Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 07.10.2009 07:35 Viestin aihe: |
|
|
Kannattaisi olla enemmän huolissaan radoista. Autot pääsääntöisesti kestää kyllä menoa. Mutta se wanha sanonta pitää paikkaansa "Ei se vauhti tapa vaan se äkkipysäys"
Mietitäämpä hetken aikaa minkä näköisiä radat ovat, laitetaan oikein silmät kiinni ja annetaan mielikuvituksen lentää.....juu ei tainnut kenellekkään tulla mieleen esim. kemoran tapaiset laajat ulosajoalueet joissa ei tule penkka tai puu heti vastaan. En sano etteikö autoissakin olisi varaa, mutta kyllä tuolla ratapuolella saataisiin aika paljon jo turvallisuutta aikaan. Mutta siinäkin on se suuri ongelma että monella radalla ajetaan vain se yksi kisa vuodessa ja järjestävän seuran intressit on yleensä rataa kohti vain se että raivataan risut pois että ratatapahtumat näkyy maksavalle yleisölle, ja eipä paljon muuhun ole varaakaan. Seurat kun pyörii näillä nykyisilläkin ostotarjouskäytännöillä juuri ja juuri omillaan. Eli oma ehdotukseni tässä kärjistyneessä tilantteessa. Jatketaan vahoilla turvavaruisteilla. Ja nykyisillä tekniikkasäännöillä mutta muokataan ratoja, se mistä se raha siihen on sitten asia erikseen. Sitä on täällä turha alkaa vetvomaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Toni Rask
Liittynyt: 30 Tam 2009 Viestejä: 16 Paikkakunta: Salo
|
Lähetetty: 07.10.2009 07:49 Viestin aihe: |
|
|
Empulle sen verran että nykyään käytetään samoja kuplan vaihteistoja kuin ennen. Joten jos on sama välitys niin esim jos kone kiertää 8000rpm niin huipponopeus siinä kohtaa on sama on siinä koneessa sitten 130hv taikka 170hv..
Mutta välitykset on lyhentyneet ja moottorien puristus kasvanut(eli aikasemmin koneet kiertäny paremmin, mikäli tehty oikein) eli periaatteessa autojen teoreettinen huippunopeus olisi laskenut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 07.10.2009 10:50 Viestin aihe: |
|
|
Vai niinkö se oikeasti onkin..hmm...sitten tutkatkin on tehostuneet ja näyttävät ehkä vuoksi suurempia nopeuksia
Taidanpa olla kovinkin tyhmä. Onneksi on viisaampia joukossa _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikko Koivusalo
Liittynyt: 05 Hel 2008 Viestejä: 123 Paikkakunta: Ylistaro
|
Lähetetty: 07.10.2009 12:32 Viestin aihe: |
|
|
petedad kirjoitti: | Eli oma ehdotukseni tässä kärjistyneessä tilantteessa. Jatketaan vahoilla turvavaruisteilla. Ja nykyisillä tekniikkasäännöillä mutta muokataan ratoja. |
Ideaa... Jos nykyisillä radoilla on jonkilaisia hidastus shikaaneja pitää ne heti poistaa ja mutkat oikoa että vauhtia sais enemmän, joillakin radoilla pääsuoratkin satoja metrejä.... Tuloksena on Crossi-radan tasoisia paikkoja joissa ei lähdön jälkeen tarvi(kartaanilla ja vakiolaatkolla) pudottaa kolmosta pienemälle... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 07.10.2009 14:43 Viestin aihe: |
|
|
Emppu 94 suomen mestarilla oli 134 hevosta ja on varma että ei ole 184 hevosista laillista takatuupparia tänä päivänä ja sellainen kardaani missä on oikeasti edes 210 heppaa on huippu! Mutta tämä on taas karannut eli voiko varuste asiaan vielä vaikuttaa vai pitääkö kartoittaa omaa organisaatiota jokkikselle??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 07.10.2009 15:19 Viestin aihe: |
|
|
Neuvotteluryhmä on vastustanut varustesääntöä. Lähettänyt liittoon kirjelmän. Se että vaikuttaako se(kään) asiaan, tulee nähtäväksi marraskuussa.
Tietooni tulleen mukaan ensivuosi mennään pääsäänöisesti samoilla säännöillä kun tänä vuonna - säännöt on "jäädytetty".
Liiton JM-tulevaisuustyöryhmä on lopetettu. Syynä kai että se ei ole toiminut lainkaan.
Huhuina liikkuu että lajin tiimoilta tullaan avamaan kysely harrastajille, liiton toimesta.
Se mitä siinä kysytään on tietämättömissä. Kyselyillä tuppaa vaan oleman se ilkeä piirre että kysytään siten että saadaan haluttu vastaus.
Jäädään odottelemaan. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
raketti77
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 07.10.2009 16:02 Viestin aihe: |
|
|
Mutta välitykset on lyhentyneet ja moottorien puristus kasvanut(eli aikasemmin koneet kiertäny paremmin, mikäli tehty oikein) eli periaatteessa autojen teoreettinen huippunopeus olisi laskenut.[/quote]
Höpö höpö.Jokainen joka ei katso asiaa värilasien läpi tietää että niin tehot kuin vauhditkin on kasvaneet,ja sitä myöten riskit.Täytyy myös muistaa että AKK:llakin on vastuunsa.Entä jos joku/jotkut vammautuu loppuiäkseen?Kuolee?Mitkä on taloudelliset vastuut,mitkä moraaliset ja mitä se tekisi tämän lajin imagolle?Tämäkin asia meni taas riitelyksi muutama viiattimies vs. muut.Ei tämmönen edistä meidän asiaa yhtään eikä pelasta tätä lajia.Olen sen aikaisemminkin todennut että luokkia Suomessa riittää jos haluaa panostaa rahaan/suurempiin nopeuksiin.Tämä on JOKKISTA,hei haloo!Ei lajin tulevaisuutta voi rakentaa jonkun yksittäisen ryhmän etujen mukaisesti vaan kokonaisuutena. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jalmari
Liittynyt: 29 Tou 2008 Viestejä: 29
|
Lähetetty: 07.10.2009 16:55 Viestin aihe: |
|
|
Eikö se vastuu ole aika tasan nolla, jokainen kuljettaja kai allekirjoittaa kilpailuaamuna osallistuvansa omalla vastuullaan kilpailuun. Lisenssin vakuutus kattaa mitä kattaa. Kyllä sitä ennenkin sattui ja tapahtui kisoissa kun kuuntelee vanhojen jäärien juttuja, mutta silloin ei itketty jos vähän niskaa kolotti. Miehet oli rautaa ja autot peltiä. Niin ne ajat muuttuu. Ei ollut pientä äänekästä vähemmistöä netissä itkemässä kun sillä vakio-autolla ei pärjää ja sen takia täytyy muuttaa sääntöjä.
Ajovarusteet ovat riittävät tällä hetkellä, aikaisemmin mainittu korin kunnon merkitys olisi tärkeämpi ja silikoonilla hitsaamisen voisi jättää tekemättä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
raketti77
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 07.10.2009 19:35 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä,tuosta korien kunnon arvioimisesta ollaan kyllä samaa mieltä.Tuskin minä tai muutkaan täällä vaaditaan niitä hansseja ja alusasuja,muistetaan että AKK:stahan tämä koko rumba on lähtösin.Ehkä tuosta edellisestä viestistä ei käynyt selväksi että yritin selittää tätä asiaa siltä kantilta kuin siellä kattojärjestössä mahdollisesti nähdään.Mutta kuitenkin osa kuskeistakin on sitä mieltä että aletaan olla riskirajoilla vauhdin suhteen varsinkin kun katsoo millaisia hyttejä osa on.Riskitön elämä on tylsää ja ainahan autourheiluun niitä liittyy mutta kai niitä voi yrittää minimoida vauhdin siitä liikaa kärsimättä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 07.10.2009 20:22 Viestin aihe: |
|
|
Se on kyllä varma, että autojen korien lahoamista voisi tarkkailla PALJON paremmin. On nähty jos jonkinmoista viritystä, jossa ei varmasti HANSit ja kalsarit auta, jos kaaret repeytyy lattiasta, kun auto heittää voltin. Näin ei (onneksi) ole tainnut vielä tapahtua (monesti), mutta siihen suuntaan ollaan menossa. Tästä syystä nopeuksia pitäisi laskea ja auton koreja tervehdyttää.
Ja se on kyllä totta että monilla radoilla hidastukset toisivat paljon turvallisuutta. Kun on tosiaan oiottu vain niitä mutkia, että tulee vauhtia ja kirjaimellisesti vaarallisia tilanteita lisää.
En ymmärrä, miksi tästäkin asiasta pitää riidellä, koska kuitenkin kaikki tuntuu olevan HANSia vastaan, koska sen käytölle jokkiksessa ei ole perusteita. Kaikkien pitäisi olla nyt yhdessä tuumin vastustamassa sääntöä jollain konstilla.
Minusta lajiryhmästä pitäisi saada tehdä samanlainen kansanäänestys, kuin esim. oikeissa vaaleissa. Eli kaikki lisenssilliset (tai pelkästään aktiivikuljettajat) saisivat äänestää ehdokkaita, jotka lajiryhmään haluaa. Luulisi, että lajia oikeasti harrastavia olisi ehdolla sen verran, että heistä saataisiin "vaalit" aikaan. Tai ainakin toivottavasti, ettei pukumiehet päättäisi kaikkea...
Ja viimeseksi on pakko laittaa lainaus, koska minusta tämä erittäin osuvasti sanottu:
Lainaus: | Ei tämmönen edistä meidän asiaa yhtään eikä pelasta tätä lajia.Olen sen aikaisemminkin todennut että luokkia Suomessa riittää jos haluaa panostaa rahaan/suurempiin nopeuksiin.Tämä on JOKKISTA,hei haloo! |
_________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko78
Liittynyt: 06 Lok 2008 Viestejä: 16 Paikkakunta: Toholampi
|
Lähetetty: 09.10.2009 19:21 Viestin aihe: kyselin AKK:sta |
|
|
Kyselin AKK:sta onko tämä nyt sitte "kirkossa kuulutettu" muutos vai vieläkö elää jonnekkin suuntaan tää sääntö muutos. Ei kulemma muutu että tällä mennään 01.01.2011 jälkeen. Syy ja idea on se, että vauhdit on kasvaneet ja idea siinä että tämä tulee olemaan joka lajiin tuleva muutos ja haluavat että voi ajaa rallia, rataa, jokkista jne. eikä tarvitse erikseen hankkia varusteita.
Toinen vaihtoehto olisi ollut teknisten sääntöjen muutos,jolloin ilmeisesti aika iso osa kalustosta olisi ollut sääntöjen vastaista kumpi sitten on parempi siihen en ota kantaa. Jos jotakuta mietityttää kannattaa rimpauttaa liittoon. Kysyvä ei tieltä eksy... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
raketti77
Liittynyt: 06 Hel 2008 Viestejä: 34
|
Lähetetty: 09.10.2009 19:49 Viestin aihe: |
|
|
Jos tämä tieto pitää paikkansa niinkuin varmasti pitää sanonpahan vaan että nyt loppu kiinnostus tähän lajiin jos ei sitten lähdetä kehittämään ihan uutta organisaatiota.Vai samat varusteet joka lajiin...muttei todellakaan samat autot.Ralliakin seuranneena en ole nähnyt yhtään 80 kertaa kaadettua sikamössöllä kasassa pysyvää Fiiattia kiitävän EK:lla....no vitsi
Siis homman nimi on se että jokkiksesta halutaan tehdä "salonkikelpoista" hinnalla millä hyvänsä,rikkaat jatkaa lajia ja kerää kunniat,tavan pulliaiset siirtyy kai rokkiralliin tai lopettaa olipahan helvetinmoinen shokki tämäkin tieto ja kiitos V###n kaunis AKK:lle toivottavasti ei nähdä näissä merkeissä enää koskaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kari Kemppainen
Liittynyt: 29 Hel 2008 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 09.10.2009 20:10 Viestin aihe: |
|
|
Ilmeisesti Autourheilun Kaatamis keskuksella (AKK) On liian paljon hommaa kerta haluaat ajaa jokkiksen harrastajat pois luotaan. En kyllä älyä miten ne kalsarit auttaat kaadossa, ja jokkis auton sisälläkinhän on niin paljon palavaa materiaalia. Kartingissakaan ei ole minkaanlaisia niskatukia ja mennään tuhatta ja sataa. Ilmeisesti jokkis ei ole vain tarpeeksi kiehtova laji akk:lle vai mikä lie. Jos tuo muutos tulee sääntöihin niin eiköhänne kohta keksi nostaa lisenssinkin hintaa taas jonku satasen koska ajovarusteet käyvät kaikkiin lajiin... Ei kait se auta kuin ensi vuoden jälkeen ajella kaveriporukalla omia kisoja omaksi huvikseen... Sanosinko että vi****aa kuin pientä sikkaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 09.10.2009 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Jooo..... JOs sitä vielä ens vuoden ajelis tosiaan ja miettis sitte mitä tekee. Jos vaikka oottelis viis vuotta ja ostelis varusteita, niin ehkä sitte vois jatkaa (tällä menolla tosin ei enää oo koko lajia enää sitten olemassa). Perkeleen perkele, jos niissä on vielä se not valid after merkintä, niin jokkishan on jo kohta yhtä kallis laji ku ralli! Mihin helevettiin se jokkiksen perusidea on hukattu siellä pukuherrojen toimistolla.
Vi****ttaa kyllä sen verran, että ei tiiä miten päin ois. On ne fiksuja nuo pellet perkele!
edit: Niin ja mitä helevetin järkeä siinä sitte on että voi ajaa kaikkia lajeja samoilla varusteilla? Ei oo siellä herrojen päähän pätkähtänyt, että ei kaikki jokkiskuskit halua ajaa rallin SM-sarjaa? Ja vaikka haluaiski, niin se on taloudellinen kysymys. Tosin nythän se ei oo enää lähellekään niin taloudellinen, kun pitää olla jokkiksessakin 2000 euroa rahaa varusteisiin. Rikkaiden lajiksi meni nyt tämä lopullisesti. _________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Ilomäki
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 198 Paikkakunta: Oulainen
|
Lähetetty: 09.10.2009 21:44 Viestin aihe: |
|
|
Ai niin.. Joko me mennään siihen lakkoon, täh? Joku roti pitäis nyt saada, ettei AKK onnistu siinä jokkiksen tappamisessa, jota on jo muutaman kerran yrittäny ennemminki. _________________ Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|