Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
MINIMI PAINOJEN NOSTO |
50kg |
|
25% |
[ 27 ] |
80kg |
|
4% |
[ 5 ] |
100kg |
|
8% |
[ 9 ] |
125kg |
|
0% |
[ 0 ] |
150kg |
|
3% |
[ 4 ] |
0kg |
|
56% |
[ 59 ] |
|
Ääniä yhteensä : 104 |
|
Kirjoittaja |
Viesti |
T.H
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 249 Paikkakunta: ALASTARO
|
Lähetetty: 04.01.2009 09:22 Viestin aihe: |
|
|
Ahaa et lisä kaaret pistetään vaan niihin autoihin mitkä tarvii lisää painoa vai? Vai eikö jo valmiiksi painavat lihoa lisä kaarista??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jamo
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 91 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 04.01.2009 09:33 Viestin aihe: |
|
|
a'virtanen kirjoitti: | Kaariputkien lisiä ja muita korin vahvistuksia on helppo tehdä noin 40kg.
Jos sitten 50kg. apparin lattiassa hitsattuna ja pultattuna ei pysy kiinnni niin miten ihmeessä 100kg.kuski +penkki voi pysyä kiinni kuskin puolella? |
Minun mielestä kuski pysyy kiinni turvavöillä . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JV
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 132 Paikkakunta: Nakkila
|
Lähetetty: 04.01.2009 11:28 Viestin aihe: |
|
|
Turvavyöt pitävät käytännössä vain eteen- ja ylöspäin, muista suunnista huolehtii istuin, joten istuin on vähintään yhtä lujilla kuin turvavyöt.
Kaarista noin yleensä pitäisi tehdä vahvemmat painavissa autoissa, koska siinä ne joutuvat lujemmalle, mutta silti olisi hyvä jos kuskin lattian aluetta vahvistettaisiin myös poikittaisilla kaariputkilla kaikissa autoissa. Samalla minimipainoja voitaisiin nostaa jonkin verran, ehkä 50 kg.
Minimipainon lisäksi tulisi määrätä myös maksimipaino taka-akselille painoluokittain, esimerkiksi alle 1650ccm, minimipaino 730 kg, max. taka-akselipaino 450 kg, olisi yhtä helppo valvoa kuin minimipainokin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Heikkilä
Liittynyt: 23 Mar 2008 Viestejä: 27 Paikkakunta: Hartola
|
Lähetetty: 04.01.2009 11:45 Viestin aihe: |
|
|
Voi pyhä yksin kertasuus.. Lopettakaa lapselliset vastakain asettelut! Painoja voitas nostaa vaikka 20kg vuodessa niin ei tuntus missään. TÄSSÄ EI OLE KYSYMYS LISÄPAINOISTA, VAAN MINIMI PAINOISTA. JOTKA ON SAMAT KAIKILLE VETOTAVASTA JA MERKISTÄ RIIPPUMATTOMIA. jos painot olis korkeammat vois laittaa kunnon pohja levyn ja lisä kaaria ja suurin osa autoista olis minimi painossa. todelliset huippu autot ei muuten ole ylipainoisia... 30-40kg tekee hyvästäkin fiatista alta vastaajan Kemoran ja SM:ien A-finaaleissa.. ja tiedän mistä puhun. Täälläkin kaikki itkijät taitaa olla fiatin miehiä. impeissäkin on kova työ jos aikoo saada alle 700KG. oisko helpompaa nostaa painoja? toki kisat tasottuis.. Eikä kädettömät pärjäis sitä vähää. Samat ranteet siellä pärjäis, vaikka ajettais millä. on tänne sentään joku asian ymmärtäväkin vastannut. Jospa yllä pito lisäis tonne sen 0kg niin voitas äänestää. ja tehkääpä itkijät yli-90 takatuuppari alle 700kg, ei taida onnistua. Vai meinaatteko ajaa seuraavatkin 20v fiiateilla? ei muutokset tapahdu yks,kaks. ne vaatii aikaa ja mahdollisuuksia. _________________ Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat!
Viimeinen muokkaaja, Mika Heikkilä pvm 04.01.2009 11:59, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 04.01.2009 11:49 Viestin aihe: |
|
|
"""""Minimipainon lisäksi tulisi määrätä myös maksimipaino taka-akselille painoluokittain, esimerkiksi alle 1650ccm, minimipaino 730 kg, max. taka-akselipaino 450 kg, olisi yhtä helppo valvoa kuin minimipainokin"""""
Varmaan on helppo valvoa jos on käytössä sellaiset vaa´at, eli nelipistevaaka, ja myös pitää samoin katsastukseen varata 5 minuuttia lisää aikaa per auto...
Kannattaisi aina ajatella sääntöjä miettiessä että ne olisi mahdollisimman helppo toteuttaa ja mikä tärkeintä, helppo ja yksinkertainen valvoa. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Heikkilä
Liittynyt: 23 Mar 2008 Viestejä: 27 Paikkakunta: Hartola
|
Lähetetty: 04.01.2009 11:58 Viestin aihe: |
|
|
Toi akseli painojen valvominen voi olla turhan työlästä... ja kyllä nuo painot cm3:en suhteen on aika hyvin kohdallaan. mut joka luokkaan vähän lisää. Niin keltä se meiltä on pois? _________________ Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kimmo Vainionpää
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 04.01.2009 12:07 Viestin aihe: |
|
|
monessako kilpailussa painoja valvotaan? mualla kuin sm kilpailuissa. _________________ Mistäs sitten tietää, jos ei mistään tiedä ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Heikkilä
Liittynyt: 23 Mar 2008 Viestejä: 27 Paikkakunta: Hartola
|
Lähetetty: 04.01.2009 12:19 Viestin aihe: |
|
|
NYT on äänestyksessä 0kg äänestäkääpä niin saadaan keskimääräinen mielipide. Sillä asioista pitää keskustella. _________________ Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sami Poola
Liittynyt: 21 Maa 2008 Viestejä: 71
|
Lähetetty: 04.01.2009 12:33 Viestin aihe: |
|
|
eikös ne mädät ja kevyet fiatitki oo jo altavastaajia kemorassa? ainaki -08 yleisen a-fin. ja viivalla pelkkiä imppejä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 04.01.2009 13:40 Viestin aihe: |
|
|
Naukkis kirjoitti: | monessako kilpailussa painoja valvotaan? mualla kuin sm kilpailuissa. |
Jokaisessa kilpailussa pitää olla vaaka saatavilla, näin sanoo sääntö.
Mielestäni on kuitenkin turhaa autoa punnita, jos ei pystytä samanaikaisesti todentamaan (varmentamaan) sen kuutiotilavuutta.
Onko juridisestikkaan oikein sanktioida alipainoisesta autosta, pelkän kuljettajan ilmoittaman kuutiotilavuuden mukaan? Kun kuljettaja voi ilmoittaa pienemmän tilavuuden mitä se oikeasti on. Tällöin punnittu auto onkin sääntöjen mukainen ja sen kuljettajan auto ei, joka on ilmoittaunut oikean tilavuuden ja sen mukaan punnituksessa auto onkin alipainoinen. Ja sankitota tulee, rehelliselle, mutta epärehelliselle EI!
Olisiko mielekästä ja helpompaa määrittää autokohtaisia minimipainoja?
Tai lisäksi niin että vetotapa ja moottorin sijainti määrittäsi myös sitä?
Meneekö "sohlaamiseksi" ? _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Salmi
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 361 Paikkakunta: Keskeinen Suomi
|
Lähetetty: 04.01.2009 14:15 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: |
Jokaisessa kilpailussa pitää olla vaaka saatavilla, näin sanoo sääntö.
Olisiko mielekästä ja helpompaa määrittää autokohtaisia minimipainoja?
Tai lisäksi niin että vetotapa ja moottorin sijainti määrittäsi myös sitä?
Meneekö "sohlaamiseksi" ? |
Eipä tuota vaakaa ole ollut edes saatavilla tai ainakin olisi kisat venyneet pimeään jos sitä vaakaa oltaisiin monissa kyläkisoissa lähdetty hakemaan. Ja eikös ihan AKK:ta myöten ole todettu, ettei tuota iskunpituutta osata mitata, siksi pituuden jatkaminen sallittiin... Mielestäni on tilavuuden määrittäminen vaikeutuu oleellisesti jos on tönäri ruostunut kiinni (vai mikä lie syy ettei akk osannut mitata) =)
Nuo nykyiset paino versus kuutiot lienee peruja rallipuolelta jossa tuolla on merkitystä. Tuskin kukaan alkaa takatuuppariin laittamaan 1.3l konetta, että saisi ajaa kevyemmmällä autolla... Kardaaneissa painolla voi hieman kikkailla, eli kentti-koneinen versus OHC 2.2 ym.. Eli siellä autokohtaisesta painosäännöstä voisi olla harmia. Miten määritellään eri mallikohtaisten autojen erot ym... Ei hyvä. Etuvetoiset painaa (pösöä lukuun ottamatta) aina vähintään sen mitä säännöt määrää. Tosin kun tässä pikkuhiljaa aletaan iskua pidentämään ja oikeasti etuvetojakin virittämään, niin tilanne voipi kääntyä nurinperin. Muutama raju peli on jo nähty, kunhan saavat ne vielä kestämään.
Mitä tulee viimevuoden talvimestaruuteen ja erääseen mainittuun Kadettiin, lieni kuskilla & radantuntemuksella & renkailla olleen suurin merkitys kuin autolla, tosin vetotapakin oli oikea =)
Mistä näitä kitisijöitä ja säännön rukkaajia nyt on taasen ilmestynyt? Toistan itseäni, eli antaa niiden hakata autoonsa 5000e jotka haluaa, omapa on häpeensä. Tehdään vaan säännöistä sellaisia, ettei semmoisella hirmulla aja kuin yhden kilpailun, niin se ostetaan pois ja menee ajoon, ei joppaukseen. Nyt on jo itseäni taasen toistaen suunta oikea, mutta älkää nyt hyvät ihmiset kääntäkö kelkaa toiselle puolen ojaan. Jos korjataan linjaa, tehdään se loivasti, ei evk-autolla tartte vielä ensi kesänä voittaa kaikkia kisoja, muutama riittää =) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mika suikkari
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 15
|
Lähetetty: 04.01.2009 19:31 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä minimipainojen nostossa todellakin olisi järkeä.
Ei uudensäännön tuuppareita pysty saamaan alle 700 kg ilman laitonta järjetöntä rälläköintiä, eikä oikeen sitenkään.
hienoa että on avattu mahdollisuus rakentaa, mutta ei kannusta rakentamaan jos ei kunnon mahkuja pärjätä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jamo
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 91 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 04.01.2009 19:48 Viestin aihe: |
|
|
mika kirjoitti: | Kyllä minimipainojen nostossa todellakin olisi järkeä.
Ei uudensäännön tuuppareita pysty saamaan alle 700 kg ilman laitonta järjetöntä rälläköintiä, eikä oikeen sitenkään.
hienoa että on avattu mahdollisuus rakentaa, mutta ei kannusta rakentamaan jos ei kunnon mahkuja pärjätä. |
No , ei ehkä saa alle 700kg , mutta saa laittaa 16 tappisen koneen , että hyvät lähtökohdat on annettu rakentaa kunnon kilpa-auto . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2063 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 05.01.2009 07:41 Viestin aihe: |
|
|
Avataanpas hieman myös sitä keskustelua jota täällä valittu työryhmä on käynyt omalla foorumillaan. Ryhmän vetäjäksi valittu Ari Virtanen on pyytänyt ryhmäläisiä kertomaan
plussia ja miinuksia lajista. Tämä keskustelu on myös poikinut muutamia kehitys- ja sääntö ehdotuksia.
Miinuksia, koottuna – ei tärkeysjärjestyksessä.
- merkkiluokka
- auton hinnat karussa ( ei tarkoita myyntihintaa)
- säännöt tehty ”salassa” – ilman laajempaa keskustelua
- lajilta puuttunut jämerä vetäjä
- autojen ulkonäkö, ruosteisuus
- ostotarjousrahapotti kokonaan järjestäjälle
- liian arvokkaita tavarapalkintoja
- liian nopeita ratoja
- joissain kilpailuissa liikaa luokkia
- kutsujen tiedota vajavaisia, puuttuu mm ajojärjestykset
- nuorten ja naisten luokkien yhdistäminen
- suurkilpailussa tapahtuva rahastus ( kilpailijoilta ja yleisöltä)
- liian suuret erot eri vetotavoilla toimivien autojen välillä
- pitkäiskusääntö
- haparoinnit, suorastaan oikeusmurhat järjestäjän / johdon taholta ( kilpailijan oikeusturva )
- jobbaus
Plussiakin tuli varmaan saman verran, että hyvääkin toki on ja paljon, tässä osa
+ Yleisöystävällinen laji
+ Ostotarjousmenettely
+ Reissaaminen, kaveripiiri
+ Koko perheen laji
+ Auttamishalu
+ Jokamiehenluokkaa, ainakin oli
+ …
Sääntöehdotuksia: ( Lue niin että ne on esitetty erillisinä, ei niin että kaikki tulisivat voimaan yhdessä) Ehdotuksia on kannatettu ryhmässä, mutta niitä on myös vastustettu.
Minimipainoihin korotusta.
Esitetty tuuppareille: <1650ccm – 735kg ja >1650ccm 780kg
Ilmamäärän rajoituksia mm. vierasmoottoreille
Tuuppareiden renkaanleveys max 175
Palkintoja ( pokaaleja ) joka kisassa joku yhteisesti sovittu % määrä
Tavarapalkinnoille joku rahallinen ovh katto
Tavarapalkinnot saman arvoisia – jaetaan useammalle
Ostotarjousrahojen osittainen palauttaminen kilpailijoille. _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mika Heikkilä
Liittynyt: 23 Mar 2008 Viestejä: 27 Paikkakunta: Hartola
|
Lähetetty: 05.01.2009 10:04 Viestin aihe: |
|
|
hyviä huomioita!
mutta,
- mielestäni ei ole liian nopeita ratoja hitaatkaan ei oo hyvä.
-pitkäisku, kohta niitä on pakko tehdä että parjää.
-ei eri painoja tuuppareille
-painon nostolla tasattaisiin parhaiten autojen eroja. Eli kaikki automallit saisi minimi painoon helposti. vähentäis myös iskunpituuden muutoksia, kun pienenkin koneen sais painoonsa.
-painotaulukoita löytyy muistakin luokista korotettuna, siellä on moniventtiilisille kovemmat painot, tosin ei tarvi vielä jokkikseen.
-ei ilmamäärän rajoituksia se oikeasti onnistu.
-ei renkaan kavennuksia, valikoima menee huonoks. hirvee rumpa, nyky hyvä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|