Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Ajovarustesääntö 1.1.2011 alkaen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 25, 26, 27  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
arsi



Liittynyt: 04 Tou 2009
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 13.10.2009 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päätökset kun on näemmä jo tehty eikä niihin pystytä vaikuttamaan niin kaipa se on sitten tyydyttävä tulevaan. Vauhdit on kasvaneet => pahempia kaatoja => tuntuu että tänä kesänä on laitettu enemmän niskatukia kuskeille kuin vuosikausiin, ainakin omasta mielestä näissä eteläisemmän puoliskon kisoissa. Tiedä sitten mikä on tilanne pohjoisemmassa Suomessa.
Timo toi hyvän näkökulman esille hinnoittelun suhteen, eiköhän tuossakin asiassa kysynnän ja tarjonnan laki ennenpitkää kohtaa. Kokonaisuuden kannalta kun ajattelee niin ehkä HANS-tuen mukaanottaminen voi olla hyväkin vaihtoehto. Esim. tällä hetkellä halvin HANS maksaa suomalaisessa verkkokaupassa 499€, toki hankintoihin pitää lisätä sellainen kypärä johon saa niitit. Ellei sitten sallita joitan malleja johon saa laitattaa HANS-niitit. Samalla jää pois vääntö nykyisistä niskatuista, joista näkee edelleen säälittävän huonoja kiinnitysyrityksiä. Oikein v...ttaa kun joku pässinpää roikuttaa tukea tarra niskassa ja itse tuki navan korkeudella. Enemmän kai tuosta on haittaa ajosuoritukseen kuin hyötyä törmäystilanteessa.
Mutta kolmikerrospuvut ja alusasut menevät yli hilseen, ja pahasti.

Jos ja kun varustesääntö tulee voimaan niin jostain pitää saada vahvistus ja takuu sille, että sääntöihin ei tule muutoksia ja että ne ovat voimassa riittävän kauan. Varmaan on paljon sellaisia harrastajia, jotka saattavat alkaa jo tulevan talven aikana hankkimaan uuden säännön mukaisia varusteita. Saattaa olla "henkirikoksia" tiedossa jos pitkän kaavan mukaan hankitut varusteet on turhia ennen kuin säännöt ehtivät täysimääräisinä astua voimaan...

P.S. Olisikohan ajovarusteita vuokraavalle toiminimelle tilausta... harvemmin ajavat tuskin ostavat parin tonnin varusteita paria vuosittaista kilpailua varten Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalmari



Liittynyt: 29 Tou 2008
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 13.10.2009 10:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos samassa taloudessa on Nu/Na kuski niin summan saa vielä kertoa kahdella, kun sen Hanssin pitää olla vielä sopiva jotta siitä on hyötyä ja jonkinlainen mukavuus säilyy. Ja tuskin sitä yhteisillä kalsareilla ajetaan. Ei ymmärrä ei...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 13.10.2009 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Penkkikin pitää olla kuskin mittoihin sopiva, jotta Hanssista olisi hyöty.
Hanssihan tuetaan vöillä joiden pitää tulla penkistä juuri oikealta kohdalta, ei ainakaan liian korkealta katsoen kuljettajan "hartialinjaa".

HANS on ainoa varuste tässä asiassa josta minä näen turvallisuusetua jokamiehenluokkaan. Kaksikerrospuvusta tulisi se ainoa todellinen hyöty että vuodelta miekka ja kivi olevat varikkohaalarit poistuisi ratakuvasta.
Minä jos voisin päättää miten tämä asia etenisi ( jos ei muuta vaihtoehtoa ), astuisi standardi Hanssin ja ajopuvun osalta voimaan jokamiehenluokassa vuoden 2013 alussa. Tai ainakin niin että rallissa ja RC:ssä se olisi ollut käytössä vuoden.

Ensin kuitenkin pitää käydä keskustelu myös minkälaisilla radoilla lajia ajetaan. Onko perustetta asettaa radoille huippu- ja keskinopeuskatto.
Keskustelua, voidaanko vauhteja hillitä.
Kuten on moneen kertaan todettu, monella foorumillakin, ei HANS eikä kaksikerrospuku ole tae että vakavilta loukkaantumisilta vältyttäisiin.
Syihinkin voisi paneutua, ei pelkästään seurauksiin!

Sen keskustelun voi lopettaa että liitto tässä jotenkin rahastaisi. Se väite on, erään liiton toimihenkilön sanoja lainatakseni, absurdi.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
raketti77



Liittynyt: 06 Hel 2008
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 13.10.2009 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämän sääntömuutoksen tuomat haitat näkyy vasta viiveellä,muutaman lähivuoden aikana.Jotkut lopettaa,mutta vielä harvemmat aloittaa harrastusta.Tunnen paljon ihmisiä joita todella kiinnostaisi kokeilla jokkista,ajaa ehkä parit kolmet kyläkisat kesässä jne.Mutta jos äkkiä laskettuna saat sijoittaa 2000-2500e harrastukseen ennenkuin saat ajaa kisaa metriäkään niin eipä kovin montaa kiinnostakaan enää.Siinä mielessä soisi tuon rokkirallin yleistyvän muuallakin kuin etelässä,toisi mahdollisuuden harrastaa autourheilua ilman kaiken irtiotettavan rahan käyttämistä.Kyllähän tuosta rokkirallistakin vois jatkojalostaa jos se nyt yleistyisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 14.10.2009 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku kuka osaa kiäliä vois avata tuolta hieman HANSsia.

http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/Drivers'Equipment.aspx

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D05EDB3E8EF2FB81C12573150041C255/$FILE/Guide_HANS_2007.pdf

Minun pieni pääni sanoo että kaariakin täytyy alkaa muuttamaan, kun vöiden asennukselle ja asennuskulmalle on asetettu määräyksiä. Että HANS toimii oikein täytyy HANSsia ostettaessa tietää millä kulma-astella penkin selkänoja on...
Ei tämä olekkaan niin helppo homma että nuijan kopautus vaan jossain riittää.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
aki ala-varvi



Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 14.10.2009 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olen nyt huutanut näytölle sekä puinut nyrkkiä kohti taivaan rantaa reilun viikon,eli siitä asti kun luin tästä aiheesta.tuloksetta!nyt päätin kirjoittaa tänne jos vaikka jotain päättävää elintä sattuis harrastajan (maksajan)mielipide kiinostamaan.lopetin rallin ajamisen reilu vuosi sitten kun ei raha tuntunut piisaavan sitten millään ja niin loppuu jokkiskin jos nämä säännöt tulee voimaan.harrastus maksaa aina mutta turha rahan repiminen kyrpii.varuste pakolla vedotaan turvallisuuteen mutta on täs pysytty hengissä tähänkin asti ja mielestäni autourheiluun kuuluu tietyn lainen riskin otto.vapaaehtoisia me kaikki siellä ollaan ja jos hirvittää niin suosittelen kilpakävelyä.
edellä mainittiin et hinnat halpenee kun menekki kasvaa.okei hakekaa te kaikki hanssit ja kalsarit marraskuussa niin minä haen halvat joulukuussa...niin ja noista kalsareista.siinä vaiheessa kun mun aku ankka bokserit syttyy kolmikerros ajopuvun alla niin älkää missään nimessä yrittäkö enää pelastaa mua!!
sitte joku kehtas ehdottaa vauhdin rajoittamista voi jeesus!!!(kilpakävely)
ootteko kuullut sanaa vauhdin hurma.kielletään kaikki autot ja siirrytään mopo autoihin ja sinne vielä tuli kalsarit ja hanssit yms...niin ei satu mitään.mennään nyky säännöillä ja nautitaan kilvan ajosta kohtuu kustannuksin.
ps.toivottavasti en loukannut ketään pois lukien asiasta päätävät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 14.10.2009 22:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei perkele... Siinähän se samalla sitte autokantaki uudistuu, kun ei kukaan varmaan jaksa alkaa vanhoihin kaariin tekemään noin paljon muutoksia. (<= vitsi)

Nyt meni kyllä loppukin järki tuosta HANSista.... Kyllä nyt ajetaan moottoriurheilua (lajista riippumatta) Suomessa alas ja kovaa vauhtia!
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 16.10.2009 07:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.autourheilu.fi/24170.html

Amen.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Sauli Salokaski



Liittynyt: 06 Maa 2008
Viestejä: 55

LähetäLähetetty: 16.10.2009 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elikkäs tämän AKK:n päätöksellä jokamies-luokka tulee loppumaan. (siihenhän tässä on jo monta vuotta pyritty).

Minkä ihmeen takia tulee samat ajovarustesäännöt joka lajiin , vaikka kyseessä on SELVÄSTI eri lajit (esim.nopeudet, turva-alueet ym.ym.)

No ensivuosi vielä harrastetaan sitten toiset siirtyy kilpa-autoilemaan, minä EN!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Raul Sandberg



Liittynyt: 31 Tam 2008
Viestejä: 48
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 16.10.2009 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se loppuu mikäli nämä säännöt tulee. Evil or Very Mad
No pitänee säästää ainakin yksi tuuppariohjus, niin voi muutaman kerran kesässä vuokrata rata ja käydä tuttavaporukalla vetämäs skabaa, rennolla meiningillä ja kunnon vehkeillä.Takuulla yhtä hauskaa halvemmalla.

www.hiase.suntuubi.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikko Ikonen



Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 16.10.2009 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran uutena tulokkaana keskustelua sivusta seuranneena haluaisin kommentoida enempää ketään suututtamatta. Varmasti ei ole liitolla mitään takaajatuksia alasajamisen tahi muun suhteen, eiköhän perusajatus ole vaan se, että kaikissa luokissa turvallisuussäädökset yhtenevät-> helpottaa toimintaa, toinen asia on sitten miten tarpeellista se on tai ei.

Toisaalta, eikö tässä taannoin mitattu asvaltti kisoissa suoran päässä huippunopeuksia ja kovimmat lähes 200 km/h. Jotenkin tuntuu, että uusikorisella rata-autolla vois olla turvallisempaa laskea tota kyytiä, kun kymmenen kertaa rutatulla jo alle 100 km/h vauhdissa itsekseen mutkassa
kaatuvalla fiiatilla.

Seuraavaksi joku voi vittuilla, että se on kädettömyyttä jos ei pysy auto hanskassa, mutta muutaman kisan seuranneena voin todeta ulkopuolisen arvion, että pääsuoran päässä useampi kaato, kaikki fiatteja, kaikki kaadot aika vauhdikkaita ja kaikki kuskit lanssilla jatkotutkimuksiin.

Kun menen ITSE ( oma mielipide ) kisoihin vedän ihan tyytyväisenä hyvät suojavarusteet niskaan oman turvallisuuden takia, eikä henk koht haittaa muutaman satasen investointi omaan turvallisuuteen. Aina ei kuitenkaan kaadot tai kolarit ole omasta tunaroinnista tai taidoista kiinni.

Enemmän varmasti jokkiksessa riiputaan ylösalaisin kisakohtaisesti suhteutettuna osallistujamäärään sekä vuositasolla, kuin esim jossain ratakarkeloissa ja sielläkin on samat turvavaateet. Niskatuki on hyvä ja varmasti tarpeellinen, se sitten toinen tarina onko Hanssin ja jonkun muun välinen nettohyöty niin hyvä että se olis perusteltu, mutta varmasti yksi syy siihen miksi se voisi olla parempi vaihtoehto, kun tällä hetkellä noita niskatukia on monenlaisia, kokoisia,näköisiä ja vieläkin kinastellaan siitä mitenpäin se laitetaan ja roikkuuko se mahassa vai missä. Hanssin kanssa ei ainakaan sitä ongelmaa ole etteikö tiedä miten päin se päälle laitetaan, jotta se suojaisi. Tämä varmaan yksi syy siihen, että liitto pystyy takaamaan mahdollisimman HELPOLLA sen että RIITTÄVÄÄ niskatulea käytetään ja sitä käytetään oikein.

Kuitenkin liitolla on lisenssin antajana ja lisenssin yhteyteen vakuutuksen myöntävänä elimenä jonkinlainen tulosvastuu sen suhteen, ettei tule
mahdottomia vahinkoja korvattavaksi, katsoen vakuutuksen myöntäjän näkökulmasta ja johtuen puutteellisista turvavarusteista, joilla olisi mahdollisesti voitu estää ko. tapaturma.

Esimerkki siitä mitä siellä päässä voidaan ajatella.

Nämä vaan ajatuksia omasta päästä ei henkilökohtaista ketään kohtaan, kun en ketään näistä ympyröistä tunne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalmari



Liittynyt: 29 Tou 2008
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 16.10.2009 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis eihän tämä"Hanssi" tue muuten niskaa kuin äkkipysäyksessä eteenpäin? Vaatii kaverikseen penkin jossa on "korvat" jotta suojaa niskaa pään sivuttaisliikkeeltä. Jos vedotaan kaatojen määrään niin eihän tuo sitten auta siinä mitään? Vai olenko ymmärtänyt täysin väärin? Joku viisaampi voisi kertoa? Ja eikös siinä olisi syytä tehdä radalle jotain jos mennään 200km/h??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Raul Sandberg



Liittynyt: 31 Tam 2008
Viestejä: 48
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 16.10.2009 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nojoo."Sivusta seuranneena ja uutena tulokkaana" Mikko Ikonen on yllättävän perillä liiton intresseistä ja puolustamassa niitä.Oiskohan vain erään korkeamman tahon yritys tätä kautta vaikuttaa porukan mielipiteeseen mitä tuleman pitää.HANS+tulenkestävät alkkarisääntö on pelkkä huuhaa kabinettipäätös jolla on aivan muuta kuin turvaliisuuteen vaikuttava tulos.S..t..a Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T.H



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 249
Paikkakunta: ALASTARO

LähetäLähetetty: 16.10.2009 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Missä muka lähemmäs 200km/h??? Ja millä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Ilomäki



Liittynyt: 16 Tam 2008
Viestejä: 198
Paikkakunta: Oulainen

LähetäLähetetty: 16.10.2009 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja se on kanssa naurettavaa, että AKK:ssa ollaan täysin ristiriidassa tiettyjen asioiden kanssa. Koko ajan on jäsenlehdissä jne ollut hehkutusta, kuinka AKK auttaa nuoria ja järjestää ratapäiviä jne, että olisi mahdollisimman helppo aloittaa autourheilu. Sitten taas keksitään säännöt, jossa pitää maksaa pelkistä turvavarusteista 2000 euroa, ennenkuin saa ajaa senttiäkään kilpaa.

Noinko sitä aloittamista sitten tuetaan?
_________________
Se on ihan sama mistä päästä auto vetää, kunhan se on hyvä ajettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Säännöt Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 25, 26, 27  Seuraava
Sivu 7 Yht. 27

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)