ja alla tarina, jota joku voi jalostaa jos haluaa!
Umpiperän UA jäsentiedote!
Seuramme jäsenmaksu on tällä hetkellä 20 € ja kattojärjestömme on päättänyt korottaa jäsenten liittomaksun tulevalle vuodelle 19,70 euroon. Seurallemme jäävä osuus on 0,30 € / jäsen, mikä ei kata jäsenestä koituvia kustannuksia. Korotuksen syynä on lehti josta on tällä hetkellä vain ”visioita”.
Aviisin myötä seuramme jäsenmaksun korotustarve on vielä avoin, koska syyskokouksemme on pidetty ja maksut vahvistettu. Sääntöjemme mukaan emme ehdi pitämään kokousta enää tänä vuonna.
Uusi syyskokous tammikuussa, tuntuu ajatuksena hieman koomiselta ja mitä se hieman siinä teki.
Tilanteen olleessa vakaa ns. ”jalat tukevasti ilmassa” voisivat jäsenmaksulapun tultua ne jäsenet jotka eivät tarvitse lisenssiä kattojärjestöltä pitää välivuoden 2016 jäsenmaksun maksamisessa (kannattajajäsenet)
Tämän välivuoden aikana voimme rauhassa tarkastella erilaisia mahdollisuuksia seuramme talouden ylläpitämisen suhteen.
Mahdollisuutena on tuotu esiin mm. perustaa Moottoriurheilun tuki – Umpiperä ry. mihin liittyvät jäseniksi kannatuksen vuoksi mukana olevat. Tuen jäsenmaksu on vain puolet Umpiperän UA:n jäsenmaksusta.
Tukiyhdistys jakaa vuosittain kertyneet tulot lyhentämättömänä Umpiperän kunnan moottoriurheiluseuroille ja harrastajille.
Lahjoitusvarojen käytöstä päättävät tuettujen yhdistyksien syyskokoukset, näin taataan avoimuus ja läpinäkyvyys asiassa.
Mikäli haluat tukea 2016 Umpiperän UA:n toimintaa, voit tehdä sen lahjoituksena suoraan seuran pankkitilille (summa avoin) viitteellä ”toimintatonni”!
Lahjoitettava summa ei saa olla sama kuin seuran jäsenmaksu väärinkäsityksien välttämiseksi.
Jos ja kun tuo uusi lehtinen joskus ilmestyy, se on luettavissa paikkakunnan kuppiloissa, TK:n odotustiloissa, kunnanvirastolla, kirjastossa jne. minne sen toimittavat lisenssin maksaneet jäsenet pari päivää ilmestymisen jälkeen, onhan se tieto muutenkin jo vanhaa.
Umpiperän UA hallitus
Kaikkea sitä sattuu ja ilman pillereitä ja piristeitä!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.12.2015 08:25 Viestin aihe: |
|
|
Kun kaikkea tämä avoimuuden puute, tiedottamattomuus, tietämättömyys ja jäsenmaksukorotus kentällä teettää, on joku pohtinut sitäkin, tarvitseeko toimitsijalisenssin omaava henkilö voimassa olevaa jäsenyyttä?
Mistään säännöstä ei löydy määräystä että toimitsijalisenssin voimassaolo olisi sidoksissa voimassa olevaan AKK:n jäsenyyteen.
Kilpailijalisenssin yhteydessä sääntö puhuu kuulumisesta AKK:n jäsenyhdistykseen. Mitä on kuuluminen, se jää tulkittavaksi tässä(kin) kohdin. (Yleiset määräykset s6.)
Toimitsijoiden kohdalla ei mainintaa ”kuulumisesta”. (Yleiset määräykset s18->)
Nyt viimeistään tämä case pitäisi ottaa vakavasti, kun tälläisiä jo pohditaan! _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Taito Valonen
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 102
|
Lähetetty: 13.12.2015 09:45 Viestin aihe: |
|
|
No kun tätä keskustelua lukee tulee aina vain hullummaksi olisko selvenpää kertoa erotaanko akk:sta vai ei ja tehdään oma kattojärjestelmä missä ajetaan ynnä muuta vai luetaanko näitä ja kuin hiljaisuudessa taas hyväksytään kaikki korotukset ja ollaankuin mitään ei olisi tapahtunut jotenkin arvaan että toi viimeinen tulee olemaan se tämä juttu on kuin suoraan eduskunnasta tehdäänmitä halutaan ja saadaan kansalta anteeksi ja taas kaikki jatkuu ja kaikilla hyvä mieli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapani anttila
Liittynyt: 18 Lok 2012 Viestejä: 7 Paikkakunta: hämeenlinna
|
Lähetetty: 13.12.2015 11:04 Viestin aihe: |
|
|
Olen samaa mieltä. Kuka tai ketkä tarvitsevat oikeasti akk:ta moottoriharrastukseensa? Voisi tehdä joko oman kattojärjestön tai sitten yhdistää voimat jo olemassa olevien kanssa kuten esim. Harrastemoottoriurheilun kanssa?
AKK ei hyödytä tavallisa harrastajaa mitenkään muuten kuin lisenssivakuutuksen osalta.Tuntuu, että AKK vie vain rahaa ja ei kuuntele tavallista harrastajaa. Tarvitsiko kirjata mitkä on Akk:n hyödyt ja haitat
tavalliselle harrastajalle ja seuroille? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jouni ylitervo
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 303 Paikkakunta: jämsänkoski city
|
Lähetetty: 13.12.2015 11:48 Viestin aihe: |
|
|
eikös kannattas yhdistyä koko jokkis porukka jokkis raceen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 13.12.2015 13:38 Viestin aihe: |
|
|
Yksittäinen jäsen tekee johtopäätöksiä omista lähtökohdistaan mutta seurojen on ajateltava kokonaisuutta. Seurojen on ajateltava omaa olemassaoloaan ja sen tominnan turvaamista, parhain mahdollisin keinoin. (Se on muuten yksittäisen jäsenenkin kannalta parasta, että seurat voi kohtuullisen hyvin ja niillä on toimintaedellytyksiä) _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pentti Toivanen
Liittynyt: 05 Jou 2015 Viestejä: 5
|
Lähetetty: 13.12.2015 19:47 Viestin aihe: |
|
|
Jokkis on hieno ja kiinnostava laji ja sillä on paljon kannattajia. Muutama vuosi sitten JR tarjosi jokkisväelle mahdollisuutta harrastaa tätä lajia ilman AKK:n sanelupolitiikkaa. Ei se tarjous vaan oikein ottanut tuulta purjeisiin vaan jengi halusi olla samassa porukassa missä on muutkin autourheilijat "kimiräikkösineen" ja "jarimattilatvaloineen" etc..., ja taas ollaan samassa tilanteessa. Kun ei kerran haluta totaalista muutosta touhuun niin sitten se on vaan hyväksyttävä tämä meininki. Kuka teistä uskoo, että tälläinen kuitenkin varsin pieni jokkisväki saa sananvaltaa AKK:n päätöksenteossa?
Toki tälläinen demokratian esilletuonti tässäkin keskusteluketjussa osoittaa, että asioita halutaan kehittää ja sekin on tietysti hyvä. Ei pelkällä räyhäämisellä ja mielipidepalstan teksteillä asiat tietenkään korjaannu.
Seurojen toiminta on kuitenkin se kaiken A ja O ja kun AKK haluaa viedä ne pienet ja usein ainoat tulot (jäsenmaksut) omaan kassaansa niin seurojen on toimiakseen keksittävä jotain. Ei seuroja tietääkseni mikään laki tai säännökset pakota maksamaan vaikkapa 15 euron jäsenmaksusta 20 euroa keskusjärjestölle? Maksetaan vain se, mikä on välttämätöntä ja käytetään jäsenmaksut oman toimintamme tukemiseen. Toki tuo kahden jäsenrekisterin ylläpitäminen vaatii hieman vaivaa, mutta se on näköjään elinehto seurojen toiminnan kannalta.
Ja varmaan lisenssimaksun hintakin nousee ja kyllä siellä kaavaillaan uusia korotuksia kaikkiin maksuihin, mutta katsotaan sitä sitten... _________________ Puhuisiko paskaa vai pitäisi turpansa kiinni? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KL
Liittynyt: 08 Jou 2015 Viestejä: 10
|
Lähetetty: 14.12.2015 10:57 Viestin aihe: |
|
|
tapsa 42 kirjoitti: | Olen samaa mieltä. Kuka tai ketkä tarvitsevat oikeasti akk:ta moottoriharrastukseensa? Voisi tehdä joko oman kattojärjestön tai sitten yhdistää voimat jo olemassa olevien kanssa kuten esim. Harrastemoottoriurheilun kanssa?
AKK ei hyödytä tavallisa harrastajaa mitenkään muuten kuin lisenssivakuutuksen osalta.Tuntuu, että AKK vie vain rahaa ja ei kuuntele tavallista harrastajaa. Tarvitsiko kirjata mitkä on Akk:n hyödyt ja haitat
tavalliselle harrastajalle ja seuroille? |
Tämä on täysin väärä käsitys keskusjärjestöistä. Kyllä jokaisessa urheilulajissa tarvitaan keskusjärjestöä ja mitä vahvempi se on, niin sitä paremmat mahdollisuudet lajilla on kehittyä. Vahvuus ei suoraan tarkoita jäsenmäärää. Nämä jokkis racet ja harrasterallit ovat autourheilun käenpoikasia, tulevat toisen pesään syömään. Molemmat ovat kopioineet säännöt AKK:n laji- ja teknikkasäännöistä. Ei ole resursseja tehdä omia, ainoastaan jotakin hienosäätöä. Lisäksi jokkis racessa jopa edellytetään AKK:n sääntöjen noudattamista, AKK:n katsastuskortti on annettava auton myynnin yhteydessä, miten toisen lajiliiton paperit kuuluvat toiselle? Tulevaisuudessa on mielenkiintoista nähdä kunka F-Cup hoitaa sääntöasiansa harrasterallin alla. He eivät voi käyttää F-ryhmän nimeä, se on AKK:n. Luokitustodistukset, katsastustodistukset, kilpailusäännöt, tekniikkasäännöt, nastasäännöt, rengassäännöt sääntöjen valvontaorganisaatio. Kyllä tekemistä riittää...
Nyt puheena on se, että mitenkä keskusjärjestöä johdetaan. Peiaatteessa järjestelmä on hyvin demokraattinen, seuran jäsenet valitsevat seuran hallitukse, seuran hallitus nimeää edustajat alueen kokouksiin, joissa valitaan liittovaltuuston jäsenet ja he valitsevat hallituksen. Hallituksen puheenjohtajan valitsevat seurat suoraan ilman välikäsiä. Demokratia toimii ja on tyypillinen edusteuksellinen demokratia. Aikojen saatossa autourheilijat ovat keränneet kohtuullisen omaisuuden. AKK-Motorsport ry:n omapääoma on noin 1,5 m€ ja sen kokonaan omistaman AKK-Sport Oy:n noin 2,0 m€ ja näiden yhteensä omistaman kiinteistöyhtiön n. 0,5m€. Omaisuutta on siis n 4m€. Tämä omaisuus on nyt hupenemassa huonon johtamisen seurauksena. Suurimman omaisuuden hallitsevan Sportin omaisuutta hoitavat hallituksen puheenjohtaja (Pakari), toimitusjohtaja (Lehmonen) ja heillä on apunaan talous- ja hallintojohtaja (Häkkinen) ja talouspäällikkö ( Olkinuora). Tämä on se porukka, jonka varassa meidän harrastajien omaisuutta hoidetaan. Nyt tämä porukka on saanut aikaiseksi miinusmerkkistä tulosta. Normaalisti yrityksen omistaja huolestuu, mikäli hänen omaisuuttaan ei hoideta asianmukaisesti. Osakeyhtiössä tämä tapahtuu yhtiökokouksen välityksellä, jossa omistajilla on valta. Nyt tämä valta on omistajan AKK-Motorsport ry:n puheenjohtajalla (Pakari). Siis hän valvoo itse itseään.
AKK-Sports Oy on perustettu rahoittamaan AKK-Motorsport ry:tä ja osakeyhtiömuotoisena se pystyy ottamaan riskejä Motorsporttia paremmin. Tällöin olisi tietenkin luonnollista, että tämä kustannustoiminnan riski myös hoidetaan sitä varten perustetussa yhtiössä. Siellä on (ainakin teoriassa) talousalan ammattilaisia toisin kun Motorsportissa, jossa henkilökunta on pääsääntöisesti sportti-ihmisiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Maijala
Liittynyt: 10 Tou 2012 Viestejä: 12
|
Lähetetty: 14.12.2015 17:45 Viestin aihe: |
|
|
No mielestäni tässä hamun hommelissa ollaan siksi perustettu uusi keskusjärjestö koska sääntöjä muokkailtiin täysin mielivaltaisesti kuten nytkin ollaan tekemässä. Tähän käenpoikasena olemiseen mielestäni olisi ollutkin täysin järjetöntä simmailla sääntöjä vaan sen takia että ois ollu "omat säännöt" nythän voimma ajjaa samolla autoilla käytännössä molemmissa kisoissa. Tuskin noissa muissakaan sääntöjä ollaan erikoisemmin muokkailemassa vaa meinaako edellisen kirjoittaja että vaikka nastojen kokoa tai määrää muutettaisiin niin sitte molemmille pitäs olla omat renkaat ja sekös sitten olisi halpaa minusta aika järjetöntä. No ettei tulisi maratooni kirjoitusta niin tuossa yrityksessähän voisi eri lajit hajottaa omiksi osakeyhtiöiksi ja jakaa varannon sen mukaan mikä olisi järkevä jakoperuste ja antaa niiden pyörittää talouttaan miten parhaakseen näkee voisi olla ihan mielenkiintoista nähdä miten mahtais käydä. toivotaan että tämä laji säilyisi kuitenkin edes likimainkaan nimensä veroisena kilpa-autoilu luokkana onhan nuita akk.n alla luokkia johon saa menemään tuota rahaa jos sitä on lakkarit täynnä. Jään mielenkiinnolla odottamaan ees kesää ajelenko käenpoikana vaa urheiluautoilijana vaikko ollenkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jake74
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 135
|
Lähetetty: 14.12.2015 19:39 Viestin aihe: |
|
|
harrasterallissa ei luokitustodistuksia ei tarvi, siellä voi ajaa luokittelemattomalla autolla
mun käsittääkseni voi jopa vierrasmoottori autollakin ajaa jos se täytää trafin määrään muutos säännön. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 441 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 14.12.2015 23:47 Viestin aihe: |
|
|
Montako maksettua JM-luokan lisenssiä on tällä hetkellä Suomessa ja millainen euromäärä niistä kertyy?
Miksi pitäisi tehdä uusi lehti jos jokaiseen Hanaa lehteen saisi edullisemmin esim. 6 sivua AKK:n tiedotteita, lopuille löytyisi varmaankin paikka AKK:n nettisivustolta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 15.12.2015 08:00 Viestin aihe: |
|
|
AKK-Sports Oy on perustettu tuottamaan ry:lle varoja jotta esimerkiksi jäsenmaksut eivät kohoaisi.
Tämä strategia ja tieto löytyy liiton sivulta, ja on siis edelleen voimassa.
Nyt markkinointiyhtiön kädet on kuitenkin sidottu KymiRing Oy ympärille. Markkinointiyhtiöllä on 31% osuus ja tietenkin sitoumusvastuut kyseisen yhtiöön.
Ratakompleksin ensimmäisen vaiheen rahoituskehys on noin 22milj€. Valtionosuudeksi on kaavalitu 7 miljoonaa euroa, josta myönnettyjä varoja on tällä hetkellä noin 3milj€.
Loput rahoituksesta koostuu lainoista, sijoituksista ja omarahoitusosuudesta.
Siis ainakin 15 miljoonaa on vielä tietämättömissä. Paljonko tästä omarahoitusosuudesta tulee markkinointiyhtiön järjestettäväksi ja paljonko lainamiljoonista tulee markkinointiyhtiön vastattavaksi? Ja käytetäänkö mitä liiton omistamia, myös välillisiä omaisuuksia lainojen ja rahoituksen takauksiin?
Kaikki tämä on omistajilta (seuroilta) piilossa. Uskoisin että liittovaltuustokaan ei tiedä juuri mitään (voi syyttää siitä vain itseään). Tietääkö liiton hallituskaan kaikkea?
Tiedämmekö yhtikäs mitään mitä ”omaisuudellamme” touhutaan?
Tiedämmekö sen että markkinointiyhtiö on sitonut itsensä ja omistajansa useiksi vuosiksi, ehkä jopa kymmeniksi hankkeeseen jonka tulouttavat vaikutukset ovat kauniiden puheiden varassa.
Tuloja tuolta Tillolan metsistä tuskin tulee koskaan, eli markkinointiyhtiön taholta ei ole odotettavissa apuja liiton toimintaan, tuskin koskaan.
Rinkulan lähtölaukaus piti olla jo joulukuun alaussa, ei pamahtanut. Seuraava laukaus on kaavalitu helmikuulle, pamahtaako jo silloin? Vai pamahtaako tämä hanke alkutekijöihinsä?
Moto GP on kuulemma ensimmäinen iso kisa joka siellä ajetaan. Tietävät kertoo että ei ole, ei koskaan, joten ajetaanko tuolla koskaan?..
Kun rahoitusta ei ole saatu kasaan, ja juuri siitä syystä lähtöpaukkua ei ole ammuttu. Mitä tämä on maksanut meille jo tähän mennessä, siitäkään ei hajua..
Toinen tarina olisi surullisen "kuuluisa" KITI. Tosin siinä ei puhuta kuin puolenmiljoonan alaskirjauksista...
Uutta tehdään, sen kustannuksista, ei niistäkään tietoa.
Moottoriliitto viskasi KITIn hevonkuuseen, toimimattomana. Tekevät itselleen uutta, jättivät nörttimme puuhastelemaan keskenään himmeleidensä kanssa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttti-Pekka Männistö
Liittynyt: 17 Hel 2008 Viestejä: 346
|
Lähetetty: 15.12.2015 09:25 Viestin aihe: |
|
|
Tämä jupina saadaan päätökseen yhdellä nuijan kopauksella kun Sports toteuttaa strategiaansa.
”Jäsenistön maksujen korottaminen tulevaisuudessa nähtiin kestämättömäksi kehitykseksi ja liitto tarvitsi instanssin, joka voi harjoittaa liiketoimintaa ja tätä kautta tuottaa taloudellista hyötyä omistajilleen”.
Nyt olemme seuroissa tuossa kestämättömässä tilanteessa. Osa pienistä seuroista on väläytellyt jopa toiminnan lopettamista kokonaan tehtyjen päätösten vuoksi ja muutamissa seuroissa on alkanut ”jäsensuunnittelu”, joka tulee viemään jäseniä kattojärjestöltä.
Eilen sain viestiä siitä, että eräs seura kehottaa kannattajajäseniään pidättäytymään jäsenmaksun maksamisesta 2016 (hieman toista sataa).
Sports maksakoon nyt ensimmäiset kolme vuotta tuon mediauudistuksen kustannukset kun sitä rahaa näyttää vielä toistaiseksi olevan, tosin hupenee luvattoman nopeaa vauhtia..
Mikäli tuon kolmen vuoden aikana jäsenmäärät suorastaan ”räjähdysmäisesti” kasvavat lehden ansiosta, niin harkitaan asiaa uudelleen seuratasolla..
Suunniteltu jäsenmaksun korotusmalli toimii kuin valtion bensaveron nosto, raha saadaan käyttöön pikavauhdilla perusjäsenistöä rokottaen ja riskin kanatavat jäsenet – sori siitä, se ei nyt riitä!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)
|