Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Pertti Siikavirta
Liittynyt: 22 Hei 2008 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 30.09.2011 09:31 Viestin aihe: Liputuslinjasta |
|
|
Ruusuissa ja risuissa 162 kilpailussa liputuslinja oli 63 kertaa väärä.
Pellon 2011 221:ssa lähdössä annettiin 68 tummaa tai vilppilippua, joista alue 1:lle 22 ja "omille" (LakUA, OUA, PeMK, RoiUA, YUA, ÄkiUA) 12 kpl. Risuja Pello sai mm. puolueellisuudesta ja muutenkin oli "tuomari ja liputuslinja tosi syvältä". Eli kaikki liput olivat vääriä.
Ratkaisuksi ongelmaan eräs kirjoittaja esittää Pellosta: "...kunhan järjestäjä lupaa edes yrittää saada tuoreempia ja osaavampia silmiä tuomitsemaan ajotilanteita. Kaikille meille tulee joskus aika itsetutkiskeluun. Ollaanko enää siinä terässä että voimme ottaa näinkin vaativa tehtävä vastaan...." ja SM-liigasta: "..papparaiset on tehneet arvostettavan uran ja työn autourheilussa. Aika on kuitenkin ajanut ohi, anteeksi vaan. Tuoreempia kasvoja kehiin ja ainakin oppiin...."
Rivien välistä voi lukea, että isoisät voisivat seurata kisat onlinesta.
Päätoimitsijakoulutuksissa parikymppisiä ei ole näkynyt ja kolmikymppisetkin ovat harvassa, joten johtajina ja aluetuomareina nuoret ovat harvinaisia, Kauhajoellakin.
Terv. Pertti S
Muuten olen sitä miletä että driftingiin tulisi saada tuoreempaa kalustoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Asko Pursiainen
Liittynyt: 16 Tam 2008 Viestejä: 30 Paikkakunta: iisalmi
|
Lähetetty: 30.09.2011 10:49 Viestin aihe: |
|
|
ei taida nuorempia jonoks asti olla tuloillaan toimitsijaksi .mitä itse oon pyöriny kisoissa samat kasvot siellä töissä on minähin voin luovuttaa paikan nuoremmille ja naurussa suin.pakko siellä on jonkun tupottaa seistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Mika Väänänen
Liittynyt: 21 Kes 2010 Viestejä: 219 Paikkakunta: Lehmo - city
|
Lähetetty: 30.09.2011 12:25 Viestin aihe: Re: Liputuslinjasta |
|
|
PSI kirjoitti: | Ruusuissa ja risuissa 162 kilpailussa liputuslinja oli 63 kertaa väärä.
Pellon 2011 221:ssa lähdössä annettiin 68 tummaa tai vilppilippua, joista alue 1:lle 22 ja "omille" (LakUA, OUA, PeMK, RoiUA, YUA, ÄkiUA) 12 kpl. Risuja Pello sai mm. puolueellisuudesta ja muutenkin oli "tuomari ja liputuslinja tosi syvältä". Eli kaikki liput olivat vääriä.
Ratkaisuksi ongelmaan eräs kirjoittaja esittää Pellosta: "...kunhan järjestäjä lupaa edes yrittää saada tuoreempia ja osaavampia silmiä tuomitsemaan ajotilanteita. Kaikille meille tulee joskus aika itsetutkiskeluun. Ollaanko enää siinä terässä että voimme ottaa näinkin vaativa tehtävä vastaan...." ja SM-liigasta: "..papparaiset on tehneet arvostettavan uran ja työn autourheilussa. Aika on kuitenkin ajanut ohi, anteeksi vaan. Tuoreempia kasvoja kehiin ja ainakin oppiin...."
Rivien välistä voi lukea, että isoisät voisivat seurata kisat onlinesta.
Päätoimitsijakoulutuksissa parikymppisiä ei ole näkynyt ja kolmikymppisetkin ovat harvassa, joten johtajina ja aluetuomareina nuoret ovat harvinaisia, Kauhajoellakin.
Terv. Pertti S
Muuten olen sitä miletä että driftingiin tulisi saada tuoreempaa kalustoa. |
Kannattas miettiä sitäkin mikä seuraus sillä on kun julkisesti haukutaan meitä kilpailunjohtajia ja / tai aluetuomareita kovin sanoin...
Varsinkin aloitteleva nuori( tai vanha ) saattaa lopettaa ne hommat hyvin lyhyeen jos uskaltautuukin kokeilemaan sitä hommaa.
Unohtuu semmonen pikkuseikka että me kilpailunjohtajatkin olemme siellä vapaaehtoisesti ja ilman palkkaa, rakkaudesta tähän lajiin.
Luulen että kaikille sattuu ko. hommissa virheitä, oli sitten nuori tai vanha, harrastelija tai ammattilainen!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 30.09.2011 14:54 Viestin aihe: |
|
|
Operatiiviseksi kilpailunjohtajaksi tai aluetuomariksi ei ole mitään koulutusta. Nykyinen päätoimitsijakoulutus ei kouluta operatiiviseksi kilpailunjohtajaksi. Se on pakollinen koulutus että voi saada päätoimitsijalisenssin – mitään koetta tai tutkintoa tuo koulutus ei sisällä. Sen saa kaikki ketkä ovat ”vaivautuneet” paikalle. Paras anti näissä koulutuksissa on se että tapaa muita päätoimijoita. Heiltä saattaa saada hyviä vinkkejä kilpailun järjestelyihin. Tuomarointiin nämä koulutukset ei opeta, siellä luetellaan samat säännöt mitkä on luettavissa sääntökirjoistakin.
Hyviksi operatiivisiksi kilpailunjohtajiksi tullaan kokemuksen kautta. Sellaista tekijää ei olekaan kuka olisi virheetön. Hyvä kilpailunjohtaja hankkii itselleen pätevät aluetuomarit. Tämä yhteistyö on parhaimmillaan kun aluetuomareina on henkilöitä jotka ovat lajin kanssa sinut. Ovat jopa kymmeniä kertoja vuodessa kisoissa eri tehtävissä, enimmäkseen rata-alueella tapahtuvissa tehtävissä. Kaikkien täytyy ymmärtää että ei henkilö, joka kerran vuodessa kahdessa on kisoissa, voi olla paras mahdollinen ko tehtävään.
Se mikä on eniten hämmästyttänyt minua. Operatiivisena kilpailunjohtajana, tuomarina, ja aluetuomarina voi olla henkilö joka ei omaa JM-tutkintoa – vailla mitään tutkintoa, näyttöä osaamisestaan. Sitten vielä joskus joku puhuu kilpailijain oikeusturvasta.
Kilpailijoilta edellytetään kyllä kaikenlaista, heidän tekemisiään voi valvoa ja tuomita kunhan on käynyt päätoimitsijakoulutuksen.
Syytä on tietenkin myös kilpailijoissa itsessään. Heille on annettu mahdollisuus tehdä ”reklamaatio” jos kokevat mielestään vääryyttä. Kilpailija tornissa peräämässä oikeuksiaan on nykyään poikkeus – valitettavasti. Pitäisi olla aktiivisempi peräämään oikeuksiaan, sitä kautta sen oikeuden saa paremmin kuin täällä jälkeenpäin purnaamalla. Sekin täytyy sanoa että sitä oikeutta ei aina jaeta oikein, eikä tasapuolisesti. Siksi kilpailijoidenkin pitäisi olla aktiivisempia kilpailupaikoilla.
Virheitä tapahtuu meille jokaiselle. Meidän jokaisen pitää olla valmis myös korjaamaan virheet.
Jääkiekossakin se on nähty. Kun linja alkaa lipeämään, sitä on vaikeaa enää korjata. Jääkiekossa on nähty tämäkin. Kun linja on selvillä alusta asti, se heijastuu pelamiseenkin.
Jokkikseen pätee samat lainalaisuudet. Tämäkin on kontaktilaji, sitä ei pidä kieltää, mutta raja on johonkin vedettävä ja pyrkiä pitämään se siinä.
Yhtenääisyyttä ei liputuksiin saada koskaan, sen estää jo ratojenkin erilaisuudet. Jonoajoa ei kukaan tykkää katsoa, pitää olla myös tapahtumia.
Toimi tässä nyt sitten oikein, ei ole helppoa ei ![Cool](images/smiles/icon_cool.gif) _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 30.09.2011 18:21 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | Se mikä on eniten hämmästyttänyt minua. Operatiivisena kilpailunjohtajana, tuomarina, ja aluetuomarina voi olla henkilö joka ei omaa JM-tutkintoa – vailla mitään tutkintoa, näyttöä osaamisestaan. ) |
Onhan näillä sentään päätoimitsijakoultus, pakollinen AKK:n järjestämä koulutus joka vaaditaan näihin hommiin
Ei se jokkistutkinto noissa hommissa enää paljoakaan auttais. Eniten näissä kaikissa veisi eteenpäin kilpailukokemus. Se avaisi silmät tapahtumiin ihan toisenlailla. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Juha Hytönen
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 443 Paikkakunta: Salmi , Laatokan Karjala
|
Lähetetty: 30.09.2011 18:59 Viestin aihe: |
|
|
2012 sääntöihin on tulossa? sääntölisäys:
kaikkin JM-autoihin on asennettava teräväpiirto videokamera joka on todistusaineistona jos tuomariston ammattitaito ei riitä.
...niin ja tietenkin kamera täytyy olla FiA Mahonen hyväksynnällä varustettu, hyväksyntä nostaa kameran hintaa vain 200 eurolla josta Mahosen osuus on 10% ja AKK:n 50% ---FiA:lle jää siten 40%. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
emppu tuominen
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 2064 Paikkakunta: Lahti
|
Lähetetty: 30.09.2011 19:38 Viestin aihe: |
|
|
petedad kirjoitti: | emppu kirjoitti: | Se mikä on eniten hämmästyttänyt minua. Operatiivisena kilpailunjohtajana, tuomarina, ja aluetuomarina voi olla henkilö joka ei omaa JM-tutkintoa – vailla mitään tutkintoa, näyttöä osaamisestaan. ) |
Onhan näillä sentään päätoimitsijakoultus, pakollinen AKK:n järjestämä koulutus joka vaaditaan näihin hommiin
Ei se jokkistutkinto noissa hommissa enää paljoakaan auttais. Eniten näissä kaikissa veisi eteenpäin kilpailukokemus. Se avaisi silmät tapahtumiin ihan toisenlailla. |
Monesti voisi jopa auttaa, tuntisi samat säännöt kuin kilpailijatkin
Kilpailijakokemus todistaisi sen että on edes kerran suorittanut jonkin tutkinnon... ![Rolling Eyes](images/smiles/icon_rolleyes.gif) _________________ Historiam ignorat, non intelligit etiam recentioribus
emppu.tuominen(at)phnet.fi
0405950754 |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Markku Keskikallio
Liittynyt: 24 Tam 2010 Viestejä: 40
|
Lähetetty: 30.09.2011 20:53 Viestin aihe: |
|
|
Eikä se ole ainoastaan jokkis jossa olis parannettavaa tuomaroinnis,Jämi rallis kankaanpääs viime viikonloppuna oli ikävä tapahtuma 4ek:lla josta otettiin käyttöön vaihtoehtoinen reitti 5:sen lähtöön,sattui vain niin että tiekirjas oli paha virhe josta monelle tuli at pisteitä myöhästymisestä,kilpailun johtaja laittoi ilmoitustaululle että at pisteet poistetaan kyseiseltä siirtymältä,joku teki protestin joka meni läpi ja voitti sillä Bmw sarjan tuomareiden päätöksellä,vaikkakin kilpailun johtaja oli aijemmin pitänyt huolta kilpailijoiden oikeusturvasta järjestäjän virheestä.ja ne at pisteet jäi vain voimaan lopuksi yhdelle kilpailijlle joka voitti luokkanssa pöyristyttävä päätös tuomareilta |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|