Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Harri Laine
Liittynyt: 07 Syy 2009 Viestejä: 62
|
Lähetetty: 18.10.2010 23:06 Viestin aihe: |
|
|
Näköjää täällä vastutetaan uudempia koreja, koska niiden painot nousseet vuosien varrella ja nimenomaan turvallisuuden parantuessa.
Linkistä voi vähän verrata:
http://www.ajovalo.net/Paino-mitat1.htm
Myös materiaalit parantuneet huomattavasti suurlujuusterästen muodossa.
You Tube sieltä voi katsella Euto ncap:n testejä
Sielläkin se ero vanhemmilla autoilla hitaampi nopeus ja täys törmäys
uudemmilla suurempi nopeus ja osa törmäys |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vesa-Matti Junnila
Liittynyt: 02 Hel 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 18.10.2010 23:21 Viestin aihe: |
|
|
Näppärä on kaveri joka pudottaa auton siviilipainosta 300 kiloa pois turvallisuuden siitä kärsimättä vaikka mimmosen putkiviidakon kabiiniin taiteilisi... No onneksi sellaisiakin löytyy ihan jokkis.netin foorumeilta. Ristus |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Aki Uusi-Äijö
Liittynyt: 05 Syy 2010 Viestejä: 2
|
Lähetetty: 19.10.2010 16:35 Viestin aihe: painot |
|
|
poika kirjoitti: | http://www.autourheilu.fi/27146.aspx |
Eikö AKK:ssa tiedetä että autoja on valmistettu 1,8 litraisina. Eli mihin on jäänyt painoluokka 1850 / 780kg??? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 19.10.2010 21:38 Viestin aihe: |
|
|
Missäs täälä nyt on vastustettu uusia korimalleja ja millä perustein? Kenenkään näppäryyksistä en tiedä sanoa, enkä edes halua tietää mitä kaikkea kukin osaa, mutta asenteilla voikin olla jo hieman enemmän merkitystä. Onhan se nyt enemmän kuin merkillistä, että aikakaudella, jolloin on käyty kuussakin moneen eri otteeseen, aletaan marginaaleihin takertumaan ja koetaan kaikki pientä ponnistelua vaativa eriarvoistamiseksi. Jos tällä samalla tyylillä, millä uusien autojen ryntäys nyt taataan(?), hoidettaisiin jotain yhteiskunnallisia asioita, eläisimme varsin mielenkiintoisia aikoja. Tällä ajatusmallilla ratkaistaisiin esim. kansalaisten ylipaino-ongelmatkin silmänräpäyksessä: Nostetaan liikalihavuuden raja 375:n kiloon, kaikki sen alle jäävät pituudesta tai mistään riippumatta ovat normaalipainoisia. Kyllä olisi hienoa, ongelma ratkaistu ja saataisiin varmasti valtavasti maailmanlaajuista huomiota ja arvostusta?
Huhua olen kuullut, että muutamassa vuosikymmenessä on materiaalit ja turvallisuus saattaneet hieman parantua. Näppäryyttäkin saatetaan vaatia, kun liimaa normi hitsillä suurlujuusteräkset ja vesijohtoputket yhteen tinkimättä mistään aiemmasta autonvalmistajan rakenne- ja turvallisuusminimistä... Salliihan kattojärjestökin kantavan korirakenteen korvaamisen muovilla, niin miksi tavallinen ihminen ei saisi olla luova rikkomatta ja kiertämättä sääntöjä? Eipä täälä sellaiset tunnu rutisevan, jotka ovat valinneet ajokikseen edustusluokan kookkaan ja näinollen todennäköisesti hieman painavammankin menopelin. Todennäköisesti samalla myös tiedostaen, etteivät ehkä pääse ihan minimipainoihin kalustoineen. Nyt vaikuttaa siltä, että jokaisen pitäisi saada säännöt sitämukaa kun on omat fantasiat ja fetissit... Itse en ainakaan ostaisi uima-allasta, mikäli tarvitsisin pienen vaasin leikkokukille. Onneksi on valinnan mahdollisuus |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Mika Heikkilä
Liittynyt: 23 Mar 2008 Viestejä: 27 Paikkakunta: Hartola
|
Lähetetty: 20.10.2010 09:38 Viestin aihe: |
|
|
mitäpä jos tuo liikalihavuuden raja onkin NYT 55KG, monenko luulet menevän rajan alle helposti. että mietippä vähän! ja ei tuo lisä vielä silti saa kaikkia tavis autojakaan minimiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 20.10.2010 21:22 Viestin aihe: |
|
|
Jos ja jos... En todellakaan luule, enkä liioin tiedä mistään mitään, mutta mietiskely aika ajoin tekisi varmasti hyvää itse kullekkin...
Eniten hämmästyttää, missä nämä kaikki sadat, elleipä jopa tuhannet, erimalliset/merkkiset uudensäännön jokamiesautot oikein on, kun niitä kirjoitusten perusteella on tehty sankoin joukoin kaikista mahdollisista vaihtoehdoista ja kaikki autot ovat olleet ylipainoisia millä tahansa taulukolla ja menetelmällä mitattuna? Mielenkiintoista olisi lukea, miten kauas minimeistä onkaan jääty, kun on toteutettu käytännössä kaikki, mitä ihminen ja pappi pystyy tekemään. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Mika Lähteenmäki
Liittynyt: 29 Tam 2008 Viestejä: 163 Paikkakunta: Humppila/Säkylän UA
|
Lähetetty: 20.10.2010 21:50 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli mk3 escortti(kardaaniksi muutettu) painoi 851kg .Volvon 2.0 moottorilla eli lasketaan 2050ccm painoihin.eli on vielä tulevillakin ensivuoden painoilla 31kg lihava. ![Crying or Very sad](images/smiles/icon_cry.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Eero Nurkkala
Liittynyt: 27 Tam 2010 Viestejä: 22
|
Lähetetty: 21.10.2010 07:20 Viestin aihe: |
|
|
Primera painoi Kemoran punnituksessa 920kg, elikkä 100kg liikaa ja tuota määrää on aika hankala enää keventää. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Juha Korpela
Liittynyt: 03 Maa 2008 Viestejä: 20 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Lähetetty: 21.10.2010 08:45 Viestin aihe: |
|
|
fiatti painaa 700 kiloa. Kuski 100 ja se on TODELLA vaikea keventää.
Painot on mitä on. ![Very Happy](images/smiles/icon_biggrin.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 21.10.2010 21:00 Viestin aihe: |
|
|
Samalla voisi sinne sääntökirjaan merkata järjestäjille velvollisuus punnituksiin, vapaaehtoinen esikatsastuksessa ja finaalien jälkeen koko porukka puntarin kautta.
Tänä kesänä ajamissani kisoissa oli vain parissa puntarit ja niissä oli paikalla AT:n porukka hienojen puntarien kera... ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri korpela
Liittynyt: 25 Tam 2008 Viestejä: 140 Paikkakunta: kaustinen
|
Lähetetty: 21.10.2010 21:50 Viestin aihe: |
|
|
Onhan se sääntö siellä tälläkin hetkellä. Tässä lisäpainoasiassa mennään taas vaan pahemman kerran metsään. Kyllä parempihermoistakin alkaa jännitää kun auto kaatuu reilun satkun vaihdista ja vieressä lepää 100kg pultattua rautaa..........................ei perkele |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Tero Tuomola
Liittynyt: 30 Tam 2008 Viestejä: 28 Paikkakunta: Kaarina
|
Lähetetty: 22.10.2010 13:13 Viestin aihe: |
|
|
Jos turvallisuutta haluis parantaan niin oiva kohde monessa autossa olisi kuljettajan alla olevan lattian vahvennus. Itelläkin oli rajusti kisoja nähnyt "kiertopalkinto" jossa penkin kiinnityslatikoissa ~60 porattua reikää ja vaikka kuin penkkiä pohjaan kirras niin pohjapelti latikkoineen eli mukana monen kaadon jäljiltä....siispä reilunkokoinen min 3 mm levy joka pokattava/hitsattava keskitunneliin ja helmakoteloon + alle profiiliputket poikittain + uudet latikat (mieluusti 100 mm leveät et jokaisen reijät osuis latikkaan)....ei tekis pahaa isossa osaa kilpureita ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Jorma Peltokoski
Liittynyt: 28 Maa 2010 Viestejä: 255 Paikkakunta: Koskenkorva
|
Lähetetty: 22.10.2010 15:30 Viestin aihe: |
|
|
Eikö herranjestas porukalla riitä järki/mielikuvitus muuhun kuin yhden ison rautamöltin pulttaamiseen lisäpainoksi???
Koneesta osataan loihtia huimia tehoja mutta sitten painon noston kanssa menee sormi suuhun... ![Rolling Eyes](images/smiles/icon_rolleyes.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Pentti Toivanen
Liittynyt: 13 Syy 2010 Viestejä: 24
|
Lähetetty: 22.10.2010 16:12 Viestin aihe: |
|
|
Minäkin olen hieman miettinyt miksi keventäminen onnistuu kaikilta, mutta painon lisääminen tuottaa ongelmia. Ja kun meille on koko ajan puhuttu tuosta ylipainosta... ![Smile](images/smiles/icon_smile.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
keijo nieminen
Liittynyt: 09 Syy 2010 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 22.10.2010 21:33 Viestin aihe: |
|
|
No totta ihmeessä loppuu mielikuvitus painon lisäämisessä, onhan se osalta loppunut jo koria kevennettäessäkin... No kumminkin, juurikin tämän takia tuleva painovaatimus on mielestäni syvemmältä kuin Chilen kaivosmiehet, koska ihan hyvin 'lainsäätäjät' olisivat voineet vaatia esim. turvakehikoihin, penkkien ja vöiden kiinnityksiin ym. turvallisuustekijöihin lisää minimejä jolloin paino olisi noussut ns itsestään,mutta ei. Ykskantaan vain ilmoitetaan uudet minimit. Ja 'väkeni tuntien' uskon käytännössä tämän toteutettavan varsin monenlaisin ja värikkäin menetelmin. Ennenkaikkea helposti. Käsiä pystyyn, joka lupaa taivutella ja sovitella sen 60kg:a lisää turvakaariputkea kabiiniin, kun sen lisäyksen voi helpommin piilottaa vaikka kynnyskoteloon, josta seuraa jälleen se, että tuupparit starttaa viivasta edelleen paremmin ja itkuvirsi saa uuden kertosäkeen... Itseasiassa sellainen 'varo sinkoilevia osia/lisäpainoja' varoitustarra siihen sinisen salaman viereen olisi katsojien ja lippumiesten turvallisuuden kannalta ihan perusteltu.
Kukaan ei hienoisesta provosoinnistani huolimatta tarttunut ilmassa leijuneeseen ratkaisumalliin uusien ja vanhojen autojen saattamisesta tasaveroisempaan painosuhteeseen, vaikka mahdollinen vaihtoehto on perusteluineen päiväkausia ollut tässäkin ketjussa luettavissa. Eli lyhykäisesti: Uudempien (ja täälä turvallisiksi väitettyjen autojen) turvakaarivaatimuksia olisi mahdollista pitää pienempänä ja näihin surullisen kuuluisiin lahoihin, alipainoisiin (ja mitä kaikkea kamalaa nämä tuupparit/fiatit nyt olikaan) vaadittaisiin ns. salkokaupalla lisää putkea sinne sun tänne alkais päät kohtaamaan siinäkin asiassa. Jaa ei käy tälläinenkään fiktiivinen päiväuni? No, en ole yllättynyt. Siitä kyllä olisin yllättynyt, että joku perustelisi mielipiteensä, olipa se mielipide miten outo tahansa... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|