Jokkis.net Foorumin päävalikko Jokkis.net
Jokkis.netin Pulinaboxi evo2
 
 OhjeOhje   HakuHaku    KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Jokkis.net Foorumin päävalikko
Ripeyttä ja toimivuutta kilpailuihin.

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 01.09.2010 10:28    Viestin aihe: Ripeyttä ja toimivuutta kilpailuihin. Vastaa lainaamalla viestiä

Nykyään kun haalitaan kilpailuihin kaikki mahdolliset luokat ja osanottajat, seurauksena on se että kilpailut venyy ja paukkuu. Joissain tapauksissa aikataulun venymistä pelätään ja sitä yritetään kiriä kiinni jopa turvallisuusseikkojen kustannuksella. Viestiyhteyksissä tingitään, lippupisteille ei ole toimivia viestiyhteyksiä, tai ne puuttuu kokonaan! Muutamia huomioita ja vinkkejä järjestäjille miten kisa saadaan vietyä läpi niin ettei turvallisuus kärsi ja turhat odotukset minimoituu.

- Opastetaan pelastushenkilöstö viestimään koska lähtö täytyy keskeyttää loukkaantumisriskin vuoksi. Tehdään ja sovitaan pelisäännöt sellaisiksi että jokainen ne ymmärtää. Opastetaan tarvittaessa pelastushenkilöstö jokkisauton saloihin ja miten esim kaadon tapahduttua toimitaan.
- Varustetaan lippupisteet toimivilla viestimillä ja pidetään ne samalla kanavalla kilpailun operatiivisen johdon kanssa. Sovitaan miten viestiyhteyksiä käytetään, turhat käläkälä puheet kielletään! Toimivat viestiyhteydet lippupisteille pakollisiksi. Lippuhenkilöstön palaverikoulutus pakolliseksi ennen kilpailun aloittamista.
- Kilpailuun kolme ensihoitopätevyyden omaavaa henkilöä. Kaksi päivystää sairasautossa. Yksi liikkuu kaatokiidon mukana. Kaatokiidoksi esim tila-auto. Tämä kaatokiidon mukana oleva ensihoitaja suorittaa kaadon jälkeistä tarkastusta heti kun kuljettaja on noussut siihen. VAIN siinä tapauksessa että kuljettaja tarvitsee hoitoa sairasautossa, viedään kuljettaja sairasautoon. Sovitaan johdon kanssa millä tämä viestitetään, mahdollisimman nopeasti, että kuljettaja ei tarvitse hoitoa sairasautossa. Tällöin päästään kilpailua jatkamaan tarkastuksen estämästä sitä.
- Hinauskalustolle pätevä ohjaaja ja toimivat viestivälineet pakollisiksi. Radantarkastuksessa määrättävä, radalta poistumistiet huomioiden, kaluston tarve.
- Lähdönjärjestelylle koulutusta koska autot voi ottaa viivalle. Pyrittävä järjestämään autot jo keräilyalueella niin että ne on nopeasti siirrettävissä lähtöviivalle.
Tässä minun kokemukseni ja oppini kun olen ollut järjestämässä kilpailuita, ja mitä olen seurannut lukuisia muita kilpailuja.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JUSA



Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Lappila

LähetäLähetetty: 01.09.2010 11:02    Viestin aihe: Re: Ripeyttä ja toimivuutta kilpailuihin. Vastaa lainaamalla viestiä

emppu kirjoitti:

- Opastetaan tarvittaessa pelastushenkilöstö jokkisauton saloihin ja miten esim kaadon tapahduttua toimitaan.


Eikä tungeta ensimmäisenä rautakankea "lukossa" olevan oven väliin. Hantaakista voi ensin kokeilla josko aukeasi ilman väkivaltaa...
_________________
Toyotismia toisessa polvessa jo vuodesta -70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jari-Pekka Niskanen



Liittynyt: 18 Tam 2008
Viestejä: 35
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi

LähetäLähetetty: 01.09.2010 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Emppu nosti hyvän aiheen esille ja puhuu asiaa kuten monesti aiemminkin.

Ripeyden nimissä tehdään myös älyttömyyksiä. Esim. semifinaaleissa ajetaan sama määrä kierroksia kuin alkuerissä. Kyseessä on kuitenkin kisan tärkeimmät lähdöt heti A-finaalien jälkeen, joten kierrosten määrä mielestäni pitäisi olla mieluiten sama kuin finaaleissa, vähintään kuitenkin 3 kierrosta. Mikkihiiriradoilla joilla kierros kestää puolen minuutin luokkaa, määrä on naurettava.


Kun autot on saatu liikkeelle (eli lähtöjen määrä pysyy samana) niin 3-7 semilähdön kestäminen minuutin kauemmin ei lopputuloksessa meinaa mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Jorma Peltokoski



Liittynyt: 28 Maa 2010
Viestejä: 255
Paikkakunta: Koskenkorva

LähetäLähetetty: 01.09.2010 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari kommenttia, ensiapuryhmälle kannattaisi näyttää joku kaatovideo ennenkuin tulevat ensimmäiseen autokilpailuun että pääsevät käsitykseen miten auto voi kaatua ja millaiset turvavarusteet ovat.
Yhdessä rallissa seurasin vierestä kun ekaa kertaa kaadon nähnyt EA-henkilö oli laittamassa kisaa poikki ja soittamassa ambulanssia paikalle, hän rauhoittui vasta kun molemmat kuljettajat kävivät hänen juttusissaan ja kertoi että kaikki on ihan OK.

Hinauksista sen verran että hinurikuskeille voisi sanoa että rataa voi ajaa "vastakarvaankin" muutamissa kisoissa on kierretty lähes koko rata että on saatu hinattua auto varikolle vaikka "vastakarvaan" ajaen olisi ollut paljon lyhyempi.

En moiti arvokasta vapaaehtoistyötä tekevää henkilökuntaa mutta töihin pyytävät henkilöt voisi opastaa alaisiaan itselle päivänselvissä asioissa jotka ovat toisille uusia.

(hatunnosto tässä yhteydessä toimitsijoille)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
vwtyp1



Liittynyt: 26 Tam 2008
Viestejä: 96
Paikkakunta: Ep

LähetäLähetetty: 02.09.2010 00:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Autot lähtöviivalle heti kun edellisten viimeinen kierros alkaa olla lopuillaan ja edellinen lähtö ajelee varikolle ja välittömästi kun rata tyhjä seuraava lähtö liikkeelle eikä turhaa odottelua/säätämistä. Yksi luokka kerrallaan ajetaan loppuun asti ja sitten tauko,eikä ylimääräisiä taukoja saman luokan aikana ellei niille ole pakottavaa tarvetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
emppu tuominen



Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 2064
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 02.09.2010 06:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kouvolan SRC päätöksessä oli henkilöt jotka selvittivät jo lähdön kestäessä, millä kalustolla hinaus on suoritettava.
Lippupisteet, jos on osaavia, osaavat informoida tarpeen. Näin saadan selville tarvitaanko kantoapua vai narua.
Toki osaava ja kilpailua seuraava hinauspäällikkökin sen osaa katsoa millä mikäkin raato tulee pahaiten radalta pois.

Luokkien välissä kun on tauko. Monesti ilmoitetaan että se kestää 15 minuuttia. Pääsääntöisesti se kestää ainakin puoli tuntia. Ei millään saada uusia kaavioita ja lähtölistoja 15 minuutissa valmiiksi kun jo sääntökin sanoo että 10 minuuttia on perumisaikaakin.
Tämän pulituntisen siis voisi käyttää myös siihen että rataa kunnostetaan, eikä erillisiä kunnostustaukoja tarvitsisi pitää.
Toki kilpailussa pitää olla yksi pidempi tauko jossa toimitsijatkin kerkiävät itseään huoltaa.

Tauot pitää olla sovittuna jo kilpailuaamuna, että ne tietää kaikki toimitsijat - myös ratahuoltohenkilöstö, jonka kanssa myös pitää sopia tominta-ajat. Täten hekin ovat heti valmiina tomimaan kun se tauko alkaa, eikä heitä sitten huudella ja etsitä mistä kutakin.

Kilpailun sisäinen informaatiokin on siis tärkeää. Suosittelen myös että kierretään katsomassa kilpailuja muillakin suorituspaikoilla. Näin saa vinkkiä hyvin ja huonosti tehdyista asioista. Ei riitä että kerran vuodessa tehdään se oma kisa. Jos näin on, tuloskin on sama, vuodesta toiseen ja olen varma että ei lainkaan hyvä.
_________________
Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jokkis.net Foorumin päävalikko -> Yleistä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB 2 © phpBB Group (current version modified by TPo)